העיתון המקצועי לענייני מסים

עורכים מקצועיים: יעקב גולדמן, עו"ד. אורי גולדמן, עו"ד
מנהל מערכת: אורי גולדמן, עו"ד

יום ד' 18.09.2024

תסדיר: 2024-09-18

הצעת חוק מס הכנסה שלילי

גירסה להדפסהגירסה להדפסה
מספר הגיליון: 
404
תאריך: 
26/04/2007

מטרתו של החוק היא לקבוע הסדרים שונים להגדלת שיעור ההשתתפות בכוח העבודה, לסיוע לעובדים ברמות השכר הנמוכות, להבטחת רמת חיי העובדים בגיל הפרישה ולחלוקה שוויונית יותר של נטל המס. בין היתר מוצע לקבוע, כי עובד שכיר שלו ילדים, המשתכר שכר נמוך (עפ"י הגדרת החוק) יהיה זכאי למענק בדרך של תשלום מס הכנסה שלילי.
♦ בדברי ההסבר נכתב, כי כיום אין באפשרותה של הממשלה להיטיב עם עובדים בעלי שכר נמוך הנמצאים מתחת לסף ההכנסה המחייבת בתשלום מס הכנסה. במדינות שונות בעולם הונהג בשנים האחרונות מס הכנסה שלילי בשיטות שונות, כחלק ממכלול הצעדים לעידוד המעבר מהסתמכות על גמלאות, ליציאה לעבודה. מס ההכנסה השלילי מאפשר מתן הטבה באופן ממוקד לאוכלוסיה בעלת פוטנציאל גבוה לעוני (משפחות עם ילדים), העובדת לפרנסתה, מבלי שתיאלץ להסתמך על גמלאות. המס השלילי מהווה, להלכה ולמעשה, תשלום כספי דרך מנגנון המס, כפונקציה של שכרו של העובד. מעבר להיותו תמריץ ליציאה לעבודה, מהווה המס השלילי כלי לצמצום הפערים החברתיים ולהקטנת תחולת העוני בישראל. לכן, עפ"י דברי ההסבר, ראוי, כי ההטבות שיינתנו במסגרת המס השלילי, יכוונו לאוכלוסיות בעלות פוטנציאל עוני גבוה, שהן לרוב משפחות עם ילדים. בהתאם לתפיסה זו, מוצע לקבוע שתי רמות של מס הכנסה שלילי, למשפחה עם ילד אחד או שני ילדים, ולמשפחה עם שלושה ילדים או יותר. נושא זה מוסדר בפרק ב' להצעת החוק.
♦ בפרק ד' להצעת החוק מעוגן הנושא של הפחתת שיעורי מס ליחידים.
בדברי ההסבר אף מוזכר ענין העלאת שווי שימוש ברכב צמוד, אך נכתב, כי נושא זה אינו כלול בהצעת החוק, והוא יוסדר בחקיקת משנה שתובא לאישור ועדת הכספים של הכנסת.

מס פקס בע"מ
רח' החשמונאים 90
קומה 2
תל אביב ת.ד 20445

טל. 03-6966733
פקס. 03-6966744

info@masfax.co.il

 

 

 

אין האמור באתר מהווה יעוץ משפטי, יעוץ מקצועי, חוות דעת, סקירת המצב המשפטי ו/או הדין הרלבנטי.

ליעוץ משפטי ניתן ליצור קשר עם משרד עורכי הדין גולדמן ושות'

הנני מסכים/מסכימה לתקנון האתר.