העיתון המקצועי לענייני מסים

עורכים מקצועיים: יעקב גולדמן, עו"ד. אורי גולדמן, עו"ד
מנהל מערכת: אורי גולדמן, עו"ד

יום ד' 17.07.2024

תסדיר: 2024-07-17

הצעת חוק: הכרה בהוצאות לימודים ליחיד בעל עסק

גירסה להדפסהגירסה להדפסה
מספר הגיליון: 
574
תאריך: 
24/03/2011

♦ ביום 22.3.11 הונחה על שולחן הכנסת, ע"י ח"כ יואל חסון, הצעת חוק לתיקון פקודת מס הכנסה (הכרה בהוצאות לימודים ליחיד בעל עסק), התשע"א–2011.

עפ"י ההצעה, בפקודת מס הכנסה, בסעיף 17 (סעיף הניכויים המותרים), אחרי פסקה (13) יבוא סעיף (13א) לפיו: "הוצאות לימודים שהוציא יחיד בעל עסק, שפעל בעסק 5 שנים לפחות; בפסקה זו, "הוצאות לימודים" – הוצאות למימון לימודים שיש בהם כדי לשפר את המיומנויות הדרושות ליחיד דרך כלל בעיסוקו, או את המיומנויות הדרושות לו במתן השירות בעסקו, או הוצאות ללימודים שנדרשים לפי כל דין, או לשמירה על הקיים, לרבות אם ההוצאה מהווה השבחה או שיפור למקצועו הנוכחי;".
כמו כן מוצע, כי סעיף התחולה יהיה בשנת הכספים 2012.
♦ עפ"י דברי ההסבר, בשנים האחרונות הועלתה לא אחת לדיון בבתי המשפט שאלת התרתן בניכוי לצרכי מס של הוצאות לימודים ליחידים, העוסקים במקצועות מסוימים. ככלל, נקבע כי במידה וההוצאה הנה בעלת "יתרון של קבע", דהיינו רכישת תואר אקדמאי, הרי שזו לא תותר בניכוי לצרכי מס. מצב זה פוגע במיוחד ביחיד בעל עסק עצמאי, שכן לגבי שכיר ניתן לגלם את המס בידי המעביד.  לפיכך, מוצע להתיר בניכוי הוצאות לימוד לנישום יחיד כאמור, ובלבד שיש בכך כדי לשפר מיומנויות הדרושות לו בעיסוקו בדרך כלל, או לחילופין במידה ולקוחותיו או החוק מחייבים אותו בכך. הטבה זו תעודד את בעל העסק העצמאי לשפר את פעילותו. את ההטבה האמורה רשאי יהיה לדרוש רק יחיד הפועל בעסקו למעלה מחמש שנים. באופן הזה ימנע כפל הטבה בין הטבה זו לבין הזיכוי הניתן ללומדי תואר אקדמי לפי סעיף 40(ג) לפקודת מס הכנסה, בסמוך לאחר קבלתו.

♦ יצויין, כי הצעת חוק זהה הונחה על שולחן הכנסת השבע-עשרה על ידי ח"כ סטס מיסז'ניקוב ואח'      ב- 2009 והוסרה מסדר היום.

מס פקס בע"מ
רח' החשמונאים 90
קומה 2
תל אביב ת.ד 20445

טל. 03-6966733
פקס. 03-6966744

info@masfax.co.il

 

 

 

אין האמור באתר מהווה יעוץ משפטי, יעוץ מקצועי, חוות דעת, סקירת המצב המשפטי ו/או הדין הרלבנטי.

ליעוץ משפטי ניתן ליצור קשר עם משרד עורכי הדין גולדמן ושות'

הנני מסכים/מסכימה לתקנון האתר.