העיתון המקצועי לענייני מסים

עורכים מקצועיים: יעקב גולדמן, עו"ד. אורי גולדמן, עו"ד
מנהל מערכת: אורי גולדמן, עו"ד

יום ד' 14.08.2024

תסדיר: 2024-08-14

חובת רישום כעוסק, מגבלת מחזור עוסק פטור, ומה שבינהם

גירסה להדפסהגירסה להדפסה
מספר הגיליון: 
746
תאריך: 
01/12/2016
מחבר: 

ישראל בן ציון, עו"ד

ישראל בן ציון, עו"ד

בוגר במשפטים (בהצטיינות) מהקרייה האקדמית קריית אונו . 

 חובת רישום כעוסק, מגבלת מחזור עוסק פטור, ומה שבינהם / 

נכון להיום, אין בפועל במדינת ישראל חובת הגשת דוחו"ת לרשות המיסים על כלל האוכלוסיה, אלא בעיקר על אילו שבחרו להירשם כעוסק במשרדי רשות המיסים, גם מבין אלו שבחרו ברישום עוסק, ניתנת הבחירה בידי עוסקים מסוימים, האם להירשם כעוסק מורשה או כעוסק פטור.

חובת הרישום כעוסק, נועדה לבעלי עסק, אולם במידה ואדם שאינו בעל עסק יהיה מעוניין לבצע עסקה יד פעמית (עסקת אקראי), אזי יהייה חייב להגיש דו"ח שנתי למס הכנסה, לבקש ולקבל אישור ניכוי מס במקור (אחרת ינוכה ממנו במקור 48% מסך העסקה), להפיק טופס "עסקת אקראי" במע"מ ולשלם מראש את המע"מ בדואר (למעט במידה ומדובר בעסקה בין אדם שעיקר הכנסתו ממשכורת או מגמלה/קצבה לבין עוסק מורשה, ונתן שירות מהסוגים המנויים בתקנה 6א לתקנות מע"מ, שאז די במתן הצהרה לפיה עיקר הכנסתו הינה כדלעייל, ואז ניתן להסתפק בהוצאת חשבונית עצמית ע"י העוסק המורשה שכוללת בתוכה מע"מ, אותו העוסק המורשה גם יעביר בעצמו למע"מ וגם יוכל להזדכות כתשומות), ובנוסף עליו להגיש דו"ח לביטוח לאומי כעצמאי.

מנקודת המבט האישית שלי כעו"ד שכיר, כשפונה אלי פעם בחצי שנה, שכן או מכר או חבר של חבר, ומבקש שאכין עבורו מכתב (שכ"ט כ 500 ש"ח), או אאמת עבורו תצהיר (שכ"ט כ 50 ש"ח), האם באמת מצופה ממני לעבור את כל סדרת הבירוקרטיה הזאת?, כל שכן כאשר מדובר באדם שאינו רגיל להתנהל מול רשויות המס.

ברור שתושב המדינה שצריך לבחור בין העסקה החד פעמית על כל העלויות הטרחה והכאב ראש הנלווים, לבין העלמת המס או ויתור על העסקה, יבחר באפשרויות האחרונות, האם זה מה שאנו רוצים?

אותה הבעיה קיימת אצל עוסק פטור, לעוסק פטור נקבעה מגבלה בחוק, שנכון להיום עומדת על מחזור עסקאות של 99,006 ש"ח בשנת 2016, וכאשר חצה את הסף והרוויח את השקל הנוסף, הרי שמעתה והלאה ייחשב כעוסק מורשה למשך השנתיים הבאות, ללא יכולת להיחשב כעוסק פטור גם אם מחזורו בשנים הללו יקטן מהמגבלה הקבועה בחוק.

ונשאלת השאלה, האם זה באמת מה שהמדינה מעודדת שבחודש דצמבר ישמור את  עצמו העוסק הפטור, שבדרך כלל מדובר באדם שמנהל עסק קטן מהבית,  שלא להכניס שקל אחד יותר מידי, כי הנזקים שייגרמו לו בשנים לאחמ"כ, בצורך לגבות מע"מ על כל עסקאותיו והספרים הנוספים שיצטרך לנהל, שווה לו הרבה יותר מאשר הכנסה של עוד כמה מאות שקלים.


האמת שאת רשות המיסים זה לא מעניין ובצדק, כי הרשות לא משקיעה משאבים לרדוף אחרי עוה"ד הטרי שאימת תצהיר תמורת 50 ש"ח, או אחרי העוסק הפטור שלא דיווח על עסקה של 120 ש"ח שביצע בסוף דצמבר, אבל אותנו הציבור זה צריך לענין.


ומכאן אנו פונים, לגורמים הרלוונטיים, ובעיקר לנבחרי הציבור המחוקקים, בבקשה לדאוג גם לאזרח הקטן ולקבוע שבעסקאות חד פעמיות (לדוגמא עד 5 עסקאות בשנה בהיקף שאינו עולה על 1000 ש"ח לעסקה), לא תיקבע חובת דיווח וניהול ספרים לרשויות השונות.


וכן שכאשר עוסק פטור חורג מהמגבלה הקבועה בדין, שיהיה חייב בתשלום מס העסקאות על הסך בו חרג מהמגבלה, (ובשנה שלאחר מכן תקרת סך המחזור תקטן באותו היחס), ולא שמרגע שחצה את הסף, אין עוד דרך חזרה.


כולנו תקווה, כי קריאתנו תישמע וכי הדברים ילקחו לתשומת לב.

מס פקס בע"מ
רח' החשמונאים 90
קומה 2
תל אביב ת.ד 20445

טל. 03-6966733
פקס. 03-6966744

info@masfax.co.il

 

 

 

אין האמור באתר מהווה יעוץ משפטי, יעוץ מקצועי, חוות דעת, סקירת המצב המשפטי ו/או הדין הרלבנטי.

ליעוץ משפטי ניתן ליצור קשר עם משרד עורכי הדין גולדמן ושות'

הנני מסכים/מסכימה לתקנון האתר.