העיתון המקצועי לענייני מסים

עורכים מקצועיים: יעקב גולדמן, עו"ד. אורי גולדמן, עו"ד
מנהל מערכת: אורי גולדמן, עו"ד

יום ו' 18.10.2024

תסדיר: 2024-10-18

דוח מקוון - למה הכוונה ?

גירסה להדפסהגירסה להדפסה
מספר הגיליון: 
608
תאריך: 
18/01/2012
מי חייב בהגשת דוח עצמאי מקוון?
דוח מקוון-חובת הגשת דוח שנתי, למס הכנסה, באמצעות האינטרנט.
בעוד מספר שבועות, שאלה זו תעסיק כמעט את כל מי שחלה עליו החובה בהגשת דוח שנתי למס הכנסה. כמו כן, שאלת הדוח המקוון אינה שאלה הרלוונטית רק לנישומים החייבים בהגשת דוח שנתי... אלא, השאלה רלוונטית גם כאשר מדובר בנישום הרוצה להגיש דוח שנתי במסגרת בקשה להחזר מס (במאמר מוסגר אציין, כי הזכות להגיש דוח להחזר מס הינה מכוח סעיף 160 לפקודת מס הכנסה [נוסח חדש] התשכ"א – 1961 (להלן-"הפקודה"), כאשר זכות זו מוגבלת עד לשש שנות מס לאחור).
סעיף 131(ב2) לפקודה, שנכנס לתוקף בתאריך 1.1.09, קובע את החובה להגיש דוח שנתי לרשות המיסים, כדוח מקוון, משנת המס 2008 והליך. הסעיף גם מסמיך את שר האוצר לקבוע מי הם הנישומים שיהיו פטורים מהגשת הדוח השנתי כדוח מקוון, קביעה זו נקבע בתקנות מס הכנסה (פטור מהגשת דוח עצמאי מקוון), התש"ע – 2010 (להלן-"התקנות").
על פניו, חובת הגשת הדוח השנתי למס הכנסה כדוח מקוון חלה על כלל הנישומים החייבים בהגשת דוח שנתי מכוח סעיף 131 לפקודה ו/או על הנישומים הרוצים להגיש דוח שנתי להחזר מס החל משנת המס 2008 והליך.
אולם, התקנות קובעות, כי אלו הנישומים שיהיו פטורים מהגשת דוח שנתי:
א.      נישום שכל הכנסתו בשנת המס מפעילות עמצאית, ממשכורת ומחקלאות אינה עולה על סך של 76,710 ש"ח, יהיה פטור מהגשת דוח שנתי מקוון.
ב.      ההכנסה של בן/בת הזוג של הנישום מפעילות עצמאית, ממשכורת ומחקלאות אינה עולה על סך של 76,710 ש"ח, תהיה פטור אף היא פטורה מהגשת דוח שנתי מקוון.
ג.        כאשר סה"כ הכנסתם המשותפת של בני זוג אינה עולה על 153,420 ש"ח מכל מקור שהוא, לא כאמור לעיל רק על הכנסה מפעילות עצמאית, ממשכורת ומחקלאות, יהיו בני הזוג פטורים מהגשת דוח שנתי מקוון.
ד.      בני זוג ששני הגיעו לגיל פרישה, אף הם יהיו פטורים מהגשת דוח שנתי מקוון.
על אף האמור לעיל, התקנות קובעות, כי נישום שנכנס לאחד מהסעיפים האמורים לעיל, אולם, הוא נכנס גם לאחד מהסעיפים המפורטים להלן, לא יחול עליו הפטור והוא יצטרך בכל זאת להגיש את הדוח השנתי כדוח מקוון:
א.      נישום שהגיש תביעה להחזר מס הכנסה שלילי, יגיש את הדוח השנתי כדוח מקוון.
ב.      נישום שהוא או בן זוגו בעל שליטה בתאגיד (בעל שליטה כהגדרתו בסעיף 32(9)(א) לפקודה-המחזיק לפחות ב-10% מהון המניות של החברה לבדו או באמצעות קרובו), יגיש את הדוח השנתי כדוח מקוון.
משמעות חובת הגשת הדוח השנתי כמקוון הינה, כי מי שחלה עליו החובה אולם לא קיימה, דין הדוח שהוגש לא להתקבל. כלומר יכול ונישום, מסיבותיו שלו, הבוחר להגיש את הדוח השנתי שלו למס הכנסה בתאריך האחרון להגשה, והוא יגיש את הדוח השנתי על נספחיו כאשר הדוח הוכן כיאות, במשרדי מס הכנסה ואף הדוח יחתם בחותמת "נתקבל" של רשות המיסים, ולמרות זאת הדוח לא יחשב כדוח שהוגש ולו רק בשל העובדה, כי הדוח לא הוגש כדוח מקוון.
הגשת דוח מקוון כאמור, יכול שתעשה ע"י הנישום דרך אתר האינטרנט של רשות המיסים, ויכול שיעשה ע"י מייצגו של הנישום (עו"ד, רו"ח, יועץ מס).

מס פקס בע"מ
רח' החשמונאים 90
קומה 2
תל אביב ת.ד 20445

טל. 03-6966733
פקס. 03-6966744

info@masfax.co.il

 

 

 

אין האמור באתר מהווה יעוץ משפטי, יעוץ מקצועי, חוות דעת, סקירת המצב המשפטי ו/או הדין הרלבנטי.

ליעוץ משפטי ניתן ליצור קשר עם משרד עורכי הדין גולדמן ושות'

הנני מסכים/מסכימה לתקנון האתר.