העיתון המקצועי לענייני מסים

עורכים מקצועיים: יעקב גולדמן, עו"ד. אורי גולדמן, עו"ד
מנהל מערכת: אורי גולדמן, עו"ד

יום ג' 17.09.2024

תסדיר: 2024-09-17

בג"צ כערכאת ערעור על החלטות מיסוי שונות

גירסה להדפסהגירסה להדפסה
מספר הגיליון: 
621
תאריך: 
10/05/2012
מחבר: 

ויקטור עטיה, עו"ד (רו"ח)

עורך דין ורואה חשבון ויקטור עטיה, הינו בעל ניסיון של מעל 10 שנים בתחום המיסים הפיננסים.
פרסם חומר מקצועי בתחומי התמחותו במסגרת תפקידו כעורך דין במשרד גולדמן ושות'.
במסגרת זו נמנה גם על צוות עיתון מס פקס - העיתון המקצועי לענייני מסים.

בג"צ כערכאת ערעור על החלטות מיסוי שונות/

במסגרת פקודת מס הכנסה, נקבעו כללים ברורים לפיהם רשאי נישום לערער על השומות שהוציא לו פקיד השומה . יתרה מכך, זכות הערעור עומדת לרשות הנישום, עפ"י אותם כללים, אף יותר מפעם אחת, כאשר, בשלב הראשון הנישום משיג על החלטת פקיד השומה (בד"כ ניתנת באמצעות נציגי פקיד השומה) לפקיד השומה עצמו , במידה ופקיד השומה דוחה את השגתו של הנישום בשלב הראשון הרי שהנישום רשאי לערער שוב על החלטת פקיד השומה, אלא שהפעם הערעור מוגש לבית המשפט אשר אמור לבחון באופן ניטראלי את המחלוקות שנתגלעו בין הצדדים.

לא כך הם פני הדברים כאשר המחלוקת בין פקיד השומה לבין הנישום נסובה סביב החלטות פקיד השומה שאינן קשורות דווקא בשומה עצמה. המדובר הוא בהחלטותיו השונות של פקיד השומה (להלן: "החלטות שונות") כגון, שלילת פטור מניכוי מס במקור, דחיית בקשה של נישום לקבל טפסי 50, דחיית בקשה לפריסת חוב מס, קביעת שיעור המקדמה בשנה ראשונה, בקשה לפריסת רווח הון על פני מספר שנים וכן הלאה.

נכון להיום, לא קיימת זכות ערעור לנישום על החלטותיו השונות של פקיד השומה למעט ערעור לפקיד השומה עצמו וכך נותר הנישום נתון לחסדיו של פקיד השומה בלבד (דהיינו שאין "הפרדת רשויות"). אין ספק, כי מדובר במצב אבסורדי שכן זכות הערעור הינה זכות בסיסית במשטר דמוקרטי, כך שלכל הפחות היה ראוי שניתן היה להגיש עתירה מנהלית בעניין, אך מאחר והרשימה לפיה ניתן לעתור מנהלית הינה רשימה סגורה שאיננה מכילה את האמור, הרי שגם שער זה נעול בפני הנישומים.
לפיכך השער היחיד שנותר פתוח בפני הנישומים הינו בג"ץ, אך גם אפשרות זו איננה ראויה מאחר ובכל יום מתגוללות בפני בג"צ עוולות רבות שבין האזרחים למדינה ואין זה סביר, כי בג"צ יוכל לתת מענה הולם לכולם, מה עוד שמדובר בנושאים מקצועיים / מיסויים הדרושים ידע מעמיק שאיננו עומד לרשות הבג"צ במסגרת הדיון בעתירה וזאת ניתן ללמוד מעתירות שכבר נדונו בעבר לפיהם הבג"צ מחפש בד"כ סעדים חלופיים עבור העותר, שבד"כ אינם מתאימים אף הם.  
חשוב לציין בעניין, כי מדובר בנושא מורכב וסבוך ביותר שיש לתת עליו את הדעת בצורה נרחבת. ועל כך נדון בהמשך...

 

מס פקס בע"מ
רח' החשמונאים 90
קומה 2
תל אביב ת.ד 20445

טל. 03-6966733
פקס. 03-6966744

info@masfax.co.il

 

 

 

אין האמור באתר מהווה יעוץ משפטי, יעוץ מקצועי, חוות דעת, סקירת המצב המשפטי ו/או הדין הרלבנטי.

ליעוץ משפטי ניתן ליצור קשר עם משרד עורכי הדין גולדמן ושות'

הנני מסכים/מסכימה לתקנון האתר.