העיתון המקצועי לענייני מסים

עורכים מקצועיים: יעקב גולדמן, עו"ד. אורי גולדמן, עו"ד
מנהל מערכת: אורי גולדמן, עו"ד

יום ג' 17.09.2024

תסדיר: 2024-09-17

השלכות סיום תוקפה של הוראת השעה – מס שבח

גירסה להדפסהגירסה להדפסה
מספר הגיליון: 
657
תאריך: 
11/04/2013

השלכות סיום תוקפה של הוראת השעה - מס שבח /

בתאריך 5.5.2013 יפקע תוקפה של הוראת השעה לחוק מיסוי מקרקעין (הגדלת היצע דירות), תשע"א-2011 (להלן: "הוראת השעה") אשר באה לעולם בתחילת שנת 2011 במטרה להגדיל את היצע הדירות על מנת להביא לירידת מחירי הדירות בישראל. הוראת השעה אמורה הייתה להסתיים בתום שנת 2012, אך בשל פיזור הכנסת והבחירות לכנסת התשע-עשרה, הוארכה תוקפה של הוראת השעה עד ליום 5.5.2013.
כזכור, הוראת השעה סיפקה מספר תיקונים לחוק מיסוי מקרקעין אשר נועדו להגדיל את היצע הדירות למגורים ובין היתר תיקון בשני נושאים הקשורים למס רכישה כאשר הראשון הוא מתן הקלות במס רכישה לזוגות צעירים הרוכשים את דירתם הראשונה (דירה יחידה) והנושא השני הינו הכבדה בנטל מס הרכישה על המשקיעים העשירים הרוכשים דירות מגורים נוספות למטרות השקעה, וזאת מתוך מטרה להרחיק משקיעים מהענף כדי למתן ביקושים לדירות מגורים.
לצערם של רבים, ניתן לומר בדיעבד כי הצעדים שננקטו כאמור לעיל, לא הובילו בסופו של התהליך להורדה משמעותית במחירי הדיור בישראל ולבטח לא סיפקו מענה לזוגות צעירים המתקשים לממן את רכישת דירתם הראשונה. עם זאת, לפחות בתקופת הוראת השעה, נהנו אותם זוגות צעירים משיעורי מס רכישה נמוכים על חשבונם של המשקיעים העשירים.
נכון למועד זה וככל שלא תוארך הוראת השעה, עם סיומה של הוראת השעה, יתרחשו מייד שני אירועים חשובים שכדאי לאלו ששוקלים לרכוש דירות בטווח הקרוב לקחת בחשבון. האירוע הראשון הינו ביטול ההקלות במס רכישה לזוגות צעירים הרוכשים את דירתם הראשונה. עפ"י נתוני מדרגות מס הרכישה של רשות המיסים עקב ביטול ההקלה כאמור, דירת מגורים ממוצעת לזוג צעיר צפויה להתייקר בכ- 10,000 ₪ בעקבות עליית מס הרכישה. אירוע שני הינו, דווקא חיסכון במס לרוכשי דירה שנייה ואילך (דירות להשקעה) בשל ביטול מדרגות מס רכישה מוגברות על רכישת דירה להשקעה (דירה שנייה ואילך) . בעניין זה צפוי חיסכון במס בסך כ- 70,000 ₪ לערך בגין רכישת דירה להשקעה בשווי 5 מיליון ₪ לערך וכ- 35,000 בגין רכישת דירה להשקעה בשווי 3 מיליון ₪ לערך.
לאור האמור, בכל הנוגע לתשלומי מס הרכישה ניתן לומר שמומלץ לרוכשי דירה ראשונה להזדרז עד כמה שניתן עם רכישת דירתם טרם סיומה של הוראת השעה על מנת ליהנות משיעור מס רכישה מופחת ואילו לרוכשי דירה שנייה ואילך רצוי כמובן להמתין עם הסכם הרכישה עד לאחר 5.5.2013 ובכך לחסוך עשרות אלפי שקלים במס רכישה.
חשוב להזכיר, כי בתום תקופת הוראת השעה, יפוגו אף הקלות נוספות שניתנו במסגרת הוראת השעה ובכלל זאת, פטור ממס שבח למכירת דירות מגורים וכו'.

מס פקס בע"מ
רח' החשמונאים 90
קומה 2
תל אביב ת.ד 20445

טל. 03-6966733
פקס. 03-6966744

info@masfax.co.il

 

 

 

אין האמור באתר מהווה יעוץ משפטי, יעוץ מקצועי, חוות דעת, סקירת המצב המשפטי ו/או הדין הרלבנטי.

ליעוץ משפטי ניתן ליצור קשר עם משרד עורכי הדין גולדמן ושות'

הנני מסכים/מסכימה לתקנון האתר.