העיתון המקצועי לענייני מסים

עורכים מקצועיים: יעקב גולדמן, עו"ד. אורי גולדמן, עו"ד
מנהל מערכת: אורי גולדמן, עו"ד

יום ד' 14.08.2024

תסדיר: 2024-08-14

חובת דיווח על העברת כספים במעברי הגבול

גירסה להדפסהגירסה להדפסה
מספר הגיליון: 
714
תאריך: 
23/10/2014
מחבר: 

אורי גולדמן, עו"ד

אורי גולדמן, עו"ד

עו"ד אורי גולדמן (שותף - מנהל), בעל השכלה של יועץ מס, מתמחה במיסים (אזרחי ופלילי),באיסור הלבנת הון ועבירות צווארון לבן,
כחלק מנושא זה מתמחה בתת נישה של ייצוג נותני שירותי מטבע (צ'יינגי'ם), חובות דיווח של נותני שירות עסקי, בנושא הימורים באינטרנט,
ועדות עיצומים ועוד. בעל ניסיון ביצוג בתיקי חילוט מורכבים, כולל חילוט זמני, שיחרור תפוסים, ליווי תיקים רחבי היקף המתבצעים במסגרת צח"מ ועוד.

חובת דיווח על העברת כספים במעברי הגבול /
על פי סעיף 9 לחוק איסור הלבנת הון, אדם הנכנס למדינת ישראל או היוצא ממנה - חייב לדווח על כספים (מזומנים, המחאות בנקאיות והמחאות נוסעים) שהוא נושא עמו בעת הכניסה לישראל או ביציאה ממנה, אם שווי
הכספים הוא בשיעור הקבוע בחוק.
תקרת הסכום אותו מותר להכניס ו/או להוציא כשעוברים בשערי נתב"ג והגבולות ללא דיווח הוא 100,000 ש"ח.
חובת הדיווח החלה מעל סכום של 100,000 ש"ח כאמור, אינה חלה רק על העוברים בנתב"ג, אלא אף על אדם המכניס כספים לישראל או המוציא כספים ממנה "באמצעות הדואר או בכל דרך אחרת". לעומת זאת, אם אדם מעביר את הכספים באמצעות תאגיד בנקאי, חובת הדיווח הנ"ל אינה חלה, שכן היא חלה על הבנקים.
 
חובת הדיווח הינה חובה מוחלטת, דהיינו אדם שלא דיווח לכאורה מוצא עצמו עם עבירה על חוק איסור הלבנת הון ("עבירת דיווח") גם אם מקור הכספים הוא חוקי ולגיטימי, למשל כספים ממכירת נכס בחו"ל. דהיינו כספים שאם היה מדווח עליהם, היה יוצא ללא פגע. העבירה "נוצרת" רק כתוצאה מעצם אי הדיווח.
 
למי מדווחים?
את הדיווח יש למסור בתחנת גבול, המוכרת לציבור כ"מסלול מכס - ירוק או אדום".
"כשאדם יוצא מישראל, עליו לדווח על הכספים לפקיד מכס שבמקום היציאה.כשאדם נכנס לישראל, הוא מחויב לעבור באחד ממסלולי המכס העומדים לבחירתו: המסלול הירוק, כאשר "אין טובין להצהרה" והמסלולהאדום - כאשר "יש טובין להצהרה". על פי הדין, העובר במסלול הירוק כשעמו כספים בסכומים החייבים בדיווח כאמור, אם ייתפס, יראוהו כמי שלא דיווח על הכספים, ולכן המלצת הרשות להלבנת הון היא שבכל מקרה של ספק יש לבחור במסלולהאדום.
 
במשלוח בין באמצעות הדואר ובין בדרך אחרת, יש לדווח על הסכומים לפקיד מכס במקום המשלוח. הטפסים לדיווח אמורים להימצא בתחנות הגבול, בבתי המכס ובאתר האינטרנט של אגף המכס ומע"מ וכמו כן, יישלחו לכל דורש אשר יפנה למוקד הארצי.
 
מי שחייב בחובת דיווח ונתפס עם כספים בלי שדיווח, בדר"כ מופנה להליך בועדת עיצומים שמטילה עליו עיצום (מעין קנס / כופר) בגין אי הדיווח.
בוועדה חברים גובה מכס, ממונה מחלקת חקירות או ראש המוקד לאיסור הלבנת הון ברשות המסים ונציג משרד המשפטים, שהינו נציג הלשכה המשפטית של הרשות לאיסור הלבנת הון. הועדה מחליטה על שיעור הקנס בהתאם לנסיבות ובניהן: האם מדובר בהפרת דיווח ראשונה או חוזרת, היקפה הכספי של ההפרה, מודעות המפר לחובת הדיווח, מידת שיתוף הפעולה של המפר עם הרשויות לבירור מקור הכספים, הסברי מפר הדיווח ליעד הכספים, האם ההפרה בוצעה בתום לב ועוד.
רשות המיסים מפרסמת מעת לעת את החלטות הועדה להטלת עיצום כספי בקישורית זו:
 
 
חשוב !!! – מי שהוטל עליו עיצום כספי והוא משלם אותו- לא ניתן לפתוח כנגדו הליך פלילי.
 
בכל מקרה של ספק יש להתייעץ עם הגורמים המתאימים לפני העברת הכספים. המקרים אינם תמיד חדים וברורים, כך למשל טרם הוכרע בפסיקה נושא המכונה "הבניה" (structuring)  בו אדם מפצל (בכוונה) סכומים אשר כל אחד מהם לכשעצמו, אינו מחייב בדיווח (דהיינו כל אחד פחות מ- 100,000 ₪), אך חיבורם של כל הסכומים יחד, "יוצרים" את החבות בדיווח.
 
ליעוץ בנושא חובות הדיווח הנכם מוזמנים ליצור קשר עם" עוד אורי גולדמן בטל': 03-6966733 ובמייל: uri@goldman-law.co.il

מס פקס בע"מ
רח' החשמונאים 90
קומה 2
תל אביב ת.ד 20445

טל. 03-6966733
פקס. 03-6966744

info@masfax.co.il

 

 

 

אין האמור באתר מהווה יעוץ משפטי, יעוץ מקצועי, חוות דעת, סקירת המצב המשפטי ו/או הדין הרלבנטי.

ליעוץ משפטי ניתן ליצור קשר עם משרד עורכי הדין גולדמן ושות'

הנני מסכים/מסכימה לתקנון האתר.