העיתון המקצועי לענייני מסים

עורכים מקצועיים: יעקב גולדמן, עו"ד. אורי גולדמן, עו"ד
מנהל מערכת: אורי גולדמן, עו"ד

יום ה' 15.08.2024

תסדיר: 2024-08-15

תיקון 68 לחוק עידוד השקעות הון

גירסה להדפסהגירסה להדפסה
מספר הגיליון: 
573
תאריך: 
17/03/2011

♦ כידוע, כחלק מחוק ההסדרים לשנים 2011-2012 בוצע שינוי מהותי במתכונת יישום והפעלת החוק לעידוד השקעות הון, התשי"ט-1959 (להלן- "החוק", ו"תיקון 68", לפי העניין ). יום כניסת תיקון 68 לתוקף הינו 1.1.2011 (להלן- יום התחילה), בכפוף להוראות המעבר שיפורטו להלן. במסגרת התיקון בוטלו כל מסלולי המס הקיימים כיום בחוק (מסלול חלופי, מסלול אירלנד ומסלול אסטרטגי) ונקבע שיעור מס אחיד מופחת על חברות תעשייתיות העומדות בתנאי היצוא. לאור האמור לעיל, בוטלו מרבית הוראות החוק שעניינן מדידת ההכנסה המוטבת במפעל מעורב, הוראות בדבר חלוקת דיבידנדים וכדומה. שיעורי המס יעמדו בשנים 2011-2012 על 10% באזור פיתוח א' ו-15% בשאר האזורים; בשנים 2013-2014: 7% באזור פיתוח א' ו- 12.5% בשאר האזורים; החל משנת 2015 יעמדו שיעורי המס על 6% באזור פיתוח א' ו- 12% בשאר האזורים. במסגרת התיקון בוטל תנאי כפל ההטבות, ולפיכך מפעלים מועדפים באזור פיתוח א' יוכלו  ליהנות הן ממס מופחת והן ממענקי השקעה (בכפוף לעמידה בתנאי החוק) . יציין כי תקופת ההטבות תחת הדין החדש אינה מוגבלת בזמן, וכי זו תחול כל עוד החברה תקיים את התנאים שנקבעו לעניין זה בחוק וכל עוד החוק בתוקף.

במסגרת החוק נקבעו הוראות המעבר העיקריות הללו:

 ♦ מסלולי הטבות המס - הדין הישן יחול על מפעלים אשר החלו בביצוע השקעות לפני יום ה- 31.12.2010 והודיעו על שנת בחירה כנדרש. כלומר, שנת הבחירה האחרונה שניתן יהא לבחור בה הינה שנת המס 2012.  בהוראות המעבר נקבע, כי חברה עליה חלות הטבות המס במסלולי הטבות  המס (מסלול חלופי ומסלול אילנד), תחת הדין הישן, תוכל להחיל על עצמה את הדין החדש באמצעות הגשת הודעה, שתימסר לא יאוחר מהמועד הקבוע להגשת הדוח השנתי והן יחולו לגבי שנת המס שלאחר שנת המס שלגביה הוגש הדוח, מבלי יכולת חזרה ממנה. מן האמור עולה כי ניתן יהא לעבור למסלול המס החדש כבר החל בשנת 2011, אם וככל שהחברה תודיע על בחירתה זו במסגרת דוח המס לשנת 2010. ככלל, המועד הקבוע בפקודה להגשת דוחות מס הינו 31 במאי ולא ברור אם המועד להגשת ההודעה האמורה, כולל אורכות. רשות המיסים טרם פרסמה את עמדתה בנושא (כמו גם את הטופס הייעודי שנקבע להודעת הויתור).

 ♦ מסלול מענקים – בהוראות המעבר נקבע כי חברה במסלול המענקים תוכל לבקש להחיל על עצמה את שיעורי המס הקבועים בדין החדש (חלף, החלת ההטבות המס במסלול מענקים שהיו קבועות בדין הישן). זאת באמצעות הגשת הודעה לרשות המיסים עד ליום 30.6.2011 ביחס להכנסותיהן החל משנת המס 2011. יצוין כי לא תהא  זכות חזרה מהודעה זו, בכל מקרה אחר תחול תקופת הצינון הקבועה בחוק (שלוש שנים או חמש שנים מתחילת שנת ההפעלה, לפי העניין).
 כללי אצבע למעבר להוראות הדין החדש
 ♦ קיימים מספר שיקולים מרכזיים לבחירה בהישארות תחת הוראות הדין הישן לעומת מעבר להוראות הדין החדש ולעיתוי המעבר. להלן מספר כללי אצבע בלתי ממצים לבחינת כדאיות האלטרנטיבות.

 
 ♦ מפעלים חדשים – בהתאם להוראות הדין הישן מפעל חדש יהא זכאי לתבוע הטבות מס בשל כלל המחזור של המפעל. ככל שתקופת הפטור הינה ארוכה יותר בשל מיקום המפעל (אזור הפיתוח הרלוונטי) לקריטריון זה משקל משמעותי. 
 מפעלים בעלי מחזור בסיס נמוך - ככל שמחזור הבסיס הינו נמוך יותר ביחס להכנסות השוטפות והצפויות משקל הטבות המס הינו גבוה יותר. לקריטריון זה משקל למפעלים בעלי מחזור בסיס נמוך ו/או פוטנציאל לגידול חד בהכנסות. לחברות בעלות שיעור יצוא של מעל 70% מומלץ לבחון את הצמדת מחזור הבסיס למטבע היצוא העיקרי שלהן, כך שמצב של ייסוף בשער החליפין של מטבע הייצוא העיקרי מול השקל ישחקו מחזורי הבסיס (חלף הצמדתם למדד תפוקות התעשייה).

 
  ♦ חברות בהשקעת חוץ- כידוע, החוק מעניק הטבות משמעותיות לחברות בהשקעת חוץ, כגון הארכת מועד תקופת ההטבות ושיעורי מס מופחתים (על החלק שאינו פטור). חברה בהשקעת חוץ הינה חברה ששיעור משקיעי החוץ בה עולה על 25%. שיעורי המס המופחתים חלים על חברה ששיעור ההשקעה של משקיעי החוץ בה גבוה מ- 49% (ככל ששיעור השקעת החוץ גבוה יותר, כך יורד שיעור מס החברות החל על החברה. לפיכך, במקרים מסוימים, שיעור המס האפקטיבי תחת החוק הישן עשוי להיות נמוך יותר משיעור המס תחת החוק החדש (בין היתר בהתחשב במיקום המפעל). 
מדיניות חלוקת דיבידנדים:

♦ שיקול נוסף שיש לקחת בחשבון הינו מדיניות חלוקת הדיבידנדים של החברה. מכיוון שהפטור המוענק במסלול הטבות המס הוא פטור זמני הכפוף להותרת הרווחים הפטורים בחברה, ככל שמדיניות החברה היא לחלק דיבידנדים בהיקפים גבוהים, תוך נגיסה ברווחים הפטורים, הכדאיות בבחירת בהישארות בחוק הישן קטנה. יחד עם זאת, במצב בו קיימים עודפים מספיקים בחברה, שאין מקורם ברווחים בפטורים של המפעל המאושר/מוטב, החברה תוכל לחלק את הדיבידנדים מרווחים אלה, ולא להתחייב במס חברות הגלום ברווחים הפטורים.  יצוין, כי הוראות המעבר מתמרצות חברות לעבור לדין החדש, כך נקבע בהן כי לגבי חברות שימסרו הודעת ויתור עד ליום 30.6.2015, יחול פטור בחלוקת דיבידנד בין חברתי לחברות ישראליות שמקורו ברווחים מוטבים ו/או מאושרים (ברם, הוראות החוק ביחס לתשלום מס חברות בגין חלוקת רווחים פטורים הינן כאמור בענין).

ודאות ופשטות בהחלת הוראות החוק
♦ מטרתו המוצהרת של תיקון 68 הינה הגברת הוודאות, פישוט וייעול הפעלת החוק. אין ספק כי קביעת שיעורי מס אחידים, חרף ההוראות המורכבות של הדין הישן מפשטות  את יישום הוראות החוק ברמת החברה. יחד עם זאת במישור הודאות, חשוב לציין כי הוראת "שימור ההטבות" שהייתה קיימת בדין הישן אינה חלה על מפעלים מועדפים, ולפיכך- בכפוף להליך של תיקון חקיקה- ניתן יהיה לשלול את הטבות המס המוקנות למפעלים מועדפים – שיקול שיש לשקול בכובד ראש. מנגד, חברות רבות שעקב מורכבות הוראות החוק הישן, לא ניצלו את ההטבות המוקנות להן במסגרת החוק, גם אם אלו היו זכאיות להן יוכלו ליהנות משעורי המס הנמוכים מבלי שיצטרכו לעשות מאמץ ניכר הכרוך בכך, הן מבחינת השקעה בציוד ומכונות והן בפנייה לרשויות המס.

עמידה בתנאיי החוק החדש

 ♦ ברור כי ככל שחברה אינה עומדת בתנאי החוק החדש אל לה לעבור לדין החדש. בהקשר זה יצוין כי תנאי מרכזי לקבלת הטבות מס תחת הדין החדש, הינו ביצוע יצוא בשיעור של לפחות 25% מכלל מחזור המפעל. זאת ועוד, שככלל קודם לכן  תחת החוק הישן שיעור היצוא חושב מתוך הגידול במחזור המפעל, ולכן לרוב שיעור היצוא האפקטיבי הנדרש עמד על הרבה פחות מ-25%. לפיכך, כל עוד חברות אינן עומדות בתנאי היצוא החדש, מומלץ להן להישאר תחת הוראות החוק הישן (אף אם היקף ההטבות הינו נמוך יותר). במקביל מומלץ לבחון אפשרויות להגדלת היצוא הישיר ואו העקיף על מנת לעמוד בתנאי החוק החדשים.
 
♦ נציין, כי קיימת סוגיות רבות בקשר עם התיקון שאינן ברורות כעת עד תום. כמו למשל, האם מפעלים מוטבים באזור פיתוח א' יהיו זכאים למענקי השקעה או שיהיה עליהם לעבור למסלול של מפעל מועדף על מנת להיות זכאים למענקים וסוגיות נוספות. אנו תקווה כי רשות המיסים ומרכז ההשקעות יוציאו בהקדם חוזר מקצועי בקשר עם התיקון.
 
♦ מפעלים עתירי טכנולוגיות  העומדים בתנאי תקנות שחיקת מחזורים - פועל יוצא של שחיקת מחזורי הבסיס הינו הגדלה משמעותית של הטבות המס להן זכאית החברה בעלת המפעל; כל זאת, משום ששחיקת המחזור מגדילה את רכיבי ההכנסה החייבת המיוחסים להרחבות האחרונות בזמן. לפיכך, חברות העומדות בתנאי התקנות יכולות להגיע לשיעורי מס אפקטיביים נמוכים. יחד עם זאת, לאור העובדה כי לא ניתן יהיה לבחור בשנת בחירה מאוחרת לשנת המס 2012 לא ניתן יהיה לבצע יותר הרחבות רציפות ושיעורי המס האפקטיביים צפויים לעלות.
 
♦ שיעורי המס האפקטיביים- כל עוד תחת הדין הישן שיעור המס האפקטיבי החל על רווחי המפעל הינו נמוך יותר משיעור המס האפקטיבי, תחת החדש תגבר העדיפות להישאר במסלול המס הישן – לפיכך – ככלל אצבע -למועד המעבר הרצוי בין הדינים הינו המועד בו שיעור המס האפקטיבי תחת הדין החדש, הינו נמוך יותר מאשר שיעור המס תחת הדין הישן. לעניין זה יצוין כי תחת הדין החדש שיעורי המס המופחתים יחולו על כלל המחזור התעשייתי, בעוד שתחת הדין החדש הטבות המס ניתנו ככלל רק על הגידול במחזור.  שיעורי מס אפקטיביים נמוכים במיוחד, חלים, בין היתר, במקרים הבאים:

Normal
0

false
false
false

MicrosoftInternetExplorer4

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:"טבלה רגילה";
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:10.0pt;
font-family:"Times New Roman";
mso-ansi-language:#0400;
mso-fareast-language:#0400;
mso-bidi-language:#0400;}

מפעלים חדשים – בהתאם להוראות הדין הישן מפעל חדש יהא זכאי לתבוע הטבות מס בשל כלל המחזור של המפעל. ככל שתקופת הפטור הינה ארוכה יותר בשל מיקום המפעל (אזור הפיתוח הרלוונטי) לקריטריון זה משקל משמעותי. 
מפעלים בעלי מחזור בסיס נמוך - ככל שמחזור הבסיס הינו נמוך יותר ביחס להכנסות השוטפות והצפויות משקל הטבות המס הינו גבוה יותר. לקריטריון זה משקל למפעלים בעלי מחזור בסיס נמוך ו/או פוטנציאל לגידול חד בהכנסות. לחברות בעלות שיעור יצוא של מעל 70% מומלץ לבחון את הצמדת מחזור הבסיס למטבע היצוא העיקרי שלהן, כך שמצב של ייסוף בשער החליפין של מטבע הייצוא העיקרי מול השקל ישחקו מחזורי הבסיס (חלף הצמדתם למדד תפוקות התעשייה).

מס פקס בע"מ
רח' החשמונאים 90
קומה 2
תל אביב ת.ד 20445

טל. 03-6966733
פקס. 03-6966744

info@masfax.co.il

 

 

 

אין האמור באתר מהווה יעוץ משפטי, יעוץ מקצועי, חוות דעת, סקירת המצב המשפטי ו/או הדין הרלבנטי.

ליעוץ משפטי ניתן ליצור קשר עם משרד עורכי הדין גולדמן ושות'

הנני מסכים/מסכימה לתקנון האתר.