העיתון המקצועי לענייני מסים

עורכים מקצועיים: יעקב גולדמן, עו"ד. אורי גולדמן, עו"ד
מנהל מערכת: אורי גולדמן, עו"ד

יום ג' 16.07.2024

תסדיר: 2024-07-16

בשורה לציבור המשקיעים בניירות ערך– ניכוי במקור

גירסה להדפסהגירסה להדפסה
מספר הגיליון: 
592
תאריך: 
08/09/2011
מחבר: 

ויקטור עטיה, עו"ד (רו"ח)

עורך דין ורואה חשבון ויקטור עטיה, הינו בעל ניסיון של מעל 10 שנים בתחום המיסים הפיננסים.
פרסם חומר מקצועי בתחומי התמחותו במסגרת תפקידו כעורך דין במשרד גולדמן ושות'.
במסגרת זו נמנה גם על צוות עיתון מס פקס - העיתון המקצועי לענייני מסים.

אורי גולדמן, עו"ד

אורי גולדמן, עו"ד

עו"ד אורי גולדמן (שותף - מנהל), בעל השכלה של יועץ מס, מתמחה במיסים (אזרחי ופלילי),באיסור הלבנת הון ועבירות צווארון לבן,
כחלק מנושא זה מתמחה בתת נישה של ייצוג נותני שירותי מטבע (צ'יינגי'ם), חובות דיווח של נותני שירות עסקי, בנושא הימורים באינטרנט,
ועדות עיצומים ועוד. בעל ניסיון ביצוג בתיקי חילוט מורכבים, כולל חילוט זמני, שיחרור תפוסים, ליווי תיקים רחבי היקף המתבצעים במסגרת צח"מ ועוד.

 ♦ביום 1.9.2011 פרסמה רשות המיסים תיקון לתקנות מס הכנסה (ניכוי מתמורה, מתשלום או מרווח הון במכירת נייר ערך, במכירת יחידה בקרן נאמנות או בעסקה עתידית), התשע"א- 2011, לפיו יתאפשר כבר בשלב ניכוי המס במקור לקזז הפסדי הון מניירות ערך נסחרים בבורסה ומעסקאות עתידיות (להלן: "ניירות ערך") כנגד רווחים שנוצרו באותה שנת מס, גם כשהרווח קדם להפסד וזאת בגין הפסדים שייווצרו החל מיום 1.1.2012.
♦ עד התיקון, נוכה מס במקור בשלב מימוש נייר הערך כאשר הבנק המנכה התחשב בהפסדי המשקיע באותה שנת מס , כלומר, אם למשקיע היו הפסדים בשנת המס, הפסדים אלה קוזזו מהרווחים שנוצרו באותה שנת מס בתנאי שההפסדים קדמו לרווחים באותה השנה והמס נוכה מהרווחים לאחר קיזוז ההפסדים האמורים. לעומת זאת, אם למשקיע נוצרו הפסדים לאחר שכבר נוכה לו מס במקור מרווחיו, לא היה מנגנון לפיו הוחזרו לו סכומים שנוכו לו ביתר באותה שנת מס. להזכירכם, חישוב המס הוא שנתי ולכן הפסדים שוטפים הבאים אחר רווחים שוטפים אמורים אף הם להפחית את נטל המס באותה שנה.
הדרך היחידה שבה המשקיע בכל זאת קיבל את כספי ההפסד חזרה, הייתה באמצעות הגשת דו"ח שנתי אשר רק באמצעותו ניתן היה לדווח על הרווח האמיתי שנוצר למשקיע בשנת המס ואם נוכה לו מס ביתר, הרי שהיה הוא מקבלו חזרה.לפיכך, נוכחים אנו כי התיקון למעשה מתקן עוול מתמשך שכן משקיעים רבים הותירו בידי רשות המיסים תשלומי מיסים בסכומים ניכרים שלא בצדק ובגין רווחים שלא באמת נוצרו להם וזאת משום שרבים מהמשקיעים נמנעו מהגשת הדו"חות האמורים בשל מגוון סיבות, כגון, חוסר מודעות, חשש מחיכוך עם רשות המיסים, עלויות הכרוכות בהגשת הדו"ח (שימוש בשירותיו של  יועץ מס ,רו"ח ) ועודמי שנפגע מכך בעיקר היה דווקא "המשקיע הקטן" שבד"כ הינו עובד שכיר הפטור מהגשת דו"חות שנתיים ומן הסתם, הבנתו בעניין הגשת דו"חות הינה מוגבלת ביותר ולכן רובם נמנעים מהגשת הדו"חות. לפיכך, תיקון זה מתאים גם לרוח התקופה בה מנסים להקל עם מעמד הביניים (להזכירכם, "העם דורש צדק חברתי").

♦ יודעי דבר סבורים, כי בתקופות בהם משתנה המגמה בבורסה מעליות מתמשכות לירידות דרסטיות במהלך השנה כאשר העליות אירעו בחלק הראשון של השנה והירידות ביתרת השנה, צפוי, כי קופת המדינה תאבד עשרות אם לא מאות מילוני שקלים עקב תיקון זה, אך אין לנו להצר על כך משום שסכומים אלה נגבו, עד התיקון, שלא בצדק
 ♦חשוב לציין, כי תיקון זה לא פתר את כל בעיותיו של המשקיע הקטן שלא נוהג להגיש דו"חות שנתיים, מאחר וטרם הוסדר קיזוז הפסדי שנים קודמות מרווחי שנה שוטפת. כלומר, נכון להיום, משקיע אשר "סוחב" עימו הפסדים משנים קודמות, לא נהנה מקיזוזם מרווחים בשנה שוטפת ולפיכך יכול הוא לקבל כספו חזרה, במקרה זה, רק באמצעות הגשת דו"ח שנתי.
 ♦רשות המיסים דיווחה, כי הושקעו מאמצים רבים הכוללים תיאומים מורכבים מול המוסדות הכספיים על מנת לאפשר את המנגנון המוצע בתיקון אך לא ברור מדוע לא כללו בתיקון גם קיזוז הפסדי שנים קודמות עם רווחי שנה שוטפת. עוד לא ברור בשלב זה , כיצד יוחזר למשקיע המס שנוכה לו ביתר במהלך השנה, האם יוחזר מהמוסד הכספי בו מתנהל תיק ניירות ערך שלו. או שמא יוחזר ישירות מרשות המיסים כאשר המשמעות עבור המשקיע בעניין זה היא למי הוא פונה במקרה והעניין לא מתבצע כראוי.
 ♦התיקון ישפיע על ציבור המייצגים רואי החשבון ויועצי המס, שכן רבים מבין אלה שבכל זאת בחרו להגיש דו"ח שנתי על מנת לקבל כספם חזרה, פנו בד"כ לרו"ח שערך עבורם הדו"ח וגבה מהם שכר טרחתו ואף הרחיב בזכות זאת את חוג לקוחותיו.
♦ גוף נוסף שיפגע מתיקון זה הם רשויות האכיפה וזאת משום שעד כה, נאלצו משקיעים רבים, בעיקר אלה שנהגו להשקיע בשוק ההון בסכומים ניכרים, להגיש דו"חות חלקיים או מלאים בתום השנה, מאחר ולגביהם העיוות של מנגנון הניכוי במקור, טרם התיקון, כפי שתואר לעיל, התבטא בסכומים גבוהים.בזכות דו"חות אלה, איתרו רשויות האכיפה, בלא מעט מקרים, משקיעים אשר פעילותם הגיעה לכדי עסק ולפיכך חויבו בגין רווחיהם במס הכנסה בשיעורים מלאים, במע"מ ובמקרים מסוימים גם בביטוח לאומי. לאחר התיקון, רבים מבניהם לא יאלצו להגיש דו"חות וכך יוכלו ליהנות מהיעדר דיווח המותיר אותם בחשיכה תחת עינה הפקוחה של רשות האכיפה.
♦לסיום נציין, כי התיקון מעיד על התקדמות חשיבתית וצודקת יותר שמגלה המדינה כלפי אזרחיה בכך שהיא משקיעה מאמצים בכדי שהאזרחים ישלמו מס אמת, בזמן אמת וחדלה היא לפעול בדרך הקלה לפיה מולן כספם של האזרחים לתקופת זמן ממושכת ואף נשלחים הם להגיש דו"ח שנתי מיותר בכדי שיוכלו לקבל כספם חזרה.

מס פקס בע"מ
רח' החשמונאים 90
קומה 2
תל אביב ת.ד 20445

טל. 03-6966733
פקס. 03-6966744

info@masfax.co.il

 

 

 

אין האמור באתר מהווה יעוץ משפטי, יעוץ מקצועי, חוות דעת, סקירת המצב המשפטי ו/או הדין הרלבנטי.

ליעוץ משפטי ניתן ליצור קשר עם משרד עורכי הדין גולדמן ושות'

הנני מסכים/מסכימה לתקנון האתר.