העיתון המקצועי לענייני מסים

עורכים מקצועיים: יעקב גולדמן, עו"ד. אורי גולדמן, עו"ד
מנהל מערכת: אורי גולדמן, עו"ד

יום ג' 17.09.2024

תסדיר: 2024-09-17

אזרח או תושב אמריקאי? אתה חייב לדווח על חשבונותיך !

גירסה להדפסהגירסה להדפסה
מספר הגיליון: 
710
תאריך: 
07/08/2014


  יתכן ושמעתם בשנים האחרונות על חוק ה FATCA (Foreign Account Tax Compliance Act) אבל החל מעכשיו כדאי שתקחו אותו ברצינות.

על מי משפיע החוק החדש שנכנס לתוקפו ביולי השנה ומה בכלל עומד מאחוריו ?

זו דרכו של הממשל האמריקאי להלחם בהעלמות מס רחבות היקף ובפעילות פיננסית בלתי חוקית. במסגרת החוק מחוייב כל אדם הנושא באזרחות אמריקאית או בגרין קארד לדווח גם על פעילות חשבונותיו הנמצאים בבנקים מחוץ לגבולות ארצות הברית. הדבר נכון גם ל 200,000 אזרחי ארה"ב החיים כיום במדינת ישראל.

 

האם זה אומר שמעתה אזרחי ארה"ב החיים בישראל יעדיפו לוותר על האזרחות מאשר להסתבך בדיווחים? ממש לא. אכן, ההליך טומן בחובו התעסקות לא מועטה אבל בעזרת מומחים למיסוי אמריקאי ניתן לשגר את הדיווח (FBAR) לרשויות המס ולשכוח ממנו, לפחות עד השנה הבאה.


איך תדעו אם אתם צריכים לדווח ובגין מה?
לפי הגדרת החוק, כל אזרח אמריקאי או בעל גרין קארד אשר בבעלותו חשבון פיננסי הנחשב כחשבון זר מחוייב בדיווח השנתי לרשויות האמריקאיות וזאת גם אם אותו אדם לא מתגורר בארה"ב משך תקופה ארוכה. יתרה מזו, החוק חל גם על אזרחים זרים שאינם בעלי גרין קארד או אזרחות אמריקאית אך עוסקים בפעילות כלכלית בתחומי ארה"ב לרבות השקעה בנדל"ן.

כדאי לשים לב כי להגדרת 'בעלות בחשבון' עונים גם גם שותפים או בעלי זכויות / סמכויות חתימה במגוון חשבונות פיננסיים מניבי הכנסות, אקטיביות או פאסיביות, ולא רק בחשבונות בנק. אילו חשבונות נכללים? חשבונות בנק, קופות גמל, קרנות השתלמות, חלק מקרנות הפנסיה ופוליסות ביטוח. יחד עם זאת, חובת הדיווח חלה רק על מי שצבר יותר מ 10,000$ בכל חשבונות אלו יחד.


האם תשלומי המס יהיו גבוהים?
העובדה שיש צורך בדיווח אינה אומרת שבהכרח יהיה תשלום מס ואף להפך, בחלק מהמקרים יהיו זכאים אזרחים אפילו להחזר כספי. יחד עם זאת מנעד התשלומים רחב מאוד ובעקבות החוק החדש יתכנו אף מקרי קיצון בהם יתכנו אזרחים ישראלים לשלם כפל מס, דהיינו, לשלם מס על ההכנסות גם לרשות המיסים הישראלית וגם לרשויות המס הפדרליות בארה"ב.

 

אל תסתכנו בעבירה פלילית !

כשזה מגיע לחוקי המס האמריקאיים - לא כדאי לקחת סיכונים!

מאחר וחובת הדיווח נועדה למיגור הלבנות הון, אי דיווח נחשב בארה"ב כעבירה פלילית ועלול להביא לקנסות כבדים או אף לעונשים חמורים מכך.

יתרה מזאת, בעקבות הסכם בנושא העברת מידע אשר נחתם לאחרונה בין ארה"ב לישראל, על לקוחות הבנקים בארץ להצהיר על אזרחות אמריקאית. מתוקף הסכם זה, ארה"ב בעצם מודעת לקיום החשבונות שלכם גם אם אתם לא דיווחתם ישירות. במידה ולא הייתם מודעים לחובת הדיווח המוטלת עליכם או שפשוט פספסתם דיווח, המערכת האמריקאית מאפשרת לכם לדווח רטרואקטיבית באמצעות offshore voluntary disclosure program, להימנע מפתיחה בהליכים פליליים ובחלק מהפעמים אף להימנע מקנסות לחלוטין. "מאחר והממשל האמריקאי מבין שישנם אזרחים רבים החוששים לפתוח את העבר מול הרשויות הפדלריות ולהסתכן בכך באישום פלילי, פתחה ארה"ב מסלול הצהרה חדש ומהיר יותר המכונהStreamlined Process" .

גם במקרים אלו רצוי קודם לקבל ייעוץ מקצועי ולבצע את הדיווח באמצעות מומחי מס אמריקאי. 

לדווח במהירות ובקלות

אזרחים אמריקאיים שאינם מתגוררים בתחומי המדינה נדרשים להגיש את הדיווח עד ה 15 ביוני. בניגוד לאזרחים אמריקאיים המתגוררים בארה"ב ומתורגלים ויכולים להגיש את הדו"חות בעצמם, חוקי המיסוי הבינלאומי מסובכים הרבה יותר והסיכון ליפול בין הסעיפים ולדווח דיווח שגוי גדול.

יחד עם זאת, לא כל רואה חשבון ישראלי, ואפילו כזה המנוסה בפתיחת חברות זרות, מעורה מספיק בדקויות הנדרשות על מנת להמנע מאי נעימויות.

לפיכך פתחה לאחרונה חברת רו"ח שטיינמץ עמינח את החברה המתמחהU.S. tax  המעמידה לרשות אזרחי ארה"ב ובעלי הגרין קארד צוות מומחים הנתמך גם בצוות ייעוץ משפטי. היעוץ ניתן ליחידים ולבעלי חברות כאחד ומעניק ליווי צמוד החל מהשלבים הראשונים ועד להגשת הדו"ח עצמו.

 

רוצים לוודא שאינכם עומדים בפני קנסות בלתי צפויים או שאולי אתם פשוט צריכים לדווח? השירות החדש מאפשר לדווח אונליין מבלי לצאת מהבית באמצעות מספר הקלקות פשוטות באתר

www.ustax.co.il

אם יש לכם שאלות או אם שאתם מעוניינים בפגישת יעוץ ניתן לפנות גם באמצעות המייל  

talip@cpa.co.il

 

מס פקס בע"מ
רח' החשמונאים 90
קומה 2
תל אביב ת.ד 20445

טל. 03-6966733
פקס. 03-6966744

info@masfax.co.il

 

 

 

אין האמור באתר מהווה יעוץ משפטי, יעוץ מקצועי, חוות דעת, סקירת המצב המשפטי ו/או הדין הרלבנטי.

ליעוץ משפטי ניתן ליצור קשר עם משרד עורכי הדין גולדמן ושות'

הנני מסכים/מסכימה לתקנון האתר.