העלאת המע"מ או הנהגת דיפרנציאליות – מה עדיף ?

"רבים הם המתפתים והנכנעים לקסם המע"מ. יש בהם מהססים ויש אחרים הנוטשים אותו כדי לחזור אליו. בסופו של דבר, בלתי אפשרי לעמוד בפני כוח הפיתוי שבו".
בימים האחרונים אנו עדים שוב לרעיונות כיצד להגדיל את גביית המיסים באמצעות מע"מ ושוב על גבם של מעמד הביניים ומשפחות המצוקה בעיקר.
הקהיליה האירופית
ב-1967 אומצה הדירקטיבה (V.A.T First Directive) של מועצת השוק האירופי המשותף שקבעה, כי יש להחיל את מס הערך המוסף מס עקיף יחיד. מאז ואילך הוצאו דירקטיבות (הנחיות), שמטרתן יצירת הרמוניה בחקיקה בעניין מע"מ בארצות שונות. הדירקטיבות מחייבות את הארצות במישור הבינלאומי, אך חקיקה פנימית עדיפה עליהן. כך, לדוגמה, נקבעו כללים אחידים הקשורים להטלת מס ערך מוסף במדינות החברות בקהיליה האירופית וכן הזכות להחזר תשומות בחו"ל.
עשירון הכנסה
|
מס הכנסה שלילי
|
הפחתת מע"מ על מוצרי מזון
|
הפחתת מע"מ אחידה
|
1
|
12.5%
|
9.6%
|
5.7%
|
2
|
35.7%
|
9.3%
|
6.8%
|
3
|
21.9%
|
9.7%
|
7.6%
|
4
|
15.1%
|
9.6%
|
7.8%
|
5
|
9.3%
|
9.9%
|
8.9%
|
6
|
3.0%
|
9.9%
|
9.8%
|
7
|
1.4%
|
10.0%
|
10.8%
|
8
|
0.7%
|
10.4%
|
11.6%
|
9
|
0.4%
|
10.6%
|
13.8%
|
10
|
0.0%
|
10.9%
|
17.1%
|
כלל האוכלוסיה
|
100.0%
|
100.0%
|
100.0%
|
OECD
כהכנה להעלאת מס ערך מוסף פורסם לאחרונה כי הOECD ממליץ לישראל לשקול את העלאת שיעור המע"מ. מסיבות בלתי ברורות נמנעים קברניטי המס ממתן פרסום לעובדה שנושא המע"מ הינו עניין חשוב חוצה גבולות ולא עניין פנימי. כך למשל קיימים בענייני מס הכנסה הסדרי אמנה בין המדינות המונעות כפל מס ויוצרות מעין מערכת סימטרית בעלת מאפיינים של הוגנות מסחר בין המדינות. במע"מ לעומת זאת אין מערכת אמנות וכך לעיתים חל כפל מס על אחד הצדדים ולעיתים חסר מס כאשר ממול אין מי שיכול לבצע התאמות בהעדר מערכות הסכמים כאמור.
מס פקס בע"מ
רח' החשמונאים 90
קומה 2
תל אביב ת.ד 20445
טל. 03-6966733
פקס. 03-6966744
אין האמור באתר מהווה יעוץ משפטי, יעוץ מקצועי, חוות דעת, סקירת המצב המשפטי ו/או הדין הרלבנטי.
ליעוץ משפטי ניתן ליצור קשר עם משרד עורכי הדין גולדמן ושות'
הנני מסכים/מסכימה לתקנון האתר.