העיתון המקצועי לענייני מסים

עורכים מקצועיים: יעקב גולדמן, עו"ד. אורי גולדמן, עו"ד
מנהל מערכת: אורי גולדמן, עו"ד

יום ג' 16.07.2024

תסדיר: 2024-07-16

"חובת דיווח כללית" – מה זה ?

גירסה להדפסהגירסה להדפסה
מספר הגיליון: 
654
תאריך: 
07/03/2013
מחבר: 

אברהם רוזנברג, עו"ד (יועץ מס)

עורך דין (יועץ מס) אברהם רוזנברג.

עורך דין (יועץ מס) רוזנברג פרסם חומר מקצועי בתחומי התמחותו במסגרת תפקידו כעורך דין במשרד גולדמן ושות'.
במסגרת זו נמנה גם על צוות עיתון מס פקס - העיתון המקצועי לענייני מסים.

 

"חובת דיווח כללית" - מה זה ?  /

♦ כבר בראשית שנות השמונים של המאה הקודמת, נושא "חובת דיווח כללית" על כלל האוכלוסיה, היה נושא חם. מאז ועד היום, מפעם לפעם, הנושא עולה שוב לדיון אולם לא זוכה לקידום של ממש ו/או לחשיפה תקשורתית כפי שהוא זוכר בתקופה האחרונה.
♦ כך למשל ביום 24.10.12 פורסם באתר של העיתון מעריב, כי מנהל רשות המסים דורון ארבלי החליט לקדם הנהגה של חובת דיווח כללית למס הכנסה. ביום 14.2.13 פורסם באתר של עיתון דהמרקר, כי מנהל רשות המסים החליט להילחם בהון השחור עם חובת דיווח כללית. ביום 7.3.13 פורסם באתר של העיתון כלכליסט, כי רפורמת מס בפתח, באוצר דנים בהטלת חובת דיווח למס הכנסה על כולם.
 
♦ היות ונראה, כי הנושא של חובת דיווח כללית רוקם עור וגידים וככל הנראה יכנס לפועל כבר לגבי שנת המס 2014, במאמר זה אנסה להסביר, בקצרה, מהי חובת דיווח כללית, וכיצד היא אמורה לעזור במלחמה בהון השחור.
 
כיום, בהתאם להוראות סעיף 131 לפקודת מס הכנסה שכותרתו: "אלה חייבים להגיש דו"ח", בסעיף (א) קבוע: "יחיד תושב ישראל שבתחילת שנת המס מלאו לו 18 שנים;..."
 
לאור הוראות סעיף 131(א) לפקודה, אילולא תקנות מס הכנסה (פטור מהגשת דין וחשבון), התשמ"ח – 1988 (להלן :"התקנות"), תקנות המונות רשימה סגורה של סוגי הכנסות לגביהם ניתן פטור מהגשת  דין וחשבון, כל יחיד תושב ישראל מעל גיל 18 נדרש היה להגיש דין וחשבון בכל שנה כלומר, בהוראות הפקודה, קיימת הוראה המחייבת חובת דיווח כללית אלא, שהתקנות פוטרות אותו ומונעות את יישומה של הוראת סעיף 131 לפקודה.
 
♦ חובת הדיווח הכללית יכולה לעזור במלחמה בהון השחור בכך שכאשר כל יחיד מעל גיל 18 מחוייב להגיש דוחות על הכנסותיו ונכסיו, בכך בעצם מידי שנה קיימת מנגנון של מעקב אחרי התפתחותו הכלכלית של היחיד.
 
נכון שגם כיום, באופן עקיף יש דיווח על כלל האוכלוסיה וזאת דרך דוחות הניכויים שמגישים המעבידים על השכירים, אך אין בדיווח זה כדי לספק ולהוות כלי עבודה למחמה בהון שחור, שכן במסגרת דיווחי המעבידים כל שמדווח לרשות המיסים ע"י המעביד הוא שכרו של העובד בלבד. כאשר תוטל חובת דיווח כללית על כלל האוכלוסיה, ידרש כל יחיד לדווח על כלל הכנסותיו באותה שנה ולא רק על הכנסתו ממשכורת שמדווחת ע"י המעביד במסגרת דיווחי הניכויים, ובדרך זו תוכל הרשות לדעת על מלאו הכנסותיו של היחיד לרבות הכנסות משכ"ד, הכנסות נוספות שלא מנוכה מהם מס במקור וכיו"ב.
 
♦ כאן המקום לציין, כי יחיד שחלה ו/או תחול עליו חובת דיווח שנתית ואינו מקיים חובה זו, קרי, לא הגיש דוח כפי שהיה חייב, בהתאם לסעיף 216(4) לפקודה – מדובר בעבירה פלילית אשר בצידה עומד עונש של שנת מאסר. יחיד שהגיש דו"ח כאמור אולם לא מסר בדו"ח את מלוא ההכנסות ו/או מסר מידע כוזב, בהתאם לסעיף 217 לפקודה – מדובר בעבירה פלילית אשר בצידה עומד עונש של שנתיים מאסר. חמור מזה, בהתאם לסעיף 220(1) לפקודה, אדם שהשמיט הכנסה מתוך הדו"ח שיש לכללה בדו"ח דינו מאסר של שבע שנים.
 
♦ לאור האמור, סבורה הרשות, כי חובת הדיווח הכללית והסנקציות הפליליות שלצידה כאשר אדם לא מקיים אותה, יהווה גורם מרתיע וביחד יעזרו להילחם בהון השחור.

♦ בשלב זה, טרם ברור מה יהיה היקף חובת הדיווח הכללית, לא ברור אם חובת הדיווח "תסתפק" רק בדוח שנתי על הכנסות או שמא תחייב להגיש גם הצהרות הון.

♦ לאור האמור, נראה כי נדרשת התארגנות מצד הנישומים ל"יום המחר" - היום בו ההחלטה על חובת דיווח כללית תתקבל, ובטרם יהיה מאוחר מדי. התארגנות כאמור, בין היתר, יכולה להיות במסגרת הליך גילוי מרצון וכדומה.

כמובן שגם רשות המיסים תצטרך להתארגן למהלך באמצעות גיוס כוח אדם חדש וכו', וכך גם המייצגים, שאמורים לסייע ליחידים להגיש את הדוחות.

מס פקס בע"מ
רח' החשמונאים 90
קומה 2
תל אביב ת.ד 20445

טל. 03-6966733
פקס. 03-6966744

info@masfax.co.il

 

 

 

אין האמור באתר מהווה יעוץ משפטי, יעוץ מקצועי, חוות דעת, סקירת המצב המשפטי ו/או הדין הרלבנטי.

ליעוץ משפטי ניתן ליצור קשר עם משרד עורכי הדין גולדמן ושות'

הנני מסכים/מסכימה לתקנון האתר.