העיתון המקצועי לענייני מסים

עורכים מקצועיים: יעקב גולדמן, עו"ד. אורי גולדמן, עו"ד
מנהל מערכת: אורי גולדמן, עו"ד

יום ג' 17.09.2024

תסדיר: 2024-09-17

בית המשפט הציב רף מוסרי לשלטונות מע"מ

גירסה להדפסהגירסה להדפסה
מספר הגיליון: 
613
תאריך: 
22/02/2012
מחבר: 

יעקב קסטל עו"ד

 עו"ד יעקב קסטל  בעל רישיון לעריכת דין משנת  1977, ומתמחה בתחום דיני המיסים:מס ערך מוסף ומס הכנסה.
עו"ד  קסטל היה בעבר תובע ויועץ משפטי במשרדי מס ערך מוסף בירושלים, ומאז פרש משירות המדינה הוא  מייצג לקוחות הן בפני רשויות המס והן בפני בתי המשפט.

 
בית המשפט הציב  רף מוסרי לשלטונות מע"מ/
 
בפס"ד שניתן לאחרונה בביהמ"ש המחוזי בירושלים מפי השופטת כב' מזרחי בענין חברת ר.ד.מ.פ נגד מנהל מע"מ(ע"מ 356/08) הציב למעשה ביהמ"ש והציב רף מוסרי להתנהלותו של מנהל מע"מ וקבע כי על הדין היבש לסגת מפני  שיקולי  צדק . סיפור המעשה הוא כדלקמן :

 

חברת ר.ד.מ.פ זמן אויר (להלן "החברה") משווקת מוצרים לטלפוניים סלולריים ויש לה סניפים ברחבי הארץ שאחד מהם פעל באילת . כידוע, מכירה של טובין באילת פטורה ממע"מ,  אבל החוק מתנה את הפטור בכך שחברה המוכרת את הטובין  תרשם במשרדי מע"מ אילת כעוסק אילתי .
 
החברה דנן  טעתה ולא רשמה את הסניף האילתי שלה כעוסק אילתי, אבל דיווחה על העסקאות שערכה באילת כעסקאות פטורות . לימים , התגלתה טעותה ומנהל מע"מ עט על הטעות כמוצא שלל רב  וחייב אותה במע"מ בהיקף של מאות אלפי שקלים על כל העסקאות שערכה   באילת.
 
השומה כשלעצמה היתה לכאורה מוצדקת שכן אף שהעסקאות בוצעו באילת והיו אמורות להיות פטורות ממס ,החוק היבש קובע מפורשות  שהפטור יחול רק אם החברה  נרשמה כעוסק אילתי.
 
כדי לעקוף את המכשול הכבד שהציב החוק היבש פנתה החברה אל מנהל מע"מ וביקשה ממנו להשתמש בסמכותו לרשום אותה רטרואקטיבית כעוסק אילתי,  ובכך לבטל למעשה את שומתו.
 
מנהל מע"מ סירב לבקשה לרישום רטרואקטיבי , טען כי הרישום הוא בעל ערך מהותי,  והשאיר את השומה על כנה .
המערערת הגישה ערעור על החלטתו והביאה בסיכומיה מדברי חז"ל לפיהם "לא חרבה ירושלים אלא על שדנו בה על פי דין ולא לפנים משורת הדין"
בית המשפט פסק כי מבחינה הדין המנהלי ניתן לערוך שינוי רטרואקטיבי של סטטוס או אפילו של תחיקה אם השינוי נועד להטיב ולא להרע (מה עוד שבמקרה זה קופת המדינה ועקרון מיסוי מס אמת לא נפגעו ממהלך זה   וכן לא נפגע חוק הסחר החופשי באילת) . לפיכך קיבל בית המשפט את הערעור וציווה על מנהל מע"מ לרשום בדיעבד  את החברה, ולבטל את השומה שנערכה לה.
 
אין ספק כי זהו פס"ד מוסרי ואמיץ מעין כמותו , וראוי שישמש נר לרגלי שלטונות המס , גם בנושאים אחרים .
 

מס פקס בע"מ
רח' החשמונאים 90
קומה 2
תל אביב ת.ד 20445

טל. 03-6966733
פקס. 03-6966744

info@masfax.co.il

 

 

 

אין האמור באתר מהווה יעוץ משפטי, יעוץ מקצועי, חוות דעת, סקירת המצב המשפטי ו/או הדין הרלבנטי.

ליעוץ משפטי ניתן ליצור קשר עם משרד עורכי הדין גולדמן ושות'

הנני מסכים/מסכימה לתקנון האתר.