העיתון המקצועי לענייני מסים

עורכים מקצועיים: יעקב גולדמן, עו"ד. אורי גולדמן, עו"ד
מנהל מערכת: אורי גולדמן, עו"ד

יום ד' 14.08.2024

תסדיר: 2024-08-14

תוספת מטרת "התיישבות" למטרות מוסד ציבורי - תיקון 191 לפקודת מס הכנסה

גירסה להדפסהגירסה להדפסה
מספר הגיליון: 
624
תאריך: 
07/06/2012
מחבר: 

סלי אילון, רו"ח

.רו״ח סלי אילון, נשוי+ 3, עד לשנת 2010 שימש בתפקיד בכיר (מנהל תחום קבלנים) במחלקה המקצועית ברשות המיסים, שותף מנהל במשרד "סלי אילון ושות׳ רואי חשבון״,
מרצה באקדמיה בתחום המיסים. מומחה למיסוי מקרקעין, מע"מ, ומס הכנסה. מומחה בתכנוני מס, הסדרים עם רשויות המס, טיפול בבעיות מיוחדות מול רשות המיסים.

 

תוספת מטרת "התיישבות" למטרות מוסד ציבורי - תיקון 191 לפקודת מס הכנסה/

מוסד ציבורי זכאי להטבות שונות במס. מוסד ציבורי לא ישלם מס על הכנסותיו שהן חלק מהמטרות שלו, יהיה פטור ממס שבח וישלם מס רכישה מופחת, ועוד הטבות.

ההטבה המשמעותית ביותר ניתנת למוסד ציבורי שקיבל אישור לפי סעיף 46. האישור מאפשר למוסד לגייס כספים ביתר קלות שכן התרומות לאותו מוסד יזכו את מעניקיהן במס בשיעור של 35% אם מדובר בנותן תרומה שהוא יחיד, או ב 25% אם מדובר בחברה. 

אולם, כדי להיחשב מוסד ציבורי לפי סעיף 9(2) לפקודה, נדרש שהמוסד יפעל ל"מטרה ציבורית", ומטרה ציבורית היא "מטרה שעניינה דת, חינוך, מדע, בריאות, סעד או ספורט, וכן מטרה אחרת שקבע שר האוצר בתקנות" (הוא לא קבע בינתיים....)

כלומר, שאם אותו מוסד פועל למטרה אחרת, הוא לא יהיה זכאי להטבות. כך, למשל, התארגנות שקמה לקידום חוקה בישראל, לא קיבלה את ההטבות שכן מטרתה לא נכללת ברשימה הסגורה שבסעיף.


תיקון 191 לפקודה:

לפני ימים מספר פורסם תיקון 191 לפקודה, לפיו התווספה מטרת "התיישבות" לאותה רשימה סגורה. לכן, מהיום, גם מלכ"ר שעניינו "התיישבות" יכול לזכות בהטבות המס. 


מה זה "התיישבות"?

ביריה מהמותן, אנחנו מבינים את המילה "התיישבות" כהקמת ישובים באיו"ש. זהו האינסטינקט שלנו בפרשנות, מה עוד שמי שהציע את הצעת החוק הינם שני חברי כנסת מליכוד (ציון פניאן וזאב אלקין). אבל, לאחר שבדקתי ופשפשתי, לא מצאתי בנוסח החוק ובדברי ההסבר לו כל רמיזה שמדובר בהתיישבות באיו"ש דווקא.

זאת ועוד - הקמת דירות מגורים בכל הארץ הינה מטרה לאומית כיום. המלחמה במחירי הדירות, המתבטאת בין היתר בהקלות במס, וחקיקת הוראות השעה הקשורות לדיור מלמדות אותנו דבר חשוב אחד - הממשלה מעוניינת לגרום להקמת יחידות דיור במהירות האפשרית בכל רחבי הארץ, ומוכנה לשלם על כך.

לכן, נראה לי שניתן לומר שהמילה "התיישבות" איננה מוגבלת לאיו"ש דווקא. מסקנה זו אני מגיע גם בהסתמך על הנקודות הבאות:

1. נזכור, שישובי חומה ומגדל קמו בכל הארץ, שקיבוצים יש בכל הארץ ואפילו צמוד לירושלים. מכיוון שכולם עונים על ההגדרה "התיישבות", גם התארגנויות לבניה משותפת של בניין דירות בראש העין יכול להיחשב כמוסד ציבורי.

2. ההטבות במס בהוראת השעה למלחמה במחירי הדירות, שניתנו למכירת קרקע שניתן לבנות עליה 8 יחידות דיור, לא הוגבלו לאזורים מסוימים בארץ. מכאן אני מבין שהממשלה מעוניינת בעידוד בניה בכל הארץ. 

3.  במילון אבן שושן, מוגדרת "התיישבות" כ: "התיישבות: (נ') השתקעות, היאחזות בקרקע, התנחלות, השתכנות, ישיבת קבע, יישוב, מאחז, מושב; יישוב הדעת, מתינות "

נראה שגם לפי הפירוש המילוני, יש לפרש את המושג "התיישבות" כחל על כל הארץ.

לכן, נראה לי שכל עמותת בניה יכולה להיחשב "מוסד ציבורי", ככל שזה נוגע למטרות העמותה. 



 

מס פקס בע"מ
רח' החשמונאים 90
קומה 2
תל אביב ת.ד 20445

טל. 03-6966733
פקס. 03-6966744

info@masfax.co.il

 

 

 

אין האמור באתר מהווה יעוץ משפטי, יעוץ מקצועי, חוות דעת, סקירת המצב המשפטי ו/או הדין הרלבנטי.

ליעוץ משפטי ניתן ליצור קשר עם משרד עורכי הדין גולדמן ושות'

הנני מסכים/מסכימה לתקנון האתר.