העיתון המקצועי לענייני מסים

עורכים מקצועיים: יעקב גולדמן, עו"ד. אורי גולדמן, עו"ד
מנהל מערכת: אורי גולדמן, עו"ד

יום ג' 16.07.2024

תסדיר: 2024-07-16

תזכיר חוק ביטול ההתיישנות על הליך גבייה מנהלי- זאב בעור כבש

גירסה להדפסהגירסה להדפסה
מספר הגיליון: 
741
תאריך: 
26/05/2016
מחבר: 

ישראל בן ציון, עו"ד

ישראל בן ציון, עו"ד

בוגר במשפטים (בהצטיינות) מהקרייה האקדמית קריית אונו . 

תזכיר חוק ביטול ההתיישנות על הליך גבייה מנהלי- זאב בעור כבש

 

♦ ביום 16.5.16 פורסם תזכיר חוק ההתיישנות (תיקון מס' 6) (סייג לתחולת החוק על הליך גביה מנהלי), התשע"ו-2016, שהוכן במשרד המשפטים.

 עפ"י דברי ההסבר של התזכיר, מטרתו היא לסייג את חוק ההתיישנות, כך שלא יחול על הליכי גביה מנהליים. לפי התזכיר, הנורמה אשר תחול על הליכי הגבייה המנהליים היא של דיני השיהוי כפי שעוגנו בהנחיית היועץ מספר 7.1002 מחודש פברואר 2012, מה שיוביל לקיצור הליכי הגבייה המנהליים לעד שלוש שנים בלבד, מה שיעודד את הרשויות לפעול בזריזות רבה יותר לגביית החובות.

 

"החלת חוק ההתיישנות על הליכי גביה מנהליים יוצרת בעיות שונות. כך, למשל, עמדת המדינה בהליכים משפטיים רבים היא, שחובות מס הנגבים על ידי הרשות מהווים על פי ההלכה "חובות פסוקים", מהרגע בו חלף המועד להשיג על השומה וזו הפכה חלוטה. במונחי חוק ההתיישנות, יש להתייחס לחובות מסוג זה כאל "פסק דין בתובענה". לפי סעיף 21 לחוק ההתיישנות, תקופת ההתיישנות החלה לגביו הינה עשרים וחמש שנים. זוהי תקופה ארוכה לכל הדעות, שאינה מתמרצת די את הרשות המנהלית לפעול למימוש החוב. גם אם ייאמר, שתקופת ההתיישנות היא בת שבע שנים, יוצא שהחלת חוק ההתיישנות מאריכה את משך הזמן שעומד לרשות הרשות המנהלית לגבות את חובה, באופן שאינו מיטיב עם האזרח ואינו הולם את הנדרש מרשות מנהלית סבירה."

 

לכאורה, נשמע נפלא, במקום 25 שנה או 7 שנים, הרי שמהיום 3 שנים והחוב נעלם.

♦ אולם, עיון מדוקדק יותר בתזכיר, מגלה את האמת. מטרת תזכיר החוק הינה להאריך את המועד לגביית החובות עד אין קץ ולא לקצר אותו חלילה. שכן הבעיה האמיתית איתה בא להתמודד התזכיר הינה פסיקת בית המשפט העליון "בעע"מ 8832/12 עיריית חיפה נ' יצחק סלומון בע"מ (פורסם בנבו, 15/04/2015) פסק בית המשפט העליון, שיש להחיל את דיני ההתיישנות גם על מצבים, שבהם הרשות דורשת תשלום חוב מנהלי כתנאי למתן אישור או לביצוע פעולה על פי חוק - הליכים המכונים גם "הליכי גבייה פסיביים". באותו עניין דובר באישור שצריכה רשות מקומית לתת בדבר היעדר חובות, כדי לאפשר רישום העברת בעלות בנכס מקרקעין במרשם המקרקעין."

תזכיר החוק מציע לבטל את תחולת דיני ההתיישנות על הליכי גבייה מנהליים, כך שבמקום וישנו חוב כלשהו לרשות אשר צריך להסירו על מנת לקבל את אישורה של הרשות להעברת בעלות וכדומה, תוכל הרשות להתרשל לחלוטין ולהימנע לגמרי מהליכי הגבייה של החוב ולהניח לו לתפוח ולהעלות ריביות, שכן בבוא היום כשירצה בעל החוב לקבל את האישור הנדרש לו, שהוא בוודאי יזקק לו בעוד שנה או בעוד חמישים שנה, תוכל הרשות להציג בפני כתנאי את דרישת החוב העתיקה מבלי לחשוש לתחולת חוק ההתיישנות.

♦ ויבוא התם וישאל, מה עם הנחיית היועץ, המגבילה לעד 3 שנים את הליכי הגבייה המנהליים?, התשובה נמצאת באותיות הקטנות, לא ניתן לפתוח בהליכי גבייה מנהליים אבל לא חייבים לתת לך אישור על היעדר חובות, ואם יתחשק לך לפנות בעניין לבית המשפט הרי שהתיקון לחוק מונע ממך לטעון להתיישנות החוב שלא ננקטו הליכים לגבייתו מאז קום המדינה.

 

במידה והיה מדובר ברצון אמיתי וכן לקצר את התקופה לגביית החובות המנהליים הרי שהיו מוסיפים תיקון קטן נוסף לחוק (דוגמא בלבד):

 

 

 5א. התקופה שבה מתיישנת תביעה שלא התחיל בעניינה הליך גביה מנהלי היא שלוש שנים.

 

 יצויין כי התזכיר פתוח להערות הציבור עד ליום 5.6.16 באמצעות אתר קשרי ממשל.

מס פקס בע"מ
רח' החשמונאים 90
קומה 2
תל אביב ת.ד 20445

טל. 03-6966733
פקס. 03-6966744

info@masfax.co.il

 

 

 

אין האמור באתר מהווה יעוץ משפטי, יעוץ מקצועי, חוות דעת, סקירת המצב המשפטי ו/או הדין הרלבנטי.

ליעוץ משפטי ניתן ליצור קשר עם משרד עורכי הדין גולדמן ושות'

הנני מסכים/מסכימה לתקנון האתר.