העיתון המקצועי לענייני מסים

עורכים מקצועיים: יעקב גולדמן, עו"ד. אורי גולדמן, עו"ד
מנהל מערכת: אורי גולדמן, עו"ד

יום ג' 16.07.2024

תסדיר: 2024-07-16

היערכות מיסים לקראת תום שנת המס 2011 - חלק א'

גירסה להדפסהגירסה להדפסה
מספר הגיליון: 
599
תאריך: 
17/11/2011
מחבר: 

ויקטור עטיה, עו"ד (רו"ח)

עורך דין ורואה חשבון ויקטור עטיה, הינו בעל ניסיון של מעל 10 שנים בתחום המיסים הפיננסים.
פרסם חומר מקצועי בתחומי התמחותו במסגרת תפקידו כעורך דין במשרד גולדמן ושות'.
במסגרת זו נמנה גם על צוות עיתון מס פקס - העיתון המקצועי לענייני מסים.

  כידוע, מועד תום שנת המס מתקרב ועל כן רצוי להקדיש מעט מחשבה בנושא תכנון המס לקראת מועד זה שכן על ידי נקיטת הפעולות הנכונות ובזמן הנכון, ניתן לחסוך תשלומי מס בסכומים ניכרים כשלעיתים העניין כרוך בפעולות טכניות פשוטות ביותר. במאמר זה ובמאמר נוסף, נשתדל להעביר לכם מספר טיפים לגבי תכנון המס לקראת תום השנה, חלק מטיפים אלה, ידועים מאחר וקשורים הם במדיניות המס הבסיסית אך לעומתם נעביר גם טיפים הרלוונטיים לשנת המס הנוכחית בלבד בשל הקשרם לשינויים שבוצעו במהלך השנה החולפת.

♦ בחלק א' של המאמר,  נמנה המלצותינו בנוגע לתכנונים הקשורים במדיניות המס הבסיסית עפ"י הנושאים הבאים:
א. הכנסות - בעסקים בהם אין מלאי וההכנסות מתקבלות באיחור לעומת תשלום ההוצאות , יש לשקול בחיוב מעבר לשיטת המזומנים שעשויה ליצור מנגנון של דחיית מס ניכרת משנה לשנה.  להזכירכם, שיטת המזומנים, להבדיל מהשיטה המצטברת,מחייבת דיווח על ההכנסות וההוצאות על בסיס קבלה ותשלום הכסף בפועל בלבד ולא עפ"י מועד התגבשות ההכנסה ו/או ההוצאה כנהוג בשיטה המצטברת. בעסקים המדווחים על בסיס מזומן, יש לבחון עיתוי ביצוע עסקאות וגביית הכנסות שכן דחייתן לשנת המס הבאה במידת האפשר, תביא לחסכון במס בשנה זו.
ב. הוצאות - למדווחים על בסיס מזומן,רצוי להקדים תשלום הוצאות ל 2011 ובכך להקטין את חבות המס השנה. הכרה בחובות אבודים - רצוי לסיים את הטיפול בחובות אבודים לפני תום השנה על מנת ליהנות עוד השנה מהוצאה מוכרת.
ג.ניכויים וזיכויים המותרים על"בסיס מזומנים"
רצוי להשלים תשלומים בשל הוצאות נלוות לשכר, כגון, תשלומים לקופות תגמולים, קופ"ג מרכזית, קרן השתלמות וביטוח מנהלים, עד תום שנת המס. רצוי להשלים תשלומים בשל פיצויי פרישה - לשנה השוטפת, לרבות עדכון בגין תוספת שכר בשל שנים קודמות (באישור הנציבות בלבד). רצוי להקדים תשלומי משכורות לעובדים עבור משכורת דצמבר מינואר 2012 כנהוג לדצמבר 2011 (רלוונטי למדווחים על בסיס מזומן). יש לבצע תשלום הוצאות לתושבי חוץ, או לחילופין תשלום הניכוי המתאים עד תום השנה על-מנת להכשיר את ההוצאה לצרכי מס בשנת המס הנוכחית. (ראה סעיף 18(ה) לפקודה). רצוי לבצע תשלומים מסוימים לבעלי שליטה בחברת מעטים, או לחילופין דיווח ההכנסה על-ידי בעל השליטה וביצוע הניכוי במקור במועד שנקבע בסעיף 18(ב) לפקודת מס הכנסה על מנת להכשיר ההוצאה לצרכי מס בשנת המס הנוכחית.
 ד. "בעלי שליטה"- מומלץ לבעלי שליטה שיש להם יתרות חובה בחברות שבשליטתם, לסגור יתרות אלה עד סוף 2011 או לפחות חלק מהיתרה וזאת בתנאי שמדובר בהחזר לצמיתות. המטרה היא להציג מאזן שנתי עם יתרות חובה כמה שיותר נמוכות וזאת לאור הפסיקה האחרונה המחמירה בעניין יתרות חובה של בעלי מניות.
ה. תשלומי מס - תשלום יתרת חוב המס עד 31 בינואר 2011 תמנע חיוב בהפרשי הצמדה וריבית.
מומלץ לבדוק ולבצע השלמת מקדמות על חשבון המס במידת הצורך על-מנת להקטין הפרשי הצמדה וריבית המוטלים ממחצית שנת המס בשל הפחתת מקדמות בלתי מוצדקת.
ו. שונות - רצוי להגיש דו"ח לשנת 2010 עד סוף 2011 על מנת ליהנות מהתיישנות מוקדמת יותר.
יש לבחון עדכונים לגבי שיעור הריבית לפי סעיף 3(י) כפי שמפרסם משרד האוצר מעת לעת (ניתן להתעדכן באתר של משרד האוצר).
ז. נושאים הקשורים עם מיסוי היחיד - להלן תשלומים שרצוי להשלימם עד תום שנת המס לשם קבלת מקסימום הטבות מס: תשלומים כעמית עצמאי לקופות גמל לקצבה, לביטוחי חיים ולקרן השתלמות. תרומות למוסדות מוכרים לגבי עצמאים - רצוי להקדים תשלום למוסד לביטוח לאומי מינואר 2012 לסוף 2011 לשם ניצול הטבת המס בגין תשלום זה עוד בשנת המס 2011. במידה והיו בשנת 2011 הפסדי הון ממכירת ני"ע (סחירים ופרטיים) מומלץ,בתנאים מסוימים, לחלק דיבידנד (אם ניתן) עד סוף 2011 , לצורך קיזוז הפסדים אלו. לחילופין, אם התקבלו במהלך 2011 דיבידנדים, מומלץ לבדוק אם ישנם ני"ע שכדאי למכור בסוף השנה בהפסד הון על מנת לקזזו מהדיבידנד (ניתן לרכוש מיד את ני"ע חזרה אם מעוניינים להמשיך להחזיק בו). בני זוג המעוניינים ליהנות מהוראות 66ה לפקודה, העוסק בחישוב נפרד על חלק מההכנסות, יש להגיש בקשה לחישוב זה, 30 יום לפני תחילת הפעלת הסעיף, כלומר, אם מעוניינים ליהנות מהסעיף בתחילת שנת 2012, יש לבקש זאת עד סוף נובמבר 2011. יחיד המעוניין ליהנות מהטבת המס בהתאם להוראות סעיף 122 לפקודה לפיה שיעור המס על ההכנסות שכ"ד למגורים (ללא ניכויי הוצאות) יעמוד על 10% בלבד, חייב להעביר את תשלום המס בשיעור האמור תוך 30 יום מתום שנת המס 2011, דהיינו, עד ליום 30.1.2012.
עד כאן סקירת המלצותינו בנושאים הבסיסיים/טכניים, בחלק ב' של המאמר בשבוע הבא, נעסוק בתכנון המס בנוגע לשינויים שאירעו במהלך השנה החולפת, בניהם, הוראות השעה עפ"י חוק מסמ"ק, המלצות ועדת טרכנטברג שצפויות לקבל תוקף כבר בשנת המס הבאה ונושא החברות המשפחתיות...

 

מס פקס בע"מ
רח' החשמונאים 90
קומה 2
תל אביב ת.ד 20445

טל. 03-6966733
פקס. 03-6966744

info@masfax.co.il

 

 

 

אין האמור באתר מהווה יעוץ משפטי, יעוץ מקצועי, חוות דעת, סקירת המצב המשפטי ו/או הדין הרלבנטי.

ליעוץ משפטי ניתן ליצור קשר עם משרד עורכי הדין גולדמן ושות'

הנני מסכים/מסכימה לתקנון האתר.