העיתון המקצועי לענייני מסים

עורכים מקצועיים: יעקב גולדמן, עו"ד. אורי גולדמן, עו"ד
מנהל מערכת: אורי גולדמן, עו"ד

יום ג' 17.09.2024

תסדיר: 2024-09-17

הוראת ביצוע חדשה בעניין מיסוי קבוצת רכישה

גירסה להדפסהגירסה להדפסה
מספר הגיליון: 
659
תאריך: 
25/04/2013
מחבר: 

ויקטור עטיה, עו"ד (רו"ח)

עורך דין ורואה חשבון ויקטור עטיה, הינו בעל ניסיון של מעל 10 שנים בתחום המיסים הפיננסים.
פרסם חומר מקצועי בתחומי התמחותו במסגרת תפקידו כעורך דין במשרד גולדמן ושות'.
במסגרת זו נמנה גם על צוות עיתון מס פקס - העיתון המקצועי לענייני מסים.

הוראת ביצוע חדשה בעניין מיסוי קבוצת רכישה/
ביום 21.4.2013 פרסמה רשות המיסים את הוראת ביצוע מיסוי מקרקעין מס' 02/2013 (להלן: "ההוראה") בעניין מיסוי קבוצות רכישה. חובה לציין כי פרסום ההוראה הגיע באיחור ניכר ולא ואופנתי .
כידוע המחוקק ערך רפורמה די מקיפה בעניין מיסוי קבוצות רכישה כבר בתחילת 2011 שמתייחסת למספר תחומי מיסים ביניהם מע"מ, מס שבח, מס רכישה ועוד.
למרות הוראות החוק ששונו אגב הרפורמה עדיין שוררת מבוכה רבה בין העוסקים בנושא בעיקר בנוגע לעמדת רשות המיסים בנושאים שהמחוקק לא טרח להבהירם. והנה כשנתיים וחצי ממועד תחילת הרפורמה , מפרסמת רשות המיסים הבהרות מצידה באמצעות ההוראה. ראוי היה כי הוראה זו הייתה מתפרסמת בסמוך לתחילת הרפורמה ובכך היה נחסך מרבים חוסר הוודאות בנושא ולו במעט.
לגופה של ההוראה, נציין כי ההוראה מבהירה נושאים אשר בטבעם "אפורים" כגון, מיהו מארגן קבוצת רכישה, מתי התארגנות נחשבת כקובצת רכישה ומתי לא, איך קובעים אם במסגרת עסקת מקרקעין נרכשו קרקע ושירותי בניה בנפרד או שמא מדובר ברכישת דירה גמורה. כמובן שהגדרות אלה הינן קריטיות שכן רק על פי אבחנה ביניהן ניתן לקבוע את אופן המיסוי בין היתר על הרוכשים, המוכרים ואף על מארגני קבוצות הרכישה במידה ויש כאלה.
ראוי לציין' כי החוזר אכן מקיף ומחיל כמעט את כל נושאים הטעונים הבהרה אך לטעמנו עדיין נושאים רבים בהוראה לא מפורטים דיים וראוי כי היו מפורטים באופן רחב יותר תוך ציון המבחנים שנקבעו בפסיקה.
ההוראה אף עוסקת בעניין שאיננו נקבע על ידי המחוקק אך חוסר הבהירות לגביו ידוע לכל ואף שומות רבות יצאו בעניין והוא קביעת שווי המכירה. בהוראה מצוין כי שווי המכירה הינו בהתאם להערכת השווי (דו"ח אפס) שנעשתה ביום ההצטרפות לקבוצה אך אם הפער בינה לבין שווי השוק עולה על 20% אז לצורך העניין שווי המכירה יהיה שווי שוק. לא ברור מהיכן שואבת רשות המיסים את הסמכות לקבוע זאת שכן מדובר בקביעה המנוגדת לדין. שווי המכירה צריך להיות עפ"י העלות בפועל ואין למסות את חברי הקבוצה בגין שווי שלא מומש בפועל.
לסיום, נציין לטובה את ההברה שצוינה בהוראה לפיה יש לפרש את סעיף 9(ג1א)(2)(א)(2) לחוק מיסוי מקרקעין, לעניין פרק הזמן למכירת הדירה השנייה תוך שנה מיום מסירת החזקה בדירה נשוא קבוצת הרכישה בדומה להוראה החלה על קבלן. מדובר בעניין שעפ"י ההיגיון ברור' כי חובה להחילו למרות שלא נכתב במפורש בהוראת החוק עצמה ולכן ראויה ההבהרה בעניין מצידה של רשות המסים.

מס פקס בע"מ
רח' החשמונאים 90
קומה 2
תל אביב ת.ד 20445

טל. 03-6966733
פקס. 03-6966744

info@masfax.co.il

 

 

 

אין האמור באתר מהווה יעוץ משפטי, יעוץ מקצועי, חוות דעת, סקירת המצב המשפטי ו/או הדין הרלבנטי.

ליעוץ משפטי ניתן ליצור קשר עם משרד עורכי הדין גולדמן ושות'

הנני מסכים/מסכימה לתקנון האתר.