העיתון המקצועי לענייני מסים

עורכים מקצועיים: יעקב גולדמן, עו"ד. אורי גולדמן, עו"ד
מנהל מערכת: אורי גולדמן, עו"ד

יום ד' 14.08.2024

תסדיר: 2024-08-14

חובות דיווח ליוצר, נאמן ונהנה (חלק ב')

גירסה להדפסהגירסה להדפסה
מספר הגיליון: 
418
תאריך: 
09/08/2007

♦ מקרים נוספים בהם יש לנאמן חובת דיווח:

1. נאמן – נאמנות בלתי הדירה: כפי שצוין בחלק הדן ביוצר (בחלק א' של המאמר) על מנת שנאמנות תחשב לצרכי מס כבלתי הדירה על יוצר הנאמנות ועל הנאמן למסור תצהיר על היותה נאמנות בלתי הדירה, בטופס ובמועד שקבע המנהל. כאמור טפסים והנחיות טרם פורסמו.

2. נאמן – נאמנות תושבי ישראל בלתי הדירה: הפקודה קובעת, כי בנאמנות תושבי ישראל בלתי הדירה, הכנסה שחולקה לנהנה ניתן לראות אותה כהכנסת הנהנה, לכל דבר ועניין (בכפוף לתנאי הסעיף) אם הנאמן והנהנה יצרפו לדוח השנתי הודעה על החלוקה ועל בחירתם, כי הם מבקשים לראות בהכנסה כהכנסת הנהנה.

3. נאמן – נאמנות תושבי ישראל הדירה: הפקודה קובעת כי - בנאמנות תושבי ישראל שהיא הדירה שבה יוצר אחד בלבד שהוא תושב ישראל, יכולים היוצר והנאמן לבחור כי בר השומה ובר החיוב יהיה היוצר. ראה פירוט בחלק היוצר. 

4. נאמן – נאמנות נהנה תושב חוץ: לנאמנות נהנה תושב חוץ הטבות מס רבות. על מנת לוודא כי אכן הנאמנות עומדת בדרישות החוק לקיומה הנאמן חייב בתצהיר מדי שנה במסגרת הדוח השנתי כי אין בין הנהנים תושב ישראל. אם הנאמן אינו חייב להגיש דוח שנתי לאותה שנת מס (אין לו הכנסה או נכס בישראל) עליו להגיש לפקיד השומה הצהרה כאמור עד יום 30 באפריל של השנה שלאחר שנת המס. לא הגיש הצהרה כאמור יראו כאילו בנאמנות נהנה תושב ישראל ויוטלו סנקציות כבדות.

5. נאמן – נאמנות נהנה תושב חוץ: במידה והנאמן חייב בהגשת דוח שנתי (יש לו הכנסה או נכס בישראל) עליו לצרף לדוח הודעה בטופס שקבע מנהל רשות המסים על כל חלוקה שנעשתה בשנת המס לרבות שמות הנהנים והסכומים שחולקו להם.

6. נאמן – נאמנות לפי צוואה: לפי הפקודה בנאמנות לפי צוואה שיש בה נהנה אחד בלבד, בר השומה ובר החיוב יהיה הנהנה, אם הנאמן והנהנה יצרפו לדוח השנתי הודעה על החלוקה ועל בחירתם, כי הם מבקשים לראות בהכנסה כהכנסת הנהנה. 

7. נאמן – הוראות לענין תשלום המס, גביה, דיווח ועונשין: נאמן בנאמנות יוצר תושב חוץ, נאמן בנאמנות נהנה תושב חוץ, וכן נאמן בנאמנות לפי צוואה שלא היה בה נהנה תושב ישראל, לא יהיה חייב להגיש דוח שנתי על הכנסת הנאמן (הכנסות הנאמנות שתחת ניהולו) שהופקה או  שנצמחה מחוץ לישראל, גם אם הנאמן הוא תושב ישראל וגם אם הגיש דוח שנתי על הכנסה שהופקה או שנצמחה בישראל.

 נהנה

 ♦ נהנה – מתי חלה חובת דיווח

חובת הגשת דוח שנתי חלה על נהנה בנאמנות אם קיבל חלוקה מהנאמן גם אם אינה חייבת במס בישראל. תקנות מס הכנסה (פטור מהגשת דין וחשבון) מגבילות את חובת הדיווח של הנהנה למקרים בהם סך החלוקות שקיבל הנהנה במישרין ובעקיפין עלו על 100,000 ₪ בשנת המס.
 

♦ נהנה – מה חייב בדיווח
נהנה החייב בדיווח כאמור לעיל חייב להגיש דוח שנתי על כלל הכנסתו לפי הוראות הפקודה. בנוסף להוראות הדיווח החלות על כל מגיש דוח על הנהנה לפרט בדוח את פרטי ההכנסה או הנכס שחולקו לו.
 
♦ מקרים נוספים בהם לנהנה חובת דיווח:
1. נהנה – נאמנות תושבי ישראל: הפקודה קובעת, כי בנאמנות תושבי ישראל שהיא בלתי הדירה, הכנסה שחולקה לנהנה ניתן לראות אותה כהכנסת הנהנה לכל דבר ועניין (בכפוף לתנאי הסעיף) אם הנאמן והנהנה יצרפו לדוח השנתי הודעה על החלוקה ועל בחירתם, כי הם מבקשים לראות בהכנסה כהכנסת הנהנה.

2. נהנה – נאמנות לפי צוואה: לפי הפקודה, בנאמנות לפי צוואה שיש בה נהנה אחד בלבד, בר השומה ובר החיוב יהיה הנהנה אם הנאמן והנהנה יצרפו לדוח השנתי הודעה על החלוקה ועל בחירתם, כי הם מבקשים לראות בהכנסה כהכנסת הנהנה.

♦ הוראות המעבר- נאמנויות שנוצרו לפני ה 1 בינואר 2006 והתקיימו ביום זה במקביל להוראות החוק למיסוי נאמנויות חוקקו הוראות מעבר החלות על נאמנויות שהוקמו לפני ה 1 לינואר 2006 והתקיימו ביום ה 1 לינואר 2006. לפי הוראות אלו על יוצר נאמנות להגיש דוח לשנת המס 2006 (כאמור השנה - 2007) בו יפרט את מועד יצירת הנאמנות, זהות הנאמן, הנהנים, מגן הנאמנות, נכסים שהוקנו לנאמנות, מועד ההקניה ופרטים על הנכסים. לצורך כך אין חשיבות למשך הזמן שעבר מאז הקמת הנאמנות ובלבד שהייתה קיימת באחד לינואר 2006.

 

עוד קובעות הוראות המעבר כי הודעות בקשות או הצהרות שיש להגיש על פי הדוח החדש (לשם ביסוס הגדרת הנאמנות ע"פ החוק, לדוגמא הצהרה על אי הדירות) חובה להגישן בתוך 90 יום מפרסום החוק או הטופס לפי המאוחר.
 
 ♦ חלק א' של המאמר פורסם – בגיליון מס פקס 417
 
* הכותב שימש כמזכיר הוועדה למיסוי נאמנויות והוא משמש כיו"ר סניף חיפה של
STEP(Society of Trust and Estate Practitioners)

מס פקס בע"מ
רח' החשמונאים 90
קומה 2
תל אביב ת.ד 20445

טל. 03-6966733
פקס. 03-6966744

info@masfax.co.il

 

 

 

אין האמור באתר מהווה יעוץ משפטי, יעוץ מקצועי, חוות דעת, סקירת המצב המשפטי ו/או הדין הרלבנטי.

ליעוץ משפטי ניתן ליצור קשר עם משרד עורכי הדין גולדמן ושות'

הנני מסכים/מסכימה לתקנון האתר.