ממתי רכישת תחנת דלק מהווה תכנון מס?/
קבלנים המבצעים יותר מפרויקט אחד באותה החברה מיחסים את הוצאות הנהלה וכלליות והוצאות מימון לפי הוראות סעיף 18(ד) לפקודת מס הכנסה. הסעיף קובע מנגנון לפיו הוצאות הנהו"כ והוצאות מימון, שלא ניתן ליחס אותן ספציפית לפרויקט מסוים, יחולקו באופן יחסי לפרויקטים השונים, לפי היקף ההוצאות שהושקעו בכל פרויקט.
כך, אם בפרויקט אחד הושקעו מליון ש"ח, ובפרויקט השני הושקעו 2 מליון ש"ח, ייוחסו שליש מההוצאות לפרויקט א' ושני שלישים לפרויקט ב'. כל זמן שהפרויקטים לא חייבים במס, לא יותרו ההוצאות שיוחסו אליהם.
אלא, שיזמים מבצעים גם פעילות אחרת שחייבת במס לפי הכללים הרגילים. יתכן ויש להם הכנסות שכירות, או הכנסות שוטפות אחרות. לכן, קובע המחוקק בסעיף 18(ד) שחלק מהוצאות הנהו"כ ומימון ייוחסו גם לפעילות השוטפת - לה הוא קורא "הכנסות אחרות", ויוכרו באופן מיידי.
אופן היחוס מתבצע באותה השיטה - אלא שבמקום הוצאות, מכניסים בהכנסות האחרות את המחזור. בנתוני הדוגמא הקודמת, אם לאותו יזם היו הכנסות שכירות של מליון ש"ח באותה שנה, ייוחסו רבע מההוצאות לפרויקט א', מחצית מההוצאות לפרויקט ב', והרבע הנותר מההוצאות ייוחס להכנסות האחרות ויותר באופן מיידי.
ונדגיש - לצורך היחוס לא נבדקים הרווחים מהפעילות השוטפת, אלא המחזור בלבד.
כך נוצר מצב, שליזמים כדאי להפעיל עסק שיש לו מחזורים גבוהים, גם אם הרווח מאותו העסק איננו גבוה.
לא מדובר בטעות של המחוקק:
לדעתנו לא מדובר בטעות של המחוקק. לראיה, המחוקק היה מודע לאפשרות של ניצול לרעה של המנגנון הקבוע בסעיף 18(ד), ולכן קבע שאם מדובר במסחר בני"ע, ילקח בחשבון הרווח מהם ולא המחזור. המחוקק חשש - ובצדק - שהנישומים יבצעו רכישות ומכירות של ני"ע בבורסה, ולמרות שאולי לא ירוויחו מעליית הערך שלהם - ירוויחו מכך שישנו באופן מלאכותי את היחוס של הוצאות הנהו"כ והוצאות מימון, ויגרמו לכך שחלק גדול יותר מההוצאה יותר באופן שוטף.
התכנון: רכישת תחנת דלק
במידה ומדובר בקבלן בונה, סעיף 8א מביא לדחיית אירוע המס בגין מכירת הדירות למועד בו הסתיימה הבניה. מדובר בהטבה לקבלנים, שיכולים לדחות את תשלומי המס על הפרויקטים שמכרו.
כאשר יזם רוכש תחנת דלק, הוא מביא לכך שהמחזור של ההכנסות האחרות שלו גבוה מאד, וכך חלק גדול יותר מהוצאות הנהו"כ ומימון יותרו לו באופן שוטף. כך, הוא זוכה לדחיית מס גם על הכנסותיו ממכירת הדלק....