העיתון המקצועי לענייני מסים

עורכים מקצועיים: יעקב גולדמן, עו"ד. אורי גולדמן, עו"ד
מנהל מערכת: אורי גולדמן, עו"ד

יום ד' 17.07.2024

תסדיר: 2024-07-17

הצעת חוק מיסוי מקרקעין - הרחבת הפטור ממס על חיזוק מבנים

גירסה להדפסהגירסה להדפסה
מספר הגיליון: 
615
תאריך: 
15/03/2012
הצעת החוק באה להרחיב את הפטורים למכירת זכויות עפ"י תוכנית החיזוק (תמ"א 38):
 
1. פטור ממס למכר זכויות לפי סעיף 23 (תוכנית מפורטת) בתמ"א 38 (תיקון סעיף 49לב לחוק)- סעיף 23 לתמ"א 38, מאפשר לרשויות המקומיות ליזום תוכנית מפורטת המרחיבה את זכויות התוכנית הבסיסית בתוך שטחן המוניציפאלי, וליתן זכויות נוספות על פי פרמטרים הקבועים בתוכנית, בד"כ מדובר בתוספת שטח כגון קומה או קומות נוספות. עפ"י חוק מיסוי מקרקעין בנוסחו כיום, אין פטור לבעלי יחידות הדיור ממיסוי מקרקעין עבור החלק שהתווסף מכוח סעיף 23 הנ"ל (יצוין, כי בלי קשר לכך, הרשויות אינם מחויבות לפטור את בעלי יחידות הדיור מהיטלים שונים, כגון היטל השבחה). כיום קובע החוק, כי הפטור ממס יינתן אך ורק למכר זכויות לבנייה נוספת לפי תמ"א 38. אך הניסיון מלמד, שבאזורי פריפריה, בהם שוויין של זכויות לבנייה נוספת לפי תמ"א 38 נמוך יחסית, מאושרות תכניות מפורטות לחיזוק מבנים לפי סעיף 23 לתמ"א 38 המאפשר הגדלת זכויות הבנייה, כדי שניתן יהיה להגיע לכדאיות כלכלית. מכר הזכויות לפי התכנית המפורטת גורם לחבות במס ומקטין את הכדאיות הכלכלית, שכן רובן ככולן של עסקאות תמ"א 38 הן עסקאות נטו בהן המס של בעלי הדירות מוטל על היזם. לפיכך מוצע לקבוע כי מכר זכויות לבנייה נוספת שמקורן בתכנית מפורטת כנ"ל יהיה פטור ממס, דבר אשר יגדיל את הכדאיות הכלכלית ויאפשר את חיזוקם של בניינים רבים נוספים.
 
2. פטור ממס לזכויות לבנייה נוספת, שמקורן מכל תכנית אחרת, ובלבד שהתמורה היחידה לבעלי הדירות היא בשירותי חיזוק (תיקון סעיף 49לג לחוק) - לפי הדין הקיים, הפטור ממס יינתן אך ורק למכר זכויות לבנייה נוספת לפי תמ"א 38, גם אם התמורה היחידה לבעלי הדירות היא בשירותי חיזוק מפני רעידות אדמה. לעיתים, כדי שניתן יהיה להגיע לכדאיות כלכלית, נאלצים בעלי הדירות למכור במסגרת תכנית החיזוק גם זכויות לבנייה נוספת שמקורן בתוכניות אחרות. מכר הזכויות כאמור גורם לחבות במס ומקטין את הכדאיות הכלכלית של היזם. מוצע לקבוע פטור ממס לזכויות לבנייה נוספת, שמקורן מכל תכנית אחרת, ובלבד שהתמורה היחידה לבעלי הדירות היא בשירותי חיזוק, ושהזכויות כאמור נכללות בהיתר שניתן לצורך חיזוק מבנים קיימים מפני רעידות אדמה.
 
3. בעל דירה יוכל לשנות את ההצמדות או לבטלן, בפטור ממס, בהתאם לתנאי הפטור (תיקון סעיף 49לד לחוק) - כיום הפטור ממס ניתן אך ורק לגבי הצמדה של רכוש משותף לדירה מסוימת. לעיתים, יש צורך לשנות או לבטל הצמדות קיימות, כדי לאפשר את חיזוק הבניין על ידי בנייה בקומת עמודים. לפי התיקון המוצע, בעל דירה יוכל לשנות את ההצמדות לדירה או לבטלן, בפטור ממס, בהתאם לתנאי הפטור הנקובים בסעיף.

מס פקס בע"מ
רח' החשמונאים 90
קומה 2
תל אביב ת.ד 20445

טל. 03-6966733
פקס. 03-6966744

info@masfax.co.il

 

 

 

אין האמור באתר מהווה יעוץ משפטי, יעוץ מקצועי, חוות דעת, סקירת המצב המשפטי ו/או הדין הרלבנטי.

ליעוץ משפטי ניתן ליצור קשר עם משרד עורכי הדין גולדמן ושות'

הנני מסכים/מסכימה לתקנון האתר.