העיתון המקצועי לענייני מסים

עורכים מקצועיים: יעקב גולדמן, עו"ד. אורי גולדמן, עו"ד
מנהל מערכת: אורי גולדמן, עו"ד

יום ג' 16.07.2024

תסדיר: 2024-07-16

ביטול חישוב מס מאוחד לבני זוג העובדים באותו עסק !

גירסה להדפסהגירסה להדפסה
מספר הגיליון: 
681
תאריך: 
14/11/2013
מחבר: 

ויקטור עטיה, עו"ד (רו"ח)

עורך דין ורואה חשבון ויקטור עטיה, הינו בעל ניסיון של מעל 10 שנים בתחום המיסים הפיננסים.
פרסם חומר מקצועי בתחומי התמחותו במסגרת תפקידו כעורך דין במשרד גולדמן ושות'.
במסגרת זו נמנה גם על צוות עיתון מס פקס - העיתון המקצועי לענייני מסים.

ועדת השרים של הממשלה לענייני חקיקה אישרה בישיבתה האחרונה מיום 11.11.2013 את תזכיר הצעת החוק של שר האוצר, מר יאיר לפיד, לפיה יבוטל חישוב המס המאוחד לבני זוג נשואים שלגביהם מתקיימת תלות במקור הכנסתם מאחר והם עובדים באותו עסק שבבעלותם המשותפת או שבבעלות אחד מהם .
 
הצעת החוק נועדה לתקן עיוות היסטורי אשר עבר תהפוכות וטלטלות בעיקר בעשור האחרון. הזעזוע הראשון שסעיף חוק זה ספג החל בפסיקת בית המשפט העליון בפס"ד קלס (ע"א 900/01) (להלן: "פס"ד קלס"), בפסק דין זה קבע בית המשפט העליון, בניגוד לנורמה שהייתה קיימת שנים רבות קודם לפסה"ד ואף בניגוד ללשון החוק, כי בני זוג העובדים בעסק משותף יכולים לסתור את החזקה לפיה מתקיימת תלות במקור הכנסתם ומתוקף כך יכולים הם ליהנות מחישוב מס נפרד, שכמובן מקל עד מאד על נטל המס.
להזכירכם, ב"חישוב מאוחד" מתווספות הכנסות האישה והבעל, כך שנטל המס גדול יותר, שכן כל אחד מבני הזוג בנפרד לא נהנה מהמדרגות הנמוכות.
 
בהלכת קלס "רמז" בית המשפט העליון לרשות המיסים, כי סעיף חוק זה הינו מיושן ואינו מתאים לרוח התקופה המודרנית בה שני בני הזוג יוצאים מביתם לטובת פרנסת התא המשפחתי. עפ"י הרמז, הזמנים בהם האישה "נשארה" בביתה ועסקה בעיקר בגידול הילדים בעוד שהבעל יצא לטובת הפרנסה, עברו מן העולם. על כן, יש להפוך את העדשה שמבעדה מסתכלת רשת המס על נישומיה כך שבמקום לסבור שכלל הנישומים מערימים על המערכת ומדווחים "כאילו" האישה עובדת בעסק, ראוי לסבור, כי אכן האישה עובדת בעסק ורק מעטים עדיין מערימים על המערכת. כשאבחנה זו מתקיימת ברור, כי החוק אמור להיות מנוסח באופן שונה אך למרות פסיקת בית המשפט העליון שנתן פירוש מאולץ ולא דווקני ללשון החוק, לא טרח המחוקק לשנות את לשון החוק בעניין.
 
רשות המיסים מבחינתה, לא הרימה ידיים וניצלה את המצב לפיו לשון החוק נותרה בעינה וכך ניסתה היא את "מזלה" שוב בבית המשפט העליון כשהפעם בראשו עמד כבוד נשיא בית המשפט העליון, כב' השופט אשר גרוניס, הידוע כפורמליסט שנוטה לתת פרשנות דווקנית לחוק מתוך אמונה שהחוק נקבע ע"י המחוקק ולא ע"י בית המשפט.
 
לאחר מכן הגיע מקרה (מפורסם) נוסף, דומה עד מאד למקרה קלס, וכצפוי פסק בית המשפט העליון (ע"י כב' הנשיא א. גרוניס) להפוך את הלכת קלס ולהשיב את הנורמה המשפטית בעניין לנקודת ההתחלה (ראה פס"ד מלכיאל ושקורי).


למרות הפסיקה, העיר כבוד הנשיא, כי אכן מדובר בעיוות תוך שהוא ממליץ למחוקק לתקן את החוק בעניין.
 
לאחר קביעת ההלכה המחודשת בעניין, התעוררה מחאה רחבת היקף בעיקר מבין עשרות אלפי בני זוג העובדים יחד בעסק משותף. המוחים דפקו על שערי הכנסת, בעיקר על דלתו של שר האוצר שיתקן לאלתר את העיוות. המוחים טענו מצידם, כי עבודתם המשותפת של בני הזוג היא אמיתית, וכי אף תורמת ביותר לצמיחת כלכלת המדינה, בכך שכוח עבודה משמעותי מחזק שורותיהם של העסקים הקטנים ועל כך בטח שלא מגיע לבני הזוג "עונש", נהפוך הוא ראוי היה אף לתת להם פרס או תמריץ בעניין.
 
לבסוף, נעתר שר האוצר לפיד למחאת הנישומים ולקח כאמור יוזמה בעניין לטובת תיקון החוק. יש לציין כי מדובר בצעד אמיץ מצד הממשלה שכן תיקון חוק זה ככל הנראה יעלה למדינה במאות מיליוני ש"ח. אובדן הכנסות המדינה ממיסים בגין תיקון זה תכריח את הממשלה למצוא מקורות הכנסה חלופיים ואולי אף תביא לגזרות אחרות במקומן, שתפגענה בפופולאריות של הממשלה הנוכחית.
למרות זאת נראה כי כולם מבינים שעדיף שעיוות זה יתוקן, שכן ברור, כי אינו עומד בכללי הצדק ואף עלול לעכב צמיחה כלכלית בכך שבנות הזוג תבחרנה מתוך כדאיות כלכלית עבורן לשבת בבית במקום לתת יד חמה ותומכת לעסק המתפתח של הבעל.
 
הצעת החוק שהוגשה ואושרה בועדת השרים כאמור, נדיבה עד מאד כלפי הנישומים בכך שהיא למעשה מאפשרת לבני הזוג לעבוד יחד כמעט בכל תנאי וללא מגבלת הכנסה. היא אף מאפשרת לבני הזוג בתנאים מסוימים לעבוד מהבית, דבר שמטבעו עלול היה לעורר חשש למצגי שווא. למעשה הצעת חוק זו הינה הבעת אמון בציבור מצד הממשלה ועל כך ראוי לציין את "בגרותה" של הממשלה הנוכחית שאינה מחפשת "חיים קלים" ואינה מטילה דופי באופן גורף בכלל הציבור שלרוב נוהג בתמימות.
 
משמעות הצעת החוק, הינה ריקון כמעט מוחלט של הוראות החישוב המאוחד, אשר לאחר שיפורסם החוק, עפ"י ההצעה, תהיה תחולתו החל מיום 1.1.2014.

  
לקריאת חומר נוסף רצ"ב :

עיכוב הליכים בעניין חישוב מאוחד /נפרד.

חישוב מאוחד/ נפרד מלכיאל ושקורי.

הנחייות רשות המיסים בעניין חישוב מס מאוחד/ נפרד לבני זוג באותו עסק.
  

מס פקס בע"מ
רח' החשמונאים 90
קומה 2
תל אביב ת.ד 20445

טל. 03-6966733
פקס. 03-6966744

info@masfax.co.il

 

 

 

אין האמור באתר מהווה יעוץ משפטי, יעוץ מקצועי, חוות דעת, סקירת המצב המשפטי ו/או הדין הרלבנטי.

ליעוץ משפטי ניתן ליצור קשר עם משרד עורכי הדין גולדמן ושות'

הנני מסכים/מסכימה לתקנון האתר.