העיתון המקצועי לענייני מסים

עורכים מקצועיים: יעקב גולדמן, עו"ד. אורי גולדמן, עו"ד
מנהל מערכת: אורי גולדמן, עו"ד

יום ג' 16.07.2024

תסדיר: 2024-07-16

תיקון 165 לפקודת מס הכנסה

גירסה להדפסהגירסה להדפסה
מספר הגיליון: 
457
תאריך: 
19/06/2008

בתאריך 11 ליוני 2008 פורסם ברשומות חוק לתיקון פקודת מס הכנסה (תיקון מספר 165) להלן עיקריו:
הוספת  סעיף  75ו 1 –  יוצר  מייצג  או  נהנה  מייצג® הסעיף החדש מאפשר, בנאמנויות החייבות בדיווח מלא בישראל, למנות "יוצר מייצג" או "נהנה מייצג" שיחליף את הנאמן כבר השומה ובר החיוב. "המייצג" יהיה אחראי על קיום הוראות כל דין לעניין תשלום המס, דיווח, גבייה ועונשין ובכך יפתור בין היתר את הבעיה הטכנית של נאמן זר לפעול בישראל מול הרשויות ולהפך. אפשרות זו קיימת רק במידה ובנאמנות אין נאמן תושב ישראל ויש לשים לב כי הבחירה ב"יוצר מייצג" או "נהנה מייצג" כמעט ובלתי הפיכה.
תיקון סעיף 75ז(ה) – הרחבת הפטורים לנאמנות עולה
♦ התיקון קובע, כי נאמנות שהייתה לנאמנות תושבי ישראל לאחר שיוצר אחד בה היה לתושב ישראל לראשונה תוכל להנות מפטור גם על הכנסות עסקיות לפי סעיף 14(ב) לפקודה בניגוד למצב שקדם לו.
הוספת סעיף 75ז(ז)(5) – הגבלת האפשרות לייחס הכנסת נאמנות לנהנה
♦ התיקון מצמצם את יכולתו של הנאמן להפעיל שיקול דעת בייחוס הכנסות שונות לנהנה לפי מקור וקובע כי בהעדר הוראות מראש בכתב הנאמנות כל חלוקה לנהנה תחשב כחלוקה יחסית של הכנסות הנאמנות.
הוספת סעיף 75ט(א1) – הבהרה לעניין נאמנות יוצר תושב חוץ
♦ התיקון קובע כי נאמנות תיחשב כנאמנות יוצר תושב חוץ בין אם היא נאמנות הדירה ובין אם היא נאמנות בלתי הדירה.
הוספת סעיפים 75טז1 עד טז3 – הודעות בידי יוצר, נאמן ונהנה
♦ סעיף 75טז1 קובע:
א.     על יוצר תושב ישראל להודיע על הקמת נאמנות או הקניה לנאמנות בתוך 90 יום מביצוע הפעולה ולפרט נתונים רבים הנוגעים לנאמנות.
ב.     על יוצר תושב חוץ שהפך תושב ישראל למסור עד ה 30 לאפריל של השנה העוקבת לעלייתו (או במועד הגשת דוח אישי אם הוא מחוייב בו) פרטים על הנאמנות.
® סעיף 75טז2 קובע, כי על נאמן (או על יוצר מייצג או נהנה מייצג התופסים את מקומו כברי השומה וברי החיוב) להודיע על:
א.     כינונה של נאמנות לפי צוואה בתוך 90 ימים ממועד התקיימות הוראות הצוואה בדבר כינון הנאמנות. 
ב.     שינוי סוג של נאמנות קיימת - עד יום 30 באפריל בשנת המס שלאחר שנת המס שבה שונה סוג הנאמנות או במועד הגשת הדוח השנתי אם הוא חייב בו.
ג.      סיום של נאמנות תושבי ישראל, סיום של נאמנות לפי צוואה שנחשבת כתושבת ישראל או סיום של נאמנות שהיו לה נכסים בישראל בעת סיומה - עד יום 30 באפריל של שנת המס שלאחר שנת המס שבה הסתיימה הנאמנות או במועד הגשת הדוח השנתי אם הוא חייב בו. הודעה כאמור תכלול את פרטים שונים הנוגעים לנאמנות.
סעיף 75טז3 קובע כי נהנה תושב ישראל שקיבל מנאמן בחלוקה נכס שאינו כסף (גם אם אינה חייבת בישראל) חייב בהגשת הודעה למנהל עד יום 30 באפריל בשנת המס שלאחר שנת המס שבה הייתה או במועד הגשת הדוח השנתי אם הוא חייב בו. בהודעה יפרט את פרטי הנכס שקיבל בחלוקה ואת מועד החלוקה.
 
♦ הוראת מעבר לתיקון קובעת כי על אף האמור בסעיפים 75טז1 עד 75טז3 לפקודה, הודעה שהמועד להגשתה לפי הוראות הסעיפים האמורים חל לפני יום פרסום החוק תוגש לפי המועד המאוחר מבין:
א. 90 ימים מיום פרסומו של החוק,
ב. 90 ימים מיום פרסומו של טופס שנקבע להגשת ההודעה,
ג. במועד אחר שקבע המנהל.
 
תיקון סעיף 131(א)(5ב) – חובת הגשת דוח שנתי על יוצר, נאמן ונהנה
♦ תיקון 165 הקטין בצורה ניכרת את חבותם של יוצרים ונהנים בהגשת דוח שנתי והחליף חובה זו בחובת הגשת הודעה בלבד. לאחר התיקון יוצרים או נהנים החייבים בהגשת דוח שנתי הינם רק מי שבחרו להיות ברי שומה וברי חיוב לפי הוראות הפקודה או כאלו שבחרו ומונו להיות יוצר מייצג או נהנה מייצג.
נאמן נדרש להגיש דוח שנתי במקרה של נאמנות תושבי ישראל או נאמנות מכוח צוואה שרואים אותה כנאמנות תושבי ישראל (נאמנויות החייבות בדיווח מלא) אולם אינו חייב בהגשת הדוח אם בר השומה ובר החיוב בנאמנויות אלו הוא היוצר, הנהנה, היוצר המייצג או הנהנה המייצג.
לא השתנתה ההוראה בסעיף 131(א)(5ב)(2) הקובעת כי נאמן חייב בהגשת דוח שנתי אם יש לו בישראל הכנסה או נכס.
דוח שנתי שהוגש עקב סעיף זה יכלול פרטים רבים הנוגעים לנאמנות המפורטים בפקודה.
 
סיכום
♦ תיקון 165 לפקודת מס הכנסה שינה מהותית את חובות הדיווח הקשורות לנאמנות וכן הבהיר או הגביל פעולות שונות הנוגעות לנאמנות. במועד זה טרם פורסמו כל הטפסים הנדרשים לקיום הוראותיו.   
 

מס פקס בע"מ
רח' החשמונאים 90
קומה 2
תל אביב ת.ד 20445

טל. 03-6966733
פקס. 03-6966744

info@masfax.co.il

 

 

 

אין האמור באתר מהווה יעוץ משפטי, יעוץ מקצועי, חוות דעת, סקירת המצב המשפטי ו/או הדין הרלבנטי.

ליעוץ משפטי ניתן ליצור קשר עם משרד עורכי הדין גולדמן ושות'

הנני מסכים/מסכימה לתקנון האתר.