העיתון המקצועי לענייני מסים

עורכים מקצועיים: יעקב גולדמן, עו"ד. אורי גולדמן, עו"ד
מנהל מערכת: אורי גולדמן, עו"ד

יום ג' 17.09.2024

תסדיר: 2024-09-17

חוק מע"מ – "המערב הפרוע" של חוקי המס

גירסה להדפסהגירסה להדפסה
מספר הגיליון: 
755
תאריך: 
15/11/2018
מחבר: 

ישראל בן ציון, עו"ד

ישראל בן ציון, עו"ד

בוגר במשפטים (בהצטיינות) מהקרייה האקדמית קריית אונו . 

♦ מס ערך מוסף, "המערב הפרוע" של חוקי המס ! 
לכאורה המס הפשוט ביותר בישראל, אך כמי שמייצגים בתיקי שומת מע"מ, מתברר שמדובר ב"מערב הפרוע" של חוקי המס. איש הישר בעיניו יעשה.
 

נתאר לדוגמא מצב קלאסי, "חשבונית פיקטיבית" (שלא כדין) - חברה שיש לה מחזור של 10 מיליון שקלים בשנה, ניכתה לכאורה 100,000₪ מס תשומות הכלול בחשבונית מס שיצאה שלא כדין.
והנה אתרע מזלו של מנהל החברה, והוא נתפס על ידי רשויות מע"מ, והוא מבקש לדעת, מה יעשו לו? מה הדין?
התשובה לצערו של הח"מ- תלוי על איזה פקיד נפלת, באיזה תחנה, ואיך הוא קם הבוקר מהמיטה.

כחלק מתחום התמחותנו אנו עוקבים אחרי תיקים רבים, וניתן לראות כי בכל תיק מע"מ מתנהג אחרת:
במספר תיקים, הסתפק מע"מ בהוצאת שומת תשומות לחברה, כלומר דרשו מהחברה להחזיר את המס שניכתה בתוספת ריבית משמעותית, של  4% צמוד. כלומר הנזק בדוגמא הוא בסה"כ 100,000 + ריבית.

בתיקים אחרים, דרש מע"מ בנוסף לשומת התשומות, גם קנס פסילת ספרים בסך 1% מהמחזור של החברה. כלומר הנזק בדוגמא הוא בסה"כ 200,000 + ריבית (100,000+100,000).

בתיקים נוספים, דרש מע"מ, שלא רק יחזירו את המס שניכו + קנס 1% מהמחזור, אלא שהחברה תשלם כפל המס לפי סעיף 50 לחוק מע"מ, דהיינו פעמיים המס שניכו + קנס 1% מהמחזור. כלומר הנזק בדוגמא הוא בסה"כ 300,000 + ריבית (100,000+100,000+100,000).

בתיקים נוספים, דרש מע"מ את כפל כפל המס + קנס 1% מהמחזור, כלומר דרש מהחברה שתשלם כפל מס - פעמיים את מס התשומות שניכתה, + קנס 1% מהמחזור, וכן דרש ממנהל החברה שישלם גם הוא כפל מס -  פעמיים את מס התשומות הכלול בחשבוניות שהוא הוציא לספרי החברה שלו. כלומר הנזק בדוגמא הוא בסה"כ 500,000 + ריבית.
 
כלומר, רק בהיבט הצר ביותר, של דרישת המע"מ האזרחי בלבד!, יכול ותידרש לשלם פעם אחת, ויכול ותידרש לשלם 4 פעמים + קנס אחוז מהמחזור! וזה לפני שמצטרפים לחגיגה גם מחלקת התביעה הפלילית של מע"מ, החברים ממס הכנסה האזרחי, וחבריהם מהתביעה הפלילית של מס הכנסה, ובסוף הדרך ייתכן ואף יצטרפו ביטוח לאומי. עוד יצויין, כי כל אחד מהם יכול לראות את העניין בצורה שונה שלפי הענין כן/לא מחייב אותו לעומת האחרים.
 

 


ובפועל הכול קורה, כל התשובות נכונות, ומע"מ אף פעם לא נימק או הוציא הנחיות שפורסמו, מתי יש לנהוג כך ומתי אחרת.

 

לאחרונה, בתיק שבטיפולנו, לאחר שהוכחנו למע"מ כי יקשה עליו לעמוד בנטל ההוכחות הנדרש בכפל מס, הודיע מע"מ באמצע הליך ההוכחות, בהליך ערעור מס שבו מע"מ הוציא לחברה שומת תשומות, כפל מס, וקנס פסילת ספרים, כי "הגורמים המוסמכים" החליטו "לפנים משורת הדין" לוותר על כפל המס וקנס פסילת הספרים, כלומר לוותר בלי נימוק על כעשרה מיליון שקלים מס !!!

 

 

ונשאלת השאלה למה? מה הם השיקולים? לצערנו התשובה היא – אין שיקולים ואי אפשר לדעת (בית המשפט אף דחה בקשתנו לדעת מי הם "הגורמים המוסמכים" שהחליטו "לפנים משורת הדין" על הויתור העצום של המס).

 

 
ולמי שחושב כי ישנם שיקולי חומרה לפיהם מחליט מע"מ כיצד לפעול, טעות חמורה בידו!

- אין הבדל -  בין סוגי הפגם בחשבוניות!


כך בתיק שבו לפי החשד מדובר בחשבונית פיקטיבית לחלוטין שאין עסקה מאחוריה נדרשה רק שומת תשומות, ובתיק אחר, למרות שהייתה עסקה בין הצדדים לחשבונית, והתמורה שולמה, והמס שולם, הואיל ולפי החשד מהות הממכר הייתה שונה ממהות הממכר המפורטת בחשבוניות, דרש מע"מ כפל מס וקנס אחוז מהמחזור מהחברה, וכפל מס מהנישום, סה"כ 4 פעמים + קנס 1% מהמחזור.
לסיכום, תחום זה הינו מערב פרוע, אין היגיון ואין צדק, אין שיקולים ואין הנחיות, איש הישר בעיניו יעשה, והואיל והמחוקק (משני צידי הבית) מעדיף לעסוק, משיקוליו, בחוקים אחרים, לפיכך, שולחים אנו קריאה לרשות המיסים, בבקשה לעשות קצת סדר. נא לקבוע הנחיות ברורות, מתי ניתן להסתפק בהחזרת קרן המס ולתת לנישום לחזור לעבוד ולשלם מיסים, ומתי יש להילחם עד חורמה ולדרוש כפל-כפל המס, עד שהנישום יהיה מחוסל סופית ולא יצא מזה חי (כלכלית).
 
בינתיים, מומלץ לכל עוסק שמוצא את עצמו מוזמן לחקירה/ביקורת/שימוע, להיעזר בדחיפות, כבר מהשלבים הראשוניים, בליווי של עו"ד המתמחה בדיני מיסים, ועדיף הן אזרחי והן פלילי, על מנת שיינזק כמה שפחות, גם בתיקים בהם מבחינה ראייתית לכאורה המצב אבוד. עם טיפול מקצועי נכון, ניתן להגיע לתשלום של פחות מקרן המס, ובמקרים מיוחדים גם לצאת ללא תשלום כלל.        

מס פקס בע"מ
רח' החשמונאים 90
קומה 2
תל אביב ת.ד 20445

טל. 03-6966733
פקס. 03-6966744

info@masfax.co.il

 

 

 

אין האמור באתר מהווה יעוץ משפטי, יעוץ מקצועי, חוות דעת, סקירת המצב המשפטי ו/או הדין הרלבנטי.

ליעוץ משפטי ניתן ליצור קשר עם משרד עורכי הדין גולדמן ושות'

הנני מסכים/מסכימה לתקנון האתר.