העיתון המקצועי לענייני מסים

עורכים מקצועיים: יעקב גולדמן, עו"ד. אורי גולדמן, עו"ד
מנהל מערכת: אורי גולדמן, עו"ד

יום ב' 23.12.2024

תסדיר: 2024-12-23

ביטול המע"מ על התחבורה הציבורית - הקלת מס מבורכת

גירסה להדפסהגירסה להדפסה
מספר הגיליון: 
735
תאריך: 
21/01/2016
מחבר: 

ישראל בן ציון, עו"ד

ישראל בן ציון, עו"ד

בוגר במשפטים (בהצטיינות) מהקרייה האקדמית קריית אונו . 

 ביטול המע"מ על התחבורה הציבורית - הקלת מס מבורכת

♦ בהמשך למגמה של הפחתת המיסים בתקופה האחרונה שהתבטאה לראשונה, בהפחתת המע"מ החל מחודש אוקטובר 2015 ב-1% מ-18% ל-17%, ו-הפחתת שיעור מס החברות ב-1.5% מ-26.5% ל-25%, על הכנסה שהופקה או שנצמחה החל מתחילת שנת המס 2016, צעדים שהתאפשרו בשל העודף בגביית המיסים במהלך שנת 2015ביום 4.1.16 הונחה על שולחן הכנסת על ידי ח"כ יואב בן צור, יצחק וקנין ויעקב מרגי הצעת חוק מס ערך מוסף (תיקון – מס בשיעור אפס על שירותי הסעה בתחבורה ציבורית), התשע"ו–2016, לפיה מוצע לקבוע מס ערך מוסף בשיעור אפס על שירותי הסעה בתחבורה הציבורית, וזאת בהתאם להחלטת ממשלה מס' 718 מיום ג' בכסלו התשע"ו (15 בנובמבר 2015), שעניינה מס ערך מוסף בשיעור אפס.

♦ בשונה מהפחתות המיסים הקודמות לה, נראה כי הפעם מדובר בהצעה להקלת מס שבאמת תקל את נטל המס על השכבות החלשות יותר במדינה לרבות העשירונים התחתונים יותר של מעמד הביניים הנשחק.

♦ ואכן, אין צורך להרחיב מדוע רק העשירונים העליונים נהנים במישרין מהקלת מס החברות, אולם בכל הנוגע להפחתת המע"מ, הפחתה זו צוירה בפני הציבור כהפחתה שנועדה למען מעמד הביניים, פרי יוזמתו של השר החברתי כחלון (כולנו), אך הפחתה זו נשאה בחובה בשורה בעיקר עבור בעלי העסקים אשר העלו את מחיר המוצר וגרפו את הפחתת המס לכיסם, בעוד שהצרכן הקטן המשיך לשלם את אותו המחיר מבלי להבחין בהפחתת המע"מ.

♦ אולם, הצעת החוק דנן, לביטול המע"מ על תחבורה ציבורית, אשר לה יינתן הקרדיט הראוי לשר ועקנין (ש"ס) הינה בשורה מיוחדת עבור הצרכן הסופי, המשתמש היום-יומי בתחבורה הציבורית בן השכבות הנמוכות יותר באוכלוסייה, שכן מחירי התחבורה הציבורית הינם מחירים בפיקוח מה שימנע למעשה את גלגול ההקלה לכספי החברות המפעילות את התחבורה הציבורית למיניה. 

♦ יתרון נוסף, ומשמעותי עוד יותר, בימים אלו בהם נשמעים קולות של טרוניה כלפי מחירי הדלקים  בישראל שאינם יורדים באופן מקביל לירידת מחיר הנפט בעולם, וזאת בשל הרכיב הקשיח במחיר הדלק מס הבלו, הינו העידוד המתבטא בביטול המע"מ על התחבורה הציבורית בעוד שמס הבלו על הדלק נשאר קשיח, מה שמלמד על כוונתה הרצינית של הממשלה לפעול לצמצום השימוש בתחבורה פרטית ולצמצום הפגיעה באיכות הסביבה.

♦ אם כן, לנו לא נותר אלא לברך על הצעת החוק, ולקוות כי אכן נראה עוד פעולות משמעותיות כגון אלו, לשיפור ועידוד התחבורה הציבורית בישראל ולצמצום זיהום האוויר והפגיעות המתמשכות באיכות הסביבה.

מס פקס בע"מ
רח' החשמונאים 90
קומה 2
תל אביב ת.ד 20445

טל. 03-6966733
פקס. 03-6966744

info@masfax.co.il

 

 

 

אין האמור באתר מהווה יעוץ משפטי, יעוץ מקצועי, חוות דעת, סקירת המצב המשפטי ו/או הדין הרלבנטי.

ליעוץ משפטי ניתן ליצור קשר עם משרד עורכי הדין גולדמן ושות'

הנני מסכים/מסכימה לתקנון האתר.