העיתון המקצועי לענייני מסים

עורכים מקצועיים: יעקב גולדמן, עו"ד. אורי גולדמן, עו"ד
מנהל מערכת: אורי גולדמן, עו"ד

יום ד' 17.07.2024

תסדיר: 2024-07-17

מהי חשבונית עצמית ?

גירסה להדפסהגירסה להדפסה
מספר הגיליון: 
607
תאריך: 
11/01/2012
 
מהי חשבונית עצמית?
 
מדי יום, עוסקים רבים, שומעים את המילה "חשבונית עצמית". במאמר זה אנסה להסביר מהי בעצם  חשבונית עצמית? איך מוציאים ואיך מדווחים את החשבונית העצמית בדוחות השוטפים למע"מ ובדוח השנתי למס הכנסה?
חשבונית עצמית זו חשבונית שהעוסק עצמו מוציא/מנפיק לעצמו. העוסק שהנפיק את החשבונית העצמית לעצמו הוא זה שמדווח על העסקה, הוא זה שמשלם את המס על העסקה, והוא זה שגם מקזז את התשומות על העסקה וכמובן הוא זה שאצלו ההוצאה מדווח למס הכנסה, כהוצאה מוכרת.
מטרת הוצאת החשבונית העצמית הינה לדווח לרשויות המס, כי בוצעה עסקה החייבת בתשלום מס, אולם , היות הצד השני לעסקה אינו עוסק ו/או על העסקה מסויימת קבע שר האוצר בהתאם לסעיף 21 לחוק מס ערך מוסף, התשל"ו – 1975 (להלן-"החוק"), כי לגבי סוגי עוסקים או סוגי עסקאות, הקונה הוא זה שחייב במס, אזי גם במקרה זה יהיה הקונה חייב להוציא/להנפיק חשבונית עצמית.
לרוב, הסעיף בו עושים שימוש להוצאת חשבונית עצמית הינו סעיף 20 לחוק: "מי שאינו חייב בתשלום המס רשאי, בהסכמת המנהל ובתנאים שקבע לקבל על עצמו את התשלום, ומיום ההסכמה דינו כדין החייב בתשלומו".
המקרה הנפוץ ביותר להוצאת חשבונית עצמית הוא המקרה של תשלום עבור דמי שכירות. לא מעט המקרים בהם עוסק שוכר נכס, מבעל נכס/משכיר, כאשר לבעל הנכס/משכיר אין שום פעילות עסקית המחייבת אותו בפתיחת תיק עוסק במע"מ, והכנסתו היחידה החייבת בתשלום מע"מ הינה הכנסה מדמי שכירות, רצה המחוקק להקל על הצדדים, ואפשר לצד השוכר את הנכס-לעוסק, לדווח על שני הצדדים לעסקה מבלי שבעל הנכס יצטרך גם הוא לדווח למע"מ גם הוא על העסקה.
חשוב לציין, הערה חשובה, כי כאשר עוסק מוציא לעצמו חשבונית עצמית נוצר לו, מבלי שיתכוון, עיוות בדוחות הדורש מרואה החשבון של העוסק תשומת לב יתרה.
העיוות הינו: כאשר העוסק מדווח (חודשי או דו חודשי) על מחזור הכנסותיו למע"מ, אזי החשבונית העצמית צריכה להיכלל באותו מחזור. כלומר, מחזור הכנסותיו של העוסק גדל בהתאם לגובה החשבונית העצמית שהוא הוציא. ולכן, על העוסק לבצע רישום כפול בדיווח למע"מ:
א.       לרשום את החשבונית העצמית, רשום ראשון, כהוצאה לצורכי מע"מ, ובכל בעצם העוסק לא נפגע בתשלום המס.
ב.       לרשום את החשבונית העצמית, רישום נוסף, כהוצאה לצורכי מס הכנסה, ובכך בעצם לדרוש את תשלום דמי השכירות כהוצאה מוכרת.
מלבד האמור לעיל, יש לשם לב, כי בדיווח המקדמות למס הכנסה, לא להעתיק/לדווח בדיוק את המחזור שדווח למע"מ שכן מחזור זה גבוה מהמחזור האמיתי עליו העוסק/הנישום חייב בתשלום מקדמות. ולכן יש לרשום בפנקס המקדמות למס הכנסה את המחזור שדווח למעמ פחות החשבונית העצמית, ורק על מחזור זה לשלם מקדמות מס הכנסה.
הערה נוספת, לאחר שנעשו כל הפעולות האמורות לעיל, בעת שהנישום יגיש את הדוח השנתי שלו למס הכנסה, יהיה פער/הפרש בין המחזור שדווח למע"מ לבין המחזור שדווח למס הכנסה, ולכן, רצוי מאוד, עם הגשת הדוח השנתי למס הכנסה לצרף מכתב הסבר המסביר את ההפרש בין המחזורים כתוצאה מהוצאת חשבונית העצמית.
הערה אחרונה, חשוב מאוד לדעת, כי הרצון והיכולת של עוסק להוציא חשבונית עצמית עקב הנסיבות, וכל מקרה לגופו, אינה החלטה של העוסק או של רואה החשבון שלו בלבד, אלא יש להגיש בקשה על גבי טופס מיוחד של מע"מ, בקשה לאישור הוצאת חשבונית עצמית, ורק לאחר קבלת האישור ממע"מ העוסק יהיה רשאי להוציא את החשבונית העצמית.

מס פקס בע"מ
רח' החשמונאים 90
קומה 2
תל אביב ת.ד 20445

טל. 03-6966733
פקס. 03-6966744

info@masfax.co.il

 

 

 

אין האמור באתר מהווה יעוץ משפטי, יעוץ מקצועי, חוות דעת, סקירת המצב המשפטי ו/או הדין הרלבנטי.

ליעוץ משפטי ניתן ליצור קשר עם משרד עורכי הדין גולדמן ושות'

הנני מסכים/מסכימה לתקנון האתר.