העיתון המקצועי לענייני מסים

עורכים מקצועיים: יעקב גולדמן, עו"ד. אורי גולדמן, עו"ד
מנהל מערכת: אורי גולדמן, עו"ד

יום ו' 18.10.2024

תסדיר: 2024-10-18

ברכישת קרקע בשטחים הרוכש חשוף לתשלום כפל מס – מס רכישה ואגרת רישום

גירסה להדפסהגירסה להדפסה
מספר הגיליון: 
614
תאריך: 
01/03/2012
מחבר: 

סלי אילון, רו"ח

.רו״ח סלי אילון, נשוי+ 3, עד לשנת 2010 שימש בתפקיד בכיר (מנהל תחום קבלנים) במחלקה המקצועית ברשות המיסים, שותף מנהל במשרד "סלי אילון ושות׳ רואי חשבון״,
מרצה באקדמיה בתחום המיסים. מומחה למיסוי מקרקעין, מע"מ, ומס הכנסה. מומחה בתכנוני מס, הסדרים עם רשויות המס, טיפול בבעיות מיוחדות מול רשות המיסים.

 

ברכישת קרקע בשטחים הרוכש חשוף לתשלום כפל מס – מס רכישה ואגרת רישום  /

בימים אלו יצא פסק דין מבית המשפט העליון, המאפשר תשלום כפל מס ברכישת זכות במקרקעין באיזור יהודה ושומרון. מדובר על בג"צ מושיקו מלכה 5324/10, ולהלן נסביר את הסוגיה:
אגרת רישום ומס רכישה בישראל:
עוד לפני קום המדינה, וגם אחרי שקמה, כל רוכש קרקע היה חייב באגרת רישום הקרקע הרשומות. סכום האגרה היה שווה ל 5% משווי הקרקע, למעט מספר מקרים בהם נקבעו פטורים והקלות.
אלא שאנחנו מדינת היהודים, ולכן מרבית הרוכשים ויתרו על התשלום של האגרה, ולא רשמו את זכותם במרשמים כדי לחסוך את תשלום האגרה.
בשנת 1963 חוקק חוק מיסוי מקרקעין, שהטיל מס רכישה בכל מקרה בו לא שולמה האגרה. מטרת ההוראה היתה לנטרל את התמריץ לאי רישום המקרקעין על מנת לחסוך באגרה. 
בשנת 1974, הוקטנה מאד האגרה והועמדה על שקלים בודדים לכל רישום, ונכנס מס הרכישה לתוקף מחייב בכל עסקה. מס הרכישה מוטל על רכישת קרקע בישראל וככלל הוא עומד על 5% משווי המקרקעין.
 

אגרת רישום ומס רכישה באיזור יהודה ושומרון:
חוק מיסוי מקרקעין קובע שאם מדובר על קרקע באיזור – מס רכישה יוטל רק אם הרוכש הוא אזרח ישראלי. מס הרכישה הוא בעיקרון 5% מערך הקרקע.
במקביל, החוק הירדני מטיל גם הוא חובת תשלום אגרת רישום מקרקעין.
החוק הירדני חי ובועט עד היום, בשמות אחרים, ועל פיו חייב כל מי שרוכש מקרקעין באיזור לשלם אגרת רישום, שעומדת במרבית המקרים על ........5% מערך הקרקע ביום הרישום.
כדי למנוע תשלום כפול, קובע סעיף 16א(ו) לחוק מיסוי מקרקעין שסכום האגרה ששולמה באיזור, יופחת ממס הרכישה המוטל על אזרח ישראלי. לפי סעיף זה, ברגע שרוכש המקרקעין מוכיח שהוא שילם אגרת רישום מקרקעין, הוא לא ידרש לשלם את מלוא מס הרכישה , אלא רק את ההפרש – אם קיים בכלל הפרש.
 
עיתוי זה הכל בחיים....
כמו שכולנו יודעים, עיתוי זה הכל בחיים. כדי לקבל את ההחזר של מס הרכישה, צריך לשלם קודם את אגרת רישום המקרקעין.
אבל החובה לשלם את האגרה חלה אחרי המועד לתשלום של מס הרכישה. כלומר, אזרח ישראלי שקונה קרקע באיזור, חייב במרבית המקרים לשלם מס רכישה במועד מוקדם יותר מהמועד בו הוא צריך לשלם את האגרה.
יוצא, שרוכש הזכות צריך לשלם מס רכישה בעת הרכישה, ומאוחר יותר – בעת הרישום – לשלם אגרת רישום המקרקעין. אם התמזל מזלו ושומת מס הרכישה לא התיישנה, יוכל לבקש תיקון שלה ולקבל החזר מס רכישה. אם איתרע מזלו והשומה התיישנה – ישלם גם מס רכישה וגם אגרת רישום מקרקעין.
נשים לב לעניין חשוב נוסף – את אגרת הרישום באיזור יש לשלם לפי שווי המקרקעין ביום הרישום, ולא לפי שווי הרכישה. כך, אם הרישום התבצע לאחר סיום הבניה על הקרקע, אגרת הרישום תחושב כ 5% משווי הנכס כולו, ואילו מס הרכישה מחושב על שווי המקרקעין בעת הרכישה.
 
הצעה:
במקרה בו מתוכננת רכישה של מקרקעין בשטחים והשקעה בהשבחה שלהם לאחר רכישתם, מומלץ מאד למהר ולבצע את הרישום מוקדם ככל האפשר, על מנת לשלם פחות, שכן האגרה מחושבת לפי שווי המקרקעין ביום הרישום.
בכל מקרה, מומלץ לא לקפוא על השמרים ולטפל ברישום על מנת שנוכל לקבל החזר של חלק מס הרכישה ששולם או אפילו את כולו.

מס פקס בע"מ
רח' החשמונאים 90
קומה 2
תל אביב ת.ד 20445

טל. 03-6966733
פקס. 03-6966744

info@masfax.co.il

 

 

 

אין האמור באתר מהווה יעוץ משפטי, יעוץ מקצועי, חוות דעת, סקירת המצב המשפטי ו/או הדין הרלבנטי.

ליעוץ משפטי ניתן ליצור קשר עם משרד עורכי הדין גולדמן ושות'

הנני מסכים/מסכימה לתקנון האתר.