העיתון המקצועי לענייני מסים

עורכים מקצועיים: יעקב גולדמן, עו"ד. אורי גולדמן, עו"ד
מנהל מערכת: אורי גולדמן, עו"ד

יום ה' 15.08.2024

תסדיר: 2024-08-15

העיקר שיראה מתוחכם

גירסה להדפסהגירסה להדפסה
מספר הגיליון: 
523
תאריך: 
14/01/2010
מחבר: 

נדב הכהן, רו"ח

שותף במשרד רוז`נסקי, הליפי, מאירי ושות`.
מתמחה במס הכנסה, מיסוי מקרקעין, מס ערך מוסף, מיסוי כללי.
יו"ר מערכת "מסים ומעשים".
יו"ר ועדה לקבילות פנקסים.
חבר ועדת ערר למיסוי מקרקעין.

♦ היו ימים, והם אינם רחוקים מאוד, בהם הבינו המנהלים הבכירים ברשויות המס בישראל כי עדיפה מערכת יעילה ומתפקדת (a workable system) על פני מערכת מורכבת ומתוחכמת, שאיננה מתפקדת כהלכה.

♦ בין היתר, נוכל להזכיר בהקשר זה את ד"ר תאודור ברוש (מי שהיה נציב מס הכנסה במחצית השנייה של שנות החמישים), את מר מרדכי ברקת (שכיהן כמנהל אגף המכס ומע"מ בשנות השמונים) ואת רו"ח אדוארד נאוי (שכיהן שנים רבות כפקיד השומה למפעלים גדולים, בתל-אביב).
 
♦ אמנם, אין דין חוקי המס במאה הנוכחית כדין חוקי המס במאה הקודמת, אך טוב יעשו לדעתנו בכירי משרד האוצר דהיום, אם ישננו לעצמם את הדוקטרינה "הנשכחת" הזו, שכן מהלכי מס משמעותיים, שנעשו לאחרונה, עלולים להתגלות כמהלכים חסרי תכלית וחסרי תוחלת.
 
♦ בעיקר אנו מודאגים מהמהלך בדבר הדיווח המקוון למע"מ על עסקאות וחשבוניות, שנכנס לכאורה לתוקפו ביום 1.1.2010 (בשלב זה, רק לגבי עוסקים החייבים בניהול פנקסים בשיטה הכפולה, שמחזור הפעילות שלהם בשנת 2009 היה 4 מיליוני ש"ח, או יותר).
 
♦ אכן, יש עוסקים (ובמיוחד בענפים מסוימים) הנוהגים לעשות שימוש בחשבוניות מס אשר הוצאו להם שלא כדין, ובכך נמצא אוצר המדינה חסר.
 
הבהתאם למסורת רבת שנים, מסרב משרד האוצר לבחון כל שיטה אלטרנטיבית (הטלת מס מכירה על הצרכן הסופי בלבד; הטלת מס מחזור דיפרנציאלי) ודבק בשיטה המיושנת והמסורבלת, לפיה מוטל המס על כל אחד מהשלבים, בדרך לצרכן סופי, תוך כדי ניכוי המס הגלום בתשומות שרכש העוסק המורשה (לשימוש בעסקה חייבת במס).
 
♦ ישבו אפוא קברניטי משרד האוצר וטיכסו עצה, עד שמצאו פתרון מופלא, כלהלן:
 
1. יקבל כל עוסק מורשה, מבעוד מועד, הקצבה אלקטרונית לחשבוניות המס שיהיה רשאי להנפיק, דבר שיקל על בדיקתן בעתיד.
 
2. כל עסקה שתיעשה על ידי עוסק מורשה תלווה בדיווח אלקטרוני מקוונן, הישר למחשבי רשות המסים בישראל.
 
3. בכל דיווח תקופתי יחויב המדווח להמציא לרשות המסים בישראל פירוט מלא, באמצעים אלקטרוניים, לכל חשבוניות המס שקיבל במהלך תקופת הדיווח.
♦ בחזונם של הוגי הרעיון, כל מקרה "חשוד" (לפי הקריטריונים שיגבשו עובדי רשות המסים) יתגלה ויטופל מיידית באמצעות התוכנה, ובא לקיצו נגע השימוש בחשבוניות פיקטיביות. במלים אחרות; המערכת תשלול מראובן את הזכות לנכות מס תשומות - גם אם העסקה כשרה למהדרין מבחינתו - בשל חשבונית מס שהנפיק לו שמעון, אם שמעון לא שידרה תחילה כהלכה, או שלא שידרה כלל, למחשב רשות המסים.
 
♦ בנוסף לכך, אם שמעון "סומן" על ידי המערכת כעוסק בעייתי, לא יוכל ראובן לנכות את מס התשומות, הגלום בחשבונית המס שקיבל משמעון.
 
♦ אמנם, רבים מהעוסקים אינם מסוגלים כלל לבצע את המשימות שעומד משרד האוצר לכפות עליהם (שלא לדבר על הפגיעה בזכויות היסוד של העוסקים, שהאח הגדול החליט לעשותם ערבים זה לזה), אך מי עוסק בזוטות, שעה שהמטרה מקדשת את האמצעים?
 
♦ על המהלך המתוכנן הגיבה ראשות ועדת המסים של לשכת רואי חשבון בישראל במלים אלו:
 
"יש בפתרון המוצע של דיווח מקוון הכבדה בלתי פרופורציונאלית על ציבור ענק של עוסקים שומר חוק והפיכתו לבן ערובה של המערכת. אם יאומצו הרעיונות ההזויים האלו יש לצפות ל"פעולת תגמול" על ידי ציבור עוסקים מיואש שיעבור לכלכלה שחורה כדי להתפרנס. אנו מציעים לגנוז את ההצעות הללו בעודן באיבן ולמקד את המאמץ בהרתעת עבריינים, או לחילופין לשקול את ביטולו של מע"מ והחלפתו במס מכירה לצרכן הסופי, או לגבות מס מחזור דיפרנציאלי מהמחזור העסקי הכולל"...
 
♦ דברי התוכחה של לשכת רואי חשבון בישראל לא עשו, ככל הנראה, את הרושם הנדרש והסיוט הפך למציאות (לפי שעה).
 
♦ התקלות הצפויות, לדעת רבים, הינן בהיקף חסר תקדים (בין היתר אין אפשרות ל"פיצול" החשבוניות, במערכת הדיווח המקוון, ואין אפשרות לדווח על נתונים בעסקה, שהינה בחלקה פרטית ובחלקה עסקית), וכל מי שעיניו בראשו מעריך, כי צפוי לנו כאוס פיסקאלי מוחלט.
 
♦ על רקע הדברים הללו פנה רו"ח עופר מנירב (יו"ר ועדת ראשות ועדת המסים של לשכת רו"ח בישראל) לחיים שני, מנכ"ל משרד האוצר, והציע לו להקפיא את המהלך כולו לששה חודשים, לצרכי בדיקתו מחדש באופן יסודי.

מס פקס בע"מ
רח' החשמונאים 90
קומה 2
תל אביב ת.ד 20445

טל. 03-6966733
פקס. 03-6966744

info@masfax.co.il

 

 

 

אין האמור באתר מהווה יעוץ משפטי, יעוץ מקצועי, חוות דעת, סקירת המצב המשפטי ו/או הדין הרלבנטי.

ליעוץ משפטי ניתן ליצור קשר עם משרד עורכי הדין גולדמן ושות'

הנני מסכים/מסכימה לתקנון האתר.