העיתון המקצועי לענייני מסים

עורכים מקצועיים: יעקב גולדמן, עו"ד. אורי גולדמן, עו"ד
מנהל מערכת: אורי גולדמן, עו"ד

יום ג' 17.09.2024

תסדיר: 2024-09-17

קיזוז הפסדים

גירסה להדפסהגירסה להדפסה
מספר הגיליון: 
660
תאריך: 
02/05/2013
מחבר: 

אברהם רוזנברג, עו"ד (יועץ מס)

עורך דין (יועץ מס) אברהם רוזנברג.

עורך דין (יועץ מס) רוזנברג פרסם חומר מקצועי בתחומי התמחותו במסגרת תפקידו כעורך דין במשרד גולדמן ושות'.
במסגרת זו נמנה גם על צוות עיתון מס פקס - העיתון המקצועי לענייני מסים.

 

קיזוז הפסדים בעסק -

אין חולק, כי ניהולו של עסק הינו מלאכה לא קלה שכן, חיי העסק דינמיים הם וגרף הפעילות מראה עליות וירידות.

בין היתר לאור האמור, ישנם מצבים בהם תוצאות הפעילות העסקית מראה על הפסדים.
 
נכון שהפסדים הם לא התוצאה העסקית לה מייחל בעליו של עסק. אולם, היות ונוצרו ההפסדים, ניתן לנצלם / להשתמש בהם, תוך קיזוז ההפסדים כנגד הכנסות אחרות החייבות במס ובכך בעצם להפחית את נטל המס.
 
ישנם שני סוגים של הפסדים:
 
1. הפסד פירותי – הינו הפסד הנובע מפעילות שוטפת של העסק. לדוגמה, מצב בו ההוצאות השוטפות המשמשות את הפעילות העסקית ביצור הכנסה עלו על ההכנסות ולכן, תוצאת הפעילות העסקית כאמור מראה על הפסד (להלן: "הפסד פירותי".)
 
קיזוז הפסד פירותי מוסדר במסגרת הוראות סעיף 28 לפקודת מס הכנסה [נוסח חדש] התשכ"א – 1961 (להלן: "הפקודה").
סעיף 28(א) לפקודה, מאפשר לקזז הפסד פירותי שנוצר במהלך השנה השוטפת (להלן: "להלן הפסד פירותי שוטף"), כנגד כל מקור הכנסה אחר בשנת המס.
 
מקום בו, לאחר הקיזוז נותרה יתרת הפסד שלא קוזז ו/או מקום בו לא היה ניתן לקזז את מלאו ההפסד בשנת המס, יתרת ההפסד שנותרה לא מנוצלת "עוברת" לשנה הבא (להלן: "הפסד פירותי מועבר").
 
סעיף 28(ב) לפקודה, מאפשר לקזז הפסד פירותי מועבר, אולם בשונה מהפסד פירותי שוטף, הפסד פירותי מועבר מותר בקיזוז לקיזוז רק כנגד הכנסה מעסק או משלח יד או כנגד רווח הון בעסק או במשלח יד או כנגד ההכנסה מעבודה בהתאם לתנאים המנויים בסעיף.
 
סעיפים 28(ד)-(ז) לפקודה מאפשרים, בהתאם לתנאים המנויים בסעיפים, קיזוז הפסדים במטע הדרים, הן לגבי הפסד שוטף והן לגבי הפסד מועבר.
 
סעיף 28(ח) לפקודה, מאפשר קיזוז הפסדים כתוצאה מהשכרת בניין כנגד הכנסות מאותו הבניין בשנים הבאות. סעיף זה שומר על עיקרון ההקבלה מאפשר את הקיזוז האמור רק כנגד אותו מקור הכנסה קרי, כנגד ההכנסה מדמי השכירות מאותו הבניין בלבד.
 
יצויין, כי סעיף 28(ח) לפקודה מתייחס למצב בו ההכנסות מדמי השכירות חייבות במס כהכנסות פסיביות לפי סעיף 2(6) לפקודה. ולכן, היה וההכנסות מדמי השכירות מהוות הכנסה מסעיף 2(1) לפקודה – הכנסה מעסק, אזי ההפסד יותר בקיזוז לפי הוראות סעיפים 28(א) ו-28(ב) לפקודה ולא לפי סעיף 28(ח).
 
הפסד פירותי מחו"ל מוסדר במסגרת הוראות סעיף 29 לפקודה כאשר, תחילה ההפסד יקוזז כנגד הכנסות החייבות במס בחו"ל ורק היתרה תועבר לקיזוז כנגד הכנסות בארץ, באותם הסדרי קיזוז לפי הוראות סעיף 28(א) ו-28(ב).
 
2. הפסד הוני – הינו הפסד הנובע ממכירת נכס הון של העסק ו/או ממכירת העסק ("מכירת העץ") עצמו במחיר נמוך מעלות הנכס או משווי הנכס או העסק וכתוצאה ממכירה זו  נוצר ההפסד ההוני.
 
קיזוז הפסד הוני מוסדר במסגרת הוראות סעיף 92 לפקודה. בדומה להוראות סעיף 28 לפקודה, גם סעיף 92 לפקודה נותן עדיפות להפסד הוני שוטף על פני הפסד הוני מועבר משנים קודמות ולכן, הפסד הוני שוטף ניתן לקיזוז גם כנגד הכנסה מריבית או מדיבידנד ואילו הפסד הוני מועבר ניתן לקזז רק כנגד רווח הון.
 
כמו כן, סעיף 92 (א)(3) לפקודה מאפשר גם קיזוז הפסד הון מחו"ל.

יש לתכנן מבעוד מועד את קיזוז ההפסדים, על מנת לא "לפספס" את ההפחתה במס. 

מס פקס בע"מ
רח' החשמונאים 90
קומה 2
תל אביב ת.ד 20445

טל. 03-6966733
פקס. 03-6966744

info@masfax.co.il

 

 

 

אין האמור באתר מהווה יעוץ משפטי, יעוץ מקצועי, חוות דעת, סקירת המצב המשפטי ו/או הדין הרלבנטי.

ליעוץ משפטי ניתן ליצור קשר עם משרד עורכי הדין גולדמן ושות'

הנני מסכים/מסכימה לתקנון האתר.