העיתון המקצועי לענייני מסים

עורכים מקצועיים: יעקב גולדמן, עו"ד. אורי גולדמן, עו"ד
מנהל מערכת: אורי גולדמן, עו"ד

יום ד' 14.08.2024

תסדיר: 2024-08-14

שלילת רישיון נהיגה מחייבי מיסים

גירסה להדפסהגירסה להדפסה
מספר הגיליון: 
711
תאריך: 
28/08/2014
מחבר: 

ויקטור עטיה, עו"ד (רו"ח)

עורך דין ורואה חשבון ויקטור עטיה, הינו בעל ניסיון של מעל 10 שנים בתחום המיסים הפיננסים.
פרסם חומר מקצועי בתחומי התמחותו במסגרת תפקידו כעורך דין במשרד גולדמן ושות'.
במסגרת זו נמנה גם על צוות עיתון מס פקס - העיתון המקצועי לענייני מסים.

שלילת רישיון נהיגה מחייבי מיסים/
 
ועדת חוקה, חוק ומשפט של הכנסת אישרה הצעת חוק של רשות המסים הקובעתהגבלות על בעלי חוב סופי, אשר במשך למעלה משנה לא הסדירו חובם. על פי החוק החדש, רשות המסים תוכל להטיל הגבלות על בעל חוב, כאמור, מלהחזיק רישיון נהיגה ו/או לקבל דרכון ישראלי, ו/או לעכב יציאתו מהארץ, ו/או לקבוע את מעמדו כלקוח מוגבל מיוחד בבנקים, ו/או להגבילו מלעשות שימוש בכרטיס אשראי ו/או להגבילו מלייסד תאגיד. חלק מהסנקציות יוגבלו למקרה שיציאתו מן הארץ של החייב דרושה מטעמי בריאות, שלו או של בן משפחתו התלוי בו.
 
מנהל רשות המסי םמר משה אשר טוען, כי המהלך האמור הינו חלק ממהלך רחב יותר של רשות המסים שמטרתו להעמיק את הגבייה וזאת על מנת להפחית מן הנטל המונח על כתפי האזרחים שומרי החוק.
 
אין מחלוקת כי גביית מס אמת הינה אחד האתגרים החשובים ביותר הניצב בפני המדינה ולכן כל מנגנון אשר עשוי לסייע בידי המדינה לעמוד באתגר זה הינו מבורך ואף רצוי. למרות זאת, חשוב שהשימוש בכלים גסים מעין אלה, אשר עשויים לפגוע בזכויות אדם שלא לצורך, יעשה לאחר שיכלול כל האיזונים הראויים. למשל, הגבלת חייב מלצאת מהארץ לדעתנו צריכה להיות קשורה גם בגובה החוב, שכן אין זה סביר, כי בגין חוב של מאות שקלים בודדים חייב ימצא עצמו מעוכב בגבולות המדינה גם אם מדובר בסה"כ בנסיעה קצרה. בנוסף, הגבלת חייב בבנקים הינה למעשה חדירה לפרטיותו של החייב ולכן הגבלה כזו אמורה לחול רק במקרים  שבהם החייב הינו סרבן סידרתי המתעלם מחובות בסכומים ניכרים ביותר.
 
לעניין שלילת רישיון נהיגה של חייב, נראה לדעתנו, כי מדובר בהגבלה שאינה ראויה כלל בכל קנה מידה, שכן הזכות לנהוג הינה זכות בסיסית של כל אדם וגם אם הוא נקלע לחובות אין מקום לשלול ממנו זכות זו. יתרה מזו, שלילת רישיונו אינה רלוונטית כלל לחובותיו לרשת המס. כמו כן, במקרים רבים יתכן כי שלילת רישיון הנהיגה אף תפגע ביכולתו של החייב להשיב חובותיו שכן פרנסתם של נישומים רבים תלויה גם ברישיון הנהיגה שלהם בין במישרין ובין בעקיפין.
 
 
 

 

מס פקס בע"מ
רח' החשמונאים 90
קומה 2
תל אביב ת.ד 20445

טל. 03-6966733
פקס. 03-6966744

info@masfax.co.il

 

 

 

אין האמור באתר מהווה יעוץ משפטי, יעוץ מקצועי, חוות דעת, סקירת המצב המשפטי ו/או הדין הרלבנטי.

ליעוץ משפטי ניתן ליצור קשר עם משרד עורכי הדין גולדמן ושות'

הנני מסכים/מסכימה לתקנון האתר.