העיתון המקצועי לענייני מסים

עורכים מקצועיים: יעקב גולדמן, עו"ד. אורי גולדמן, עו"ד
מנהל מערכת: אורי גולדמן, עו"ד

יום ה' 15.08.2024

תסדיר: 2024-08-15

סקירת תזכיר החוק לתיקון חוק מס ערך מוסף

גירסה להדפסהגירסה להדפסה
מספר הגיליון: 
567
תאריך: 
03/02/2011
מחבר: 

ירון הרוש, עו"ד

עו"ד הרוש פרסם חומר מקצועי בתחומי התמחותו במסגרת תפקידו כעורך דין במשרד גולדמן ושות'.
ב

♦ ביום 13.1.11 פרסמה הלשכה המשפטית של אגף הכלכלה והכנסות המדינה, תזכיר חוק לתיקון חוק מס ערך מוסף (תיקון), התשע"א-2011. שבמסגרתו יתוקנו סעיפים 29, 95, 96, 97, 116 ו-117 לחוק מס ערך מוסף, התשל"ו 1975 וסעיפים 171, 174 ו-175 בחוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום התכנית הכלכלית לשנים 2009 ו-2010), התשס"ט– 2009.

♦ הצורך בתיקון המוצע נבע בין היתר, בעקבות המשבר הכלכלי העולמי שפרץ בשנת 2008. במסגרת "תכנית האצה" שננקטה על ידי משרד האוצר, הוחלט על ביצוע המהלך של מעבר מבסיס דיווח מצטבר למזומן לפחות ביחס לנותני השירותים שהערך המוסף אצלם גבוה יותר, ולפיכך הפגיעה המימונית אצלם קשה יותר לעניין מע"מ, מהסיבה שאין באפשרותם להקטין את נטל המימון באופן של קיזוז מס תשומות. לפיכך, תוקנה תקנה 7(א)(6) לתקנות מע"מ ונקבע בה, כהוראת שעה לשנת 2009, כי כל העוסקים שחלה עליהם חובה לנהל פנקסי חשבונות על פי תוספת יא' להוראות מס הכנסה ושמחזור עסקאותיהם אינו עולה על 15,000,000 שקלים חדשים - מועד הדיווח לגבי עסקאותיהם ייעשה על בסיס מזומן. השינוי שנעשה במסגרת הוראת השעה הגדיל את מספר העסקים המשלמים מע"מ על בסיס מזומן ב- 45,000 עוסקים, כך שבסה"כ, במהלך 2009 דיווחו על בסיס מזומן כ-278,000 עוסקים. במטרה להקל על תזרים ההכנסות של עוסקים וכדי להקטין נטל המימון השוטף, בעיקר על עוסקים קטנים ובינוניים, הוארכה הוראת השעה האמורה גם לגבי שנת המס 2010.

♦ טרם המשבר מינה מר יהודה נסרדישי מנהל רשות המיסים בחודש ספטמבר 2007, ועדה לבחינת הרחבת התחולה של העוסקים וסוגי העסקאות שמועד החיוב במס ערך מוסף לגביהם יחול עם קבלת התמורה. שנה לאחר מכן בספטמבר 2008 הגישה הועדה דו"ח, לפיו סברה הוועדה, כי במעבר לשיטת המזומנים יש משום הקלה על העוסקים מבחינה תזרימית, וכי יש בה כדי להביא לפישוט בנושא חובות אבודים, הוועדה מנתה יתרונות וחסרונות שיהיו למעבר כאמור מבחינת היבטים של אכיפה כגון היתרון של הפחתת עבירות "אי דיווח" כנגד הקושי לבצע מעקב אחר התמורה להבדיל ממעקב אחר הנכסים והמלאי  (כאשר לעניין ענפי השירותים צוין, כי החיסרון דנן אינו משמעותי), כמו כן ציינה, כי למעבר לשיטת מזומנים יש עלות תקציבית חד פעמית המוערכת בסך 300 מיליון שקלים חדשים. לעניין זה נציין כי לכאורה, לאור העובדה שההוראה כבר מיושמת בשנות המס 2009 ו- 2010 במסגרת "תוכנית האצה", העלות התקציבית כבר הוצאה.

♦ נראה כי בהוראת השעה יש כדי להאיץ את הפעילות הכלכלית במשק, ולהקל על תזרים המזומנים של העסקים הקטנים והבינוניים, ובכך להקטין למעשה את נטל המימון השוטף. לאור היתרונות שפורטו  ולאור העובדה כאמור שההוראה כבר מיושמת, הוצע לעגן בין יתר השינויים את ההוראה האמורה במסגרת התיקון המוצע בחוק מע"מ.

 
♦ להלן טבלה המרכזת עיקרי את השינויים הצפויים במידה ויתקבלו.  לנוחיותכם:

תיקון ס' 29 לחוק מע"מ

♦ מועד החיוב במס במקרים מיוחדים – מוצע  להוסיף אחרי פסקה (1א) לפיה בעסקה של עוסק שחלה עליו החובה לנהל פנקסי חשבונות לפי תוספת י"א להוראות ניהול פנקסי חשבונות ס' 130 לפקודת מס הכנסה, יחול החיוב במס עם קבלת התמורה ובלבד שמחזור העסקאות אינו עולה על 15,000,000 ש"ח.

תיקון ס' 95 לחוק מע"מ
      +
הוספת סעיפים (א1) ו- (א2) לסעיף 95 (א) לחוק מע"מ

 ♦ (א) 95- מוצע לתקן את המצב הקיים, לפיו רשאי המנהל להטיל קנס של 1% מסך המחזור השנתי - לשנת המס שבא לא נוהלו הפנקסים או הרשומות כפי שנקבע, ובמקומו להתאים את המצב הקיים בפסיקה לפיה רשאי המנהל להטיל קנס של "עד" 1% מסך המחזור האמור.
♦ אחרי סעיף קטן (א) מוצע להוסיף את שני תתי הסעיפים (א1) ו- (א2), לפיהם יוטל קנס בשיעור של עד 30% ממס התשומות אשר לא נוכה במועד הקבוע בסעיף 38(א) לחוק, על עוסק שלא ניהל פנקסי חשבונות או רשומות כפי שנקבע, או שניהלם בסטייה מהותית שעניינה אי רישום חשבונית מס, רשימון יבוא או מסמך אחר שאישר לענין זה המנהל. והכל ובלבד שהעוסק לא הניח את דעתו של המנהל כי אי רישום מס התשומות היה שלא במזיד ושלא מתוך כוונה להתחמק מתשלום מס, וכי מס התשומות החסר הובא בחשבון בקביעה, בשומה, בדוח התקופתי שהוגש ע"י העוסק באיחור או בדו"ח משלים שהגיש העוסק בהתאם לסעיף 71 לחוק.

♦ (ג)95  מוצע לשנות את המצב הקיים לפיו הגשת ערעור או ערר אינה דוחה את תשלום הקנס אלא אם החליט ביהמ"ש אחרת, ולקבוע במקומו כי הגשת ערעור או ערר תדחה את תשלום הקנס, אלא אם החליט בית המשפט אחרת. 

 

החלפת ס' 96 לחוק מע"מ

קנס בשל אי תשלום במועד - מוצע כי במידה ולא ישולם מס או כפל מס במועד שנקבע לכך, ייווסף עליו, בנוסף להפרשי הצמדה וריבית על פי סעיף 97, קנס פיגורים ע"פ חוק המיסים.  ואולם אם הוגשו השגה או ערעור, לא ישולם קנס פיגורים לתקופה שתחילתה במועד בו הוגשו ההשגה או הערעור ועד לקבלת החלטה לגביהם, אלא אם החליט בית המשפט אחרת.

תיקון ס' 97 לחוק מע"מ

♦  סעיף 97 לחוק שכותרתו - הפרשי הצמדה וריבית - מוצע להרחיב ולמקד את הסעיף ובמקום "לא שולם מס או כפל מס במועד..." יבוא - "לא שולם מס או כפל מס או קנס לפי סעיף 95".

תיקון סעיף 116 לחוק מע"מ

♦ סעיף 116(א) לחוק מע"מ שענינו דחית מועדים - קובע כי המנהל רשאי להאריך כל מועד שנקבע בחוק זה או בתקנות. סעיף 116(א1) לחוק מע"מ מקנה סמכות להארכת המועד בשמונה עשר חודשים נוספים, ואם הוכח להנחת דעתו של המנהל כי אי הניכוי לא נבע מרשלנות של העוסק, רשאי המנהל, מטעמים מיוחדים שירשמו, להאריך את המועד לניכוי מס תשומות לתקופה שלא תעלה על חמש שנים מהמועד המקורי. מוצע לבטל את סעיף 116(א1) לחוק ובכך מחד, לבטל את ההגבלות המיוחדות המוטלות על דחיית מועדים בכל הנוגע לניכוי מס תשומות ומאידך, מוצע לאפשר הטלת קנסות במקרים שבהם לא נוכה מס התשומות במועד במזיד מטעמים של התחמקות מתשלום מס. 
 

תיקון ס' 117 לחוק מע"מ

♦  סעיף 129(א) לחוק מע"מ אוסר הובלת טובין בכלי הובלה לשימוש עסקי, אלא אם כן יש עמם חשבונית או תעודת משלוח, העבירה על סעיף 129 לחוק קבועה בסעיף 117(א)(10) לחוק שעניינו הובלת טובין בניגוד להוראות סעיף 129. סעיף 129א לחוק כותרתו "פיקוח על הכנסת טובין והוצאתם מהאזור ומשטחי עזה ויריחו" ומטרתו לאפשר פיקוח על ביצוע הוראות החוק במעברים בין שטחי ישראל והרשות הפלשתינית ולסייע בהסדרת נושא העברת הטובין בין שטחי ישראל והרשות הפלשתינית, על מנת ליעל  את אכיפתו של סעיף 129א לחוק, מוצע לקבוע, בצד העבירה הפלילית בגין הובלת טובין בניגוד להוראות סעיף 129 לחוק הקבועה בסעיף 117(10) לחוק מע"מ גם עבירה בגין הובלת טובין בניגוד לסעיף 129א האמור.
 

תיקון ס' 171 לחוק ההתייעלות הכלכלית
      -
(תוספת תיקוני חקיקה שונים  ליישום התכנית הכלכלית לשנים 2009 ו-2010)

♦  מוצע לקבוע כי על עוסק לפרט בדו"ח התקופתי, נוסף על חשבוניות המס, גם את המספר הכולל של חשבוניות העסקה שהוציא בתקופת הדו"ח וסכומן הכולל, וכן את כל רשימוני הייצוא הנושאים את שמו של העוסק, שהותרו בתקופת הדו"ח, וסכומם הכולל. 

♦  מוצע לקבוע כי על עוסק לפרט בדוח התקופתי גם כל מסמך אחר שאושר על ידי המנהל לעניין סעיף 30(א)(1) לחוק מע"מ, בשל עסקת יצוא שביצע וסכומם הכולל, וכן כל מסמך אחר שאושר על ידי המנהל לעניין סעיף 38(א) לחוק מע"מ, שהוצא ע"י העוסק  או לעוסק בתקופת הדו"ח, וסכומם הכולל ואשר מאפשרים ניכוי של מס התשומות הכלול בהם.

♦  מוצע לקבוע, כי בדומה לפירוט הנדרש לגבי כל חשבונית מס, גם לגבי כל מסמך אחר על  עוסק לפרט את מספרו הסידורי, הסמל שלו לפי הסימן שקבע לו המנהל, התאריך, סכומו  וסכום המס הנובע ממנו ואת מספר הרישום של המוכר או נותן השירות, לפי העניין, ואת  מספר רישומו של הקונה. לגבי כל רשימון יצוא על עוסק לפרט רק את מספרו הסידורי, בדומה לפירוט הנדרש לגבי רשימון יבוא.

 
 ♦ מוצע להקנות למנהל סמכות לקבוע, ככלל או לסוגי עוסקים או עסקאות, כי בדומה להוראה החלה לעניין חשבוניות גם לגבי מסמכים אחרים מתחת לסכום מסוים לא יהיה הכרח לציין את הפרטים הקבועים בסעיף, אלא רק את סכומם הכולל, זאת ע"מ להקל על עוסקים שלהם הרבה מסמכים אחרים בסכומים נמוכים.

♦  מוצע לקבוע כי מלכ"רים ומוסדות כספיים יהיו מחוייבים בהגשת דוח מפורט לא רק על רכישת טובין וקבלת שירותים מעוסק, אלא גם על רכישת מקרקעין מעוסק. בהתאם לכך מוצע לקבוע, כי החובה תחול על רכישת נכס המוגדר בסעיף 1 לחוק מס ערך מוסף ככולל טובין או מקרקעין. כמו כן, מוצע לקבוע כי בדוח יש לפרט את החשבוניות שנתקבלו בתקופת הדוח.

 
♦  על מנת לאפשר למנהל לבקר באופן אפקטיבי איחודי העוסקים, מוצע לקבוע, כי על העוסקים הרשומים  באיחודי עוסקים לפרט בדוח השנתי, נוסף על העסקאות, גם את תשומותיהם, לרבות תשומותיהם מהעוסקים הרשומים עימם כאחד. עוד מוצע לקבוע כי על הדוח השנתי להיות מוגש תוך 90 ימים מתום שנת המס לגביה.

♦  על מנת לאפשר אכיפה של הוראות חוק מע"מ בנוגע לדו"חות המפורטים הוספה בסעיף 117 לחוק פסקה (6ב) לפיה אי פירוט של עוסק בדו"ח התקופתי של החשבוניות ורשימוני היבוא כנדרש לפי סעיף 69(א) עד (א2) לחוק מהווה עבירה על החוק. מוצע להרחיב את העבירה האמורה ולהחילה לא רק על עוסקים, אלא גם על מלכ"רים, מוסדות כספיים ועוסקים הרשומים באיחודי עוסקים.

 

תיקון ס' 174 לחוק ההתייעלות הכלכלית

♦  סעיף 174 לחוק קבע הוראת שעה לגבי שנת המס 2011 לפיה, עוסק אשר מחזור עסקאותיו עולה על  מיליון שקלים חדשים או שמחויב לנהל את מערכת חשבונותיו לפי שיטת החשבונאות הכפולה, חייב בהגשת דוח מפורט. מוצע לצמצם את תחולתה של הוראת השעה האמורה רק על עוסק, אשר מחזור עסקאותיו בשנת 2010 עולה על ארבעה מיליון שקלים חדשים, או שמחויב לנהל את מערכת חשבונותיו על פי שיטת החשבונאות הכפולה במסגרת עיסוקו.

תיקון ס' 175 לחוק ההתייעלות הכלכלי

♦  סעיף 175 לחוק קבע הוראה עונשית לפיה עוסק אשר לא פירט את הפירוט הנדרש לפי הוראות השעה שנקבעו לשנים 2010 ו-2011 בחוק ההתייעלות, דינו מאסר שנה. מוצע להרחיב את ההוראה העונשית  האמורה, לגבי דוחות מפורטים שיש להגיש לגבי שנת 2011 בלבד, בדומה להוראת הקבע שבסעיף 117(א)(6) לחוק מע"מ שעניינה אי הגשה במועד של דו"ח שיש להגישו לפי החוק או התקנות.
 

מס פקס בע"מ
רח' החשמונאים 90
קומה 2
תל אביב ת.ד 20445

טל. 03-6966733
פקס. 03-6966744

info@masfax.co.il

 

 

 

אין האמור באתר מהווה יעוץ משפטי, יעוץ מקצועי, חוות דעת, סקירת המצב המשפטי ו/או הדין הרלבנטי.

ליעוץ משפטי ניתן ליצור קשר עם משרד עורכי הדין גולדמן ושות'

הנני מסכים/מסכימה לתקנון האתר.