העיתון המקצועי לענייני מסים

עורכים מקצועיים: יעקב גולדמן, עו"ד. אורי גולדמן, עו"ד
מנהל מערכת: אורי גולדמן, עו"ד

יום ג' 16.07.2024

תסדיר: 2024-07-16

הצעת חוק - ביטול חוק התיאומים

גירסה להדפסהגירסה להדפסה
מספר הגיליון: 
433
תאריך: 
13/12/2007

♦ ביום 11.12.07 פורסמה ברשומות הצעות חוק הממשלה 347 הצעת חוק מס הכנסה (תיאומים בשל אינפלציה) (תיקון מס' 20)(הגבלת תקופת התחולה), התשס"ח-2007 (להלן: "הצעת החוק"). החוק המוצע מטרתו לקבוע, כי הוראות חוק התיאומים יחולו עד תום שנת המס 2007 ולקבוע הוראות מעבר לשנות המס הבאות.
♦ עפ"י דברי ההסבר, הנימוק העיקרי לסיום תחולתו של חוק התיאומים בשנת המס 2007 נעוץ בשיעורי האינפלציה הנמוכים בשנים האחרונות והציפיה שהם ישארו נמוכים. באינפלציה נמוכה, השפעת התיאום לאינפלציה שולית, מעוותת, ואינה מצדיקה את הטרחה שבקיום הוראות החוק ואת העלויות הכרוכות בכך.
החל בשנת המס 2008 לא יחולו עוד הוראות החוק, למעט הוראות המעבר, אשר עיקריהן:
♦ מוצע לקבוע, כי סעיפים 1, 2, 15 ו-24 והתוספות לחוק ימשיכו לחול לאחר תום תחולת החוק, ככל שהם נוגעים להוראות הממשיכות לחול לפי הוראות המעבר.
♦ עוד מוצע לקבוע, כי סעיף 20(א)(1) לחוק ימשיך לחול לאחר שנת המס 2007. סעיף זה אינו קשור לתיאומים בשל אינפלציה ומוצע להשאירו בחוק כהוראת קבע.
♦ מוצע להפסיק את שערוך הפחת בתום שנת המס 2007, במקביל להפסקת חישוב התוספת בשל אינפלציה. עם זאת מוצע לקבוע, כי בחישוב הפחת בעתיד לגבי נכסים קבועים, שהיו נכסים קבועים בידי הנישום בתום שנת המס 2007, ילקח בחשבון שערוך הניכוי בשל פחת עד תום שנת המס 2007.
♦ סעיף 7(ב) לחוק קובע ניכוי או תוספת בשל אינפלציה. לפי הצעת החוק, תחולתו של הסעיף תהיה עד תום שנת המס 2007. יתרת הסכום שלא נוכתה בשנת המס תנוכה מההכנסה בשנת המס הבאה כשהיא מתואמת לפי שיעור עליית המדד בשנת המס הבאה, וכי הפסד שנוצר מניכוי כאמור ייראה כהפסד מעסק. בהתאם לכך, מוצע לקבוע, כי יתרת הסכום שלא נוכתה מההכנסה בשנת המס 2007, תועבר לשנת המס 2008.
♦ לענין סעיף 7(ה) לחוק, מוצע לקבוע, כי תיאום הסכום שנזקף ליחידות עבודה או קרקע כאמור יהיה עד תום שנת המס 2007 ולא עד יום המכירה. סכום זה ינוכה מההכנסה ממכירתן של יחידות העבודה או הקרקע בשנת המס שבה דווחה.
♦ סעיף 9 (ג) לחוק מתיר הפסד ריאלי במכירת נכס קבוע.מוצע לתקן את הסעיף, כך שהחל בשנת המס 2008 סכום ההפסד הריאלי יחושב על ידי תיאום עד תום שנת המס 2007 בלבד ולא עד ליום המכירה.
♦ מוצע להשאיר את הוראות סעיף 11(ב) לחוק לגבי הוצאות ריבית שהותרו לפי סעיף 11(א) לחוק בתקופת תחולתו. כך, הריבית שהותרה בניכוי על פי סעיף 11(א) עד תום שנת המס 2007 לא תיווסף למחיר הנכס לצורך חישוב הפחת או למחיר המקורי שלו במועד מכירתו.
♦ כיוון שמוצע להפסיק את שערוך הפחת בתום שנת המס 2007, מוצע לקבוע, כי הניכוי הנוסף בשל פחת שהנישום זכאי לו לגבי נכסים קבועים, יחול רק על נכסים שהיו נכסים קבועים בידיו בתום שנת המס 2007, וכי שערוך הניכוי בשל פחת על נכסים אלה יחושב עד תום שנת המס 2007.
♦ מוצע להשאיר את סעיף 21 לחוק הקובע כי הסכומים שיש להפחיתם מההכנסה על פי החוק לא יעלו על המוצהר לגביהם בדוח לפי סעיף 131 לפקודה.
♦ סעיף 22(א) לחוק קובע פטור ממס על הכנסה ממילווה חובה שנצברה בתקופת תחולתו של החוק בידי מוסד כספי. מוצע, כי הוראה זו תמשיך לחול לגבי הכנסה כאמור שנצברה בשנים 1985 עד 2007.
♦ לאור ההצעה לסיים את תחולתו של חוק התיאומים בתום שנת המס 2007, יש צורך להתאים הוראות סעיפים שונים בפקודת מס הכנסה, כגון סעיפים: 3(ט), 3(י), 18ד, 64א1, 102, 103, 104 .

מס פקס בע"מ
רח' החשמונאים 90
קומה 2
תל אביב ת.ד 20445

טל. 03-6966733
פקס. 03-6966744

info@masfax.co.il

 

 

 

אין האמור באתר מהווה יעוץ משפטי, יעוץ מקצועי, חוות דעת, סקירת המצב המשפטי ו/או הדין הרלבנטי.

ליעוץ משפטי ניתן ליצור קשר עם משרד עורכי הדין גולדמן ושות'

הנני מסכים/מסכימה לתקנון האתר.