העיתון המקצועי לענייני מסים

עורכים מקצועיים: יעקב גולדמן, עו"ד. אורי גולדמן, עו"ד
מנהל מערכת: אורי גולדמן, עו"ד

יום ב' 23.12.2024

תסדיר: 2024-12-23

בשורה למשתמשים "יחודיים" ברכב?

גירסה להדפסהגירסה להדפסה
מספר הגיליון: 
435
תאריך: 
27/12/2007
מחבר: 

נדב הכהן, רו"ח

שותף במשרד רוז`נסקי, הליפי, מאירי ושות`.
מתמחה במס הכנסה, מיסוי מקרקעין, מס ערך מוסף, מיסוי כללי.
יו"ר מערכת "מסים ומעשים".
יו"ר ועדה לקבילות פנקסים.
חבר ועדת ערר למיסוי מקרקעין.

♦ בישיבת ועדת הכספים של הכנסת, שהתקיימה ביום 19.11.2007, הודיע יו"ר הוועדה על הקמת ועדת משנה, בראשותו של ח"כ אמנון כהן, אשר תנסה להתאים את תקנות מס הכנסה למשתמשים "יחודיים" ברכב.
 
הכוונה הינה לנסות ולהמעיט בהשלכותיהם של עוותי המס הפוטנציאליים, הגלומים בתקנות מס הכנסה (שווי השימוש ברכב), התשמ"ז-1987 (להלן: "תקנות השווי"), וגם בתקנות מס הכנסה (ניכוי הוצאות רכב) התשנ"ה-1995 (להלן: "תקנות ההוצאות").
 
♦ ואלו עוותי המס העיקריים:
 
(*)          בהתאם לתקנות השווי, יש להוסיף לשכרו החדשי של העובד (לצרכי מס) הכנסה רעיונית, בשל שווי השימוש ברכב, את הסכומים המפורטים מטה:
 
 
קבוצת רכב
 
הסכומים שיש להוסיף לשכר העובד (בש"ח)
 
 
1
 
 
1,380
 
 
1,580
 
1,920
 
2,260
 
2
 
 
1,530
 
1,730
 
2,090
 
2,450
 
3
 
 
2,100
 
2,450
 
2,800
 
3,150
 
4
 
 
2,570
 
2,980
 
3,380
 
3,780
 
5
 
 
3,580
 
4,130
 
4,680
 
5,230
 
6
 
 
4,590
 
5,320
 
6,050
 
6,780
 
7
 
 
5,820
 
6,790
 
7,760
 
8,720
הסכומים הללו ייזקפו באופן אוטומאטי  לשכרו של העובד, בין אם הרבה לעשות שימוש פרטי  רכב ובין אם לא עשה ברכב כל שימוש, להוציא נסיעות למקום העבודה (ובחזרה) ונסיעות לצרכי העבודה.
 
(*)          אין בתקנות השווי הבחנה בין עובדים שתפקידם מחייב אותם להשתמש ברכב, לבין עובדים שאינם זקוקים לרכב כדי למלא את תפקידם.
 
(*)          אין בתקנות השווי הבחנה בין רכב צמוד חדש, לבין רכב צמוד ישן (או פגום).
 
(*)          לפי תקנות ההוצאות, ניתן לתבוע ניכוי, לצרכי מס הכנסה, בסכום הוצאות החזקת הרכב הצמוד (בפועל) ואם הסכום שנזקף לשכר העובד, בהתאם לתקנות השווי, עולה על סכום הוצאות החזקת הרכב (בפועל) - אין לכאורה אפשרות לתבוע ניכוי בסכום ההוצאה הרעיונית.
 
(*)          עובד שיעמיד את רכבו הפרטי לשימוש המעביד כנגד החזר הוצאות, לא יוכל, ככל הנראה, לנכות את הוצאות החזקת הרכב לצרכי מס, מתוקף הוראה מפורשת בתקנות ההוצאות ("לא יותרו בניכוי הוצאות החזקת רכב שהוצאו בייצור הכנסת עבודה").
 
 
♦  כתוצאה מהגדרה חדשנית, שנכללה בתיקון האחרון בתקנות ההוצאות, לא תחול הגבלה על ניכוי הוצאות בשל "רכב תפעולי" (רכב בטחון, המשמש לפעילות מבצעית או בטחונית בלבד, וכן רכב המשמש לצרכי המעביד בלבד, לא צמוד לעובד כלשהו ואינו יוצא מחוץ לתחום העיסוק בתום שעות העבודה), אך מדובר במשב רוח מרענן שרק מתי מעט יחושו בו.
 
♦ עוותי המס שתוארו לעיל (שכפי הנראה אינם מטרידים את שלוותם של קברניטי משרד האוצר) פוגעים ברבבות נישומים, אך פגיעתם קשה במיוחד במשתמשים "יחודיים" דוגמת אלו שיפורטו להלן:
 
1.           עובדים שמלוי תפקידם כרוך בשימוש ברכב "משודרג" (מדריכים חקלאיים, סוכנים נוסעים, בעלי תפקידים חיוניים בשרותי החרום השונים וכיוצ"ב), האמורים להתחייב בשווי שימוש ברכב בהתאם לקבוצת הרכב הגבוהה (והיקרה), למרות שאין להם כל צורך ברכב "משודרג" לשימושם הפרטי.
 
2.           מורי נהיגה ונהגים מקצועיים הכפופים אף הם לכאורה להוראות בתקנות השווי ובתקנות ההוצאות, למרות שהרכב משמש אותם, לכל הדעות, בעיקר כגורם ייצור פעיל.
 

♦ אשר על כן הודיע יו"ר ועדת הכספים, ביום 19.11.2007, על הקמת ועדת המשנה בראשותו של ח"כ אמנון כהן, ולנו לא נותר אלא להמתין ולראות כיצד (ומתי) יפול דבר.

 

מס פקס בע"מ
רח' החשמונאים 90
קומה 2
תל אביב ת.ד 20445

טל. 03-6966733
פקס. 03-6966744

info@masfax.co.il

 

 

 

אין האמור באתר מהווה יעוץ משפטי, יעוץ מקצועי, חוות דעת, סקירת המצב המשפטי ו/או הדין הרלבנטי.

ליעוץ משפטי ניתן ליצור קשר עם משרד עורכי הדין גולדמן ושות'

הנני מסכים/מסכימה לתקנון האתר.