העיתון המקצועי לענייני מסים

עורכים מקצועיים: יעקב גולדמן, עו"ד. אורי גולדמן, עו"ד
מנהל מערכת: אורי גולדמן, עו"ד

יום ג' 17.09.2024

תסדיר: 2024-09-17

אושר בכנסת - חפיפה בין מועד החיוב למועד הוצאת החשבונית

גירסה להדפסהגירסה להדפסה
מספר הגיליון: 
616
תאריך: 
21/03/2012
מחבר: 

ירון הרוש, עו"ד

עו"ד הרוש פרסם חומר מקצועי בתחומי התמחותו במסגרת תפקידו כעורך דין במשרד גולדמן ושות'.
ב

אושר בכנסת - חפיפה בין מועד החיוב למועד הוצאת החשבונית/
 
מליאת הכנסת אישרה ביום ד' (21.03.2012) בקריאה שנייה ושלישית את התיקון לחוק מע"מ, לפיו עוסק ייתן ללקוח חשבונית מס רק לאחר קבלת תמורה.
עוד קובעת ההצעה, מספר הקלות משמעותיות עבור העוסקים ומחזקת את העוסקים המורשים.
 
התיקון הראשון שהתקבל הינו הוראת שעה למשך שנה הניתנת להארכה על ידי שר האוצר, הקובעת כי בעסקה של יצרן שמחזורו נמוך מ- 1,950,000 ₪ ובעסקו מועסקים לא יותר משישה עובדים, החיוב יהיה על בסיס מזומן. המשמעות הינה שאותם יצרנים יידרשו לשלם מס ערך מוסף רק לאחר קבלת תמורה מהלקוח.
 
בטרם התיקון האמור, נוצר מצב אבסורדי בו כוונת המחוקק הייתה שתשלום המס יתבצע לאחר קבלת התמורה עבור השירות, אולם ניתן לבקש מנותן שירותים להוציא חשבונית אפילו שלושה חודשים לפני מועד התשלום, שכן ההגבלה הקבועה בחוק להוצאת החשבונית היא רק לשבעה ימים לאחר קבלת התשלום, ואין הגבלה לגבי המועד המוקדם ביותר שניתן להוציא חשבונית. סעיף 46 לחוק מס ערך מוסף מאפשר הוצאת חשבונית סמוך לאחר התשלום, אבל אינו אוסר הוצאת חשבונית מס טרם ביצוע התשלום.  כפועל יוצא מכך, כוונת המחוקק בתיקון מס' 41 לחוק מס ערך מוסף אינה מיושמת, ואת מס ערך מוסף ממשיכים לשלם העסקים הקטנים זמן קצר לאחר הוצאת החשבונית, בעוד שאת התשלום עבור השירות הם מקבלים לאחר חודשים. אם כן מטרת תיקון החוק היא לתקן את העיוות המפורט לעיל.
 
בנוסף, נקבע כי במקרים בהם אי ניהול ספרים כולל גם אי רישום חשבוניות או מסמכים אחרים המאפשרים ניכוי תשומות, יוטל על החייב קנס בשווי של 30% מאותן תשומות שהעלים.
 
יודגש כי, בדיון שקיימה וועדת הכספים להכנת ההצעה לקריאה השנייה והשלישית הובהר כי לקוחות לא יוכלו להפעיל לחצים על העוסקים שיפיקו להם חשבונית מס בטרם מתן התמורה וכך, העוסקים לא ישלמו מס בטרם קיבלו תשלום בגין שירות/מוצר וכד`.
 
עוד התקבל בחוק החדש כי ניתן יהיה לנכות תשומות עד 5 שנים ובמקרה של ערעור על קנס מרשות המסים, יידחה התשלום עד לתום הבירור בעניין, בניגוד למצב עד היום, שהעוסק קודם כל משלם ואחר-כך העניין עובר לבירור, מעתה, עוסק שיערער לא ישלם את הקנס עד לתום הבירור בעניינו. בעניין הקנסות; הוכנס תיקון נוסף, שיימנע אפשרות של מאסר בפועל במקרה של עבירות מסוימות בנושא המס, כגון בגין הכנסה/הוצאה של טובין לארץ מחו”ל בניגוד להוראות. במקרים כאלו העבירות יהפכו לעבירות מנהליות (הדבר מקודם במקביל בוועדת חוקה, חוק ומשפט של הכנסת).
 
החוק שהתקבל, אושר כאמור בוועדה לקריאה השנייה והשלישית יחד עם תקנות הקובעות שעוסק אשר מחזור עסקאותיו השנתי אינו עולה על 1.5 מיליון ₪ בשנה יחויב בדו”ח דו חודשי בלבד ולא בדו”ח חודשי כפי שהיה עד היום. עד היום חויב בדו”ח חודשי כל עוסק ממחזור שנתי של 835,000 ₪ ומעלה.
 

מס פקס בע"מ
רח' החשמונאים 90
קומה 2
תל אביב ת.ד 20445

טל. 03-6966733
פקס. 03-6966744

info@masfax.co.il

 

 

 

אין האמור באתר מהווה יעוץ משפטי, יעוץ מקצועי, חוות דעת, סקירת המצב המשפטי ו/או הדין הרלבנטי.

ליעוץ משפטי ניתן ליצור קשר עם משרד עורכי הדין גולדמן ושות'

הנני מסכים/מסכימה לתקנון האתר.