העיתון המקצועי לענייני מסים

עורכים מקצועיים: יעקב גולדמן, עו"ד. אורי גולדמן, עו"ד
מנהל מערכת: אורי גולדמן, עו"ד

יום ו' 18.10.2024

תסדיר: 2024-10-18

הצעת חוק: ביטול הטבות המס בחוק עידוד השקעות הון

גירסה להדפסהגירסה להדפסה
מספר הגיליון: 
680
תאריך: 
07/11/2013
♦ ביום 28.10.13 הונחה על שולחן הכנסת ע"י ח"כ זהבה גלאון ו- 12 ח"כ נוספים, הצעת חוק לעידוד השקעות הון (תיקון – ביטול מסלול הטבות המס), התשע"ד- 2013.
עפ"י הצעת החוק מוצע לבטל את הפרק השביעי לחוק לעידוד השקעות הון, התשי"ט–1959 (להלן – החוק), הקובע את הטבות המס לחברות יצואניות.
 ♦החוק מעניק הטבות מס נדיבות לחברות יצואניות, ובמיוחד ליצואניות הגלובליות.
70% מהטבות החוק מוענקות לחמשת היצואנים הגדולים: טבע, כי"ל, אינטל, צ'ק פוינט, וישקר.
 ♦עפ"י דברי ההסבר, מטרת החוק היא עידוד השקעות הון ויוזמה כלכלית, באופן שבו תינתן עדיפות לחדשנות ולפעילות באזורי פיתוח, לשם פיתוח כושר הייצור של משק המדינה, שיפור יכולתו של המגזר העסקי להתמודד בתנאי תחרות בשווקים בין-לאומיים, ויצירת תשתית למקומות עבודה חדשים ובני-קיימא. בשנת 2005 נחקק מסלול הטבות המס, שמכוחו חולקו מיליארדי שקלים. עפ"י דברי ההסבר, התמריצים הכלכליים לחברות מכוח מסלול זה לא הוכיחו את כדאיותם הכלכלית ואינם  עומדים  באופן  מספק  במטרות  שנקבעו בו ,
בהן יצירת מקומות תעסוקה יציבים. המטרה של עידוד השקעות צריכה להיות עידוד יזמות, תעסוקה, חדשנות ופריון, אולם החוק, המעניק הטבת מס ליצואנים, כושל בהשגת המטרות הללו. בהתחשב בכספים העצומים המושקעים בו, הוא אינו רק כושל כי אם מזיק.
 ♦דוח מבקר המדינה מיום 15.10.2013 תוקף בחריפות את הטבות המס המחולקות מכוח החוק. בין היתר מציין מבקר המדינה כי "מתן הטבות בהיקף בלתי מוגבל, ללא בחינת העלות אל מול התועלת וללא בחינת חלופות אחרות הוא התנהלות לא כלכלית הפוגעת באינטרס הציבורי", וכן ש"אין כלל וודאות לגבי הערך המוסף של ההטבות לפיתוח התעשייה, בייחוד בפריפריה".
מכאן שמסלול הטבות המס לא הוכיח את עצמו. לא זאת בלבד שלא הביא את התועלת המקווה אלא שהביא להגדלת אי-השוויון בחלוקת משאבי המדינה ולתסכול מוצדק בציבור, ועל כן מוצע לבטלו.
 ♦מוצע שהביטול ייכנס לתוקף ביום 1.1.2014, אולם התחייבויות שניתנו ערב ביטול המסלול, יוסיפו להינתן עד תום התקופה שהיתה קבועה לגביהם ערב הביטול.

 

מס פקס בע"מ
רח' החשמונאים 90
קומה 2
תל אביב ת.ד 20445

טל. 03-6966733
פקס. 03-6966744

info@masfax.co.il

 

 

 

אין האמור באתר מהווה יעוץ משפטי, יעוץ מקצועי, חוות דעת, סקירת המצב המשפטי ו/או הדין הרלבנטי.

ליעוץ משפטי ניתן ליצור קשר עם משרד עורכי הדין גולדמן ושות'

הנני מסכים/מסכימה לתקנון האתר.