העיתון המקצועי לענייני מסים

עורכים מקצועיים: יעקב גולדמן, עו"ד. אורי גולדמן, עו"ד
מנהל מערכת: אורי גולדמן, עו"ד

יום ג' 16.07.2024

תסדיר: 2024-07-16

טעות - לעולם חוזר?

גירסה להדפסהגירסה להדפסה
מספר הגיליון: 
628
תאריך: 
05/07/2012
מחבר: 

נדב הכהן, רו"ח

שותף במשרד רוז`נסקי, הליפי, מאירי ושות`.
מתמחה במס הכנסה, מיסוי מקרקעין, מס ערך מוסף, מיסוי כללי.
יו"ר מערכת "מסים ומעשים".
יו"ר ועדה לקבילות פנקסים.
חבר ועדת ערר למיסוי מקרקעין.

חוק ההתיישנות, התש"ח - 1958 (להלן: "חוק ההתיישנות") קובע - בין היתר - כי התקופה בה מתיישנת תביעה, שלא הוגשה עליה תובענה, היא:
 
(1)   ושאינו מקרקעין - שבע שנים.
(2) במקרקעין - חמש עשרה שנה, ואם נרשמו בספרי האחוזה לאחר סידור זכות קניין לפי פקודת הקרקעות (סידור זכות הקניין) - עשרים וחמש שנה.
 
♦ ועוד נקבע בחוק כי ההתיישנות מתחילה ביום שבו נולדה עילת התובענה.
 
באותה נשימה נקבע בחוק ההתיישנות, בלשון מפורשת, כי אין חוק זה בא לפגוע בתקופת ההתיישנות הקבועה לעניין פלוני בדין אחר, אלא אם נאמר כך במפורש בחוק זה (הכוונה לחוק ההתיישנות; נ.ה.).
 
אם היו למאן דהוא ספקות בדבר התיישנות תובענה, לעניין דיני המס, בא בית המשפט העליון וקבע ביום 26.12.2001 באופן הברור ביותר, בע"א 3602/97 (דניאל שחר ואחרים נגד נציבות מס הכנסה), כי חוק ההתיישנות נדחה בפני סעיף 160 לפקודת מס הכנסה, לאור סעיף 27 לחוק ההתיישנות הקובע כי תחולתו כפופה להעדר דין אחר.
 
בנוסף לכך קבע בית המשפט העליון, בע"א 3602/97, כי אין להחיל את חוק עשיית עושר ולא במשפט, או את חוק יסוד כבוד האדם וחירותו, במקרים שלגביהם נקבעו בדין הוראות מיוחדות, שקדמו לחוקים הללו.
 
אין מחלוקת על כך שעקרון סופיות השומה ויכולת ההסתמכות של הנישום עליה הינם בעלי משקל רב, ובדרך כלל טוב וראוי שגם הנישומים וגם רשויות המס יכבדו זאת ויפעלו בהתאם לתקופות ההתיישנות הרלוונטיות, שנכללו בחוקי המס השונים.
ביום 14.6.2012 נתקבלה החלטה, בבית משפט השלום בפתח תקווה (ה"פ 11480-05-09), לפיה אין פקיד השומה (המשיב באותו עניין) רשאי לתקן שומה שהוצאה למבקש, בה לא נכללה בטעות הכנסה שדווחה על ידי המבקש, משחלפה תקופת ההתיישנות שנקבעה בפקודת מס הכנסה.
 
בית המשפט קבע, כי הנישום (המבקש) רשאי היה להסתמך על השומה המקורית (השגויה) שהוצאה לו ע"י המשיב - למרות שבטעות לא נכללה בה כאמור הכנסה בסכום מהותי - שהרי המבקש לא העלים דבר ולא הכשיל את פקיד השומה.
 
ניתן להניח שרשות המסים בישראל תעשה בעתיד שימוש בהחלטת בית משפט השלום, במקרים בהם דווקא הנישום יבקש לעדכן (או לתקן) את השומה שהוצאה לו - לאחר שחלפה תקופת ההתיישנות הרלוונטית לגביה -בשל טעות טכנית שנפלה בה.
 
ברצוננו להבהיר, כי אין אנו מציעים כלל ועיקר להאריך באופן גורף את תקופת ההתיישנות בדיני המס, אך יתכן ויש לשקול הארכה מסוימת (בדומה לתקופה שנקבעה בחוק ההתיישנות), לגבי האפשרות לבצע תיקונים "טכניים", כגון אלה המפורטים להלן:
 
(*) נתגלתה טעות שנפלה בקליטת הנתונים, כפי שדווחו על ידי הנישום.
 
(*) נמצא שלא נערכה כלל שומה, מחמת תקלה, למרות שהדווח נמסר לפקיד השומה (או למשרד מיסוי המקרקעין), וקיימת יתרת מס לתשלום - או להחזר - לפי דיווחי הנישום.
 
(*) יש לעדכן את השומה, לאחר שחלפה תקופת ההתיישנות שנקבעה בפקודת מס הכנסה, בשל תיקון שנעשה כדין בשומה שהוצאה לנישום לפי חוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה), התשכ"ג-1963.


 
 

מס פקס בע"מ
רח' החשמונאים 90
קומה 2
תל אביב ת.ד 20445

טל. 03-6966733
פקס. 03-6966744

info@masfax.co.il

 

 

 

אין האמור באתר מהווה יעוץ משפטי, יעוץ מקצועי, חוות דעת, סקירת המצב המשפטי ו/או הדין הרלבנטי.

ליעוץ משפטי ניתן ליצור קשר עם משרד עורכי הדין גולדמן ושות'

הנני מסכים/מסכימה לתקנון האתר.