העיתון המקצועי לענייני מסים

עורכים מקצועיים: יעקב גולדמן, עו"ד. אורי גולדמן, עו"ד
מנהל מערכת: אורי גולדמן, עו"ד

יום ד' 14.08.2024

תסדיר: 2024-08-14

מיסוי דירות מגורים לאור החקיקה החדשה – טבלה מסכמת !

גירסה להדפסהגירסה להדפסה
מספר הגיליון: 
675
תאריך: 
03/10/2013

לאחרונה היו שינויים רבים בחוק מיסוי מקרקעין ובמיוחד במיסוי והפטורים של דירות מגורים. לאור פניות רבות למערכת מס פקס, להלן טבלה המסכמת את עיקרי השינויים שבוצעו בחוק מיסוי מקרקעין בעניין פטור על מכירת דירת מגורים מזכה.
 
הטבלה שנערכה ע"י עו"ד (רו"ח) ויקטור עטיה ממשרד גולדמן ושות', מציגה את המצב החוקי, בהתאם לשלוש תקופות:

1. טרם התיקון (עד 31.12.2013)
2. בתקופת המעבר המוגדרת בהוראות המעבר לתיקון (1.1.2014-31.12.2017).
3. לאחר התיקון (החל מ- 1.1.2018)


 

הסע' בחוק מיסוי מקרקעין
    עד 31.12.2013
     (לפני התיקון)
         1.1.2014 
   עד 31.12.2017   
  (בתקופת המעבר)
     1.1.2018 ואילך 
      (אחרי התיקון)
סע' 49א – תנאים לפטור לפי סעיפי 49ב – פטור לדירת מגורים מזכה                    
 
פטור לא מוגבל לתושבי ישראל ולתושבי חוץ בגין מכירת דירת מגורים מזכה.
פטור מוגבל בתקרה של 4.5 מיליון ₪ כאשר חריגה מסכום זה תמוסה באופן יחסי לחריגה מעל התקרה תוך הכרה בעלות יחסית בהתאם. הפטור ניתן לתושבי ישראל ולתושבי חוץ שהמציאו אישור משלטונות המס במדינתם לפיו אין בידם דירת מגורים נוספת.
פטור מוגבל בתקרה של 4.5 מיליון ₪ כאשר חריגה מסכום זה תמוסה באופן יחסי לחריגה מעל התקרה ובהכרה בעלות יחסית בהתאם. הפטור ניתן לתושבי ישראל ולתושבי חוץ שהמציאו אישור משלטונות המס במדינתם לפיו אין בידם דירת מגורים נוספת.
סע' 49 ב(1) – פטור כללי לדירת מגורים מזכה
הפטור זה ניתן למוכר דירת מגורים מזכה בתנאי שלא מכר ב 4 שנים שקדמו למכירה דירת מגורים אחרת.
הסע' בוטל
הסע' בוטל
סע' 49ב(2) – סע' פטור לדירת מגורים מזכה יחידה
 
פטור זה ניתן למוכר דירת מגורים מזכה יחידה, בתנאים: שלא היתה לו בעת ובעונה אחת יותר מדירה אחת ב 4 שנים שקדמו למכירה ושהוא לא מכר דירת מגורים אחרת בפטור לפי סע' זה ב-18 חודשים טרם המכירה ושחלקו בדירה עולה על 25%.
פטור זה יינתן למוכר דירת מגורים מזכה יחידה ובתנאי שהוא מחזיק בדירה לפחות 18 חודשים מהיום שהיתה לדירת מגורים ובתנאי שחלקו בדירה עולה על 1/3.
תנאי נוסף בתקופת המעבר-  שביום המעבר (1.1.2014) לא הייתה לו יותר מדירת מגורים אחת בישראל.
פטור זה יינתן למוכר דירת מגורים מזכה יחידה ובתנאי שהוא מחזיק בדירה לפחות 18 חודשים מהיום שהייתה לדירת מגורים ובתנאי שחלקו בדירה עולה על 1/3.
סע' 49ב(5) – סע' פטור בגין מכירת דירת מגורים שהתקבלה בירושה
התנאים לפטור שהמוכר הוא בן זוג או צאצא או בן זוג של צאצא, של המוריש. המוריש ערב פטירתו היה בעל דירת מגורים אחת ואילו המוריש היה בחיים היה זכאי לפטור לו מכר את הדירה
אותם תנאים כמו טרם התיקון אך הפטור יוגבל בתקרה של 4.5 מיליון ₪ כאמור בסע' 49א בנוסחו לאחר התיקון.
אותם תנאים כמו טרם התיקון אך הפטור יוגבל בתקרה של 4.5 מיליון ₪ כאמור בסע' 49א בנוסחו לאחר התיקון.
סע' 49ג – חזקה לעניין מניין דירות המגורים לפי סע' 49ב(2) - פטור לדירת מגורים מזכה יחידה
מוכר יחשב לעניין 49ב(2) כבעל דירה יחידה גם אם יש לו דירה נוספת בשיעור אחזקה הנמוך מ 25% , גם אם יש לו דירה נוספת שנרכשה כחלף הדירה הנמכרת 18 חודשים קודם למכירה וגם אם יש לו דירה המושכרת בשכירות מוגנת מלפני 1.1.1997.
מוכר יחשב לעניין 49ב(2) כבעל דירה יחידה גם אם יש לו דירה נוספת בשיעור אחזקה הנמוך מ 1/3 , גם אם יש לו דירה נוספת שנרכשה כחלף הדירה הנמכרת 18 חודשים קודם למכירה, גם אם יש לו דירה המושכרת בשכירות מוגנת מלפני 1.1.1997. וגם אם יש לו דירה שהתקבלה בירושה והתקיימו בה התנאים לפי סע' 49ב(5)(א) ו-(ב)
מוכר יחשב לעניין 49ב(2) כבעל דירה יחידה גם אם יש לו דירה נוספת בשיעור אחזקה הנמוך מ 1/3 , גם אם יש לו דירה נוספת שנרכשה כחלף הדירה הנמכרת 18 חודשים קודם למכירה, גם אם יש לו דירה המושכרת בשכירות מוגנת מלפני 1.1.1997. וגם אם יש לו דירה שהתקבלה בירושה והתקיימו בה התנאים לפי סע' 49ב(5)(א) ו- (ב)
סע' 49ו – תנאים למכירת דירת מגורים שנתקבלה במתנה בפטור
התנאים למכירת דירת מגורים שנתקבלה במתנה בפטור ממס הם כדלקמן: אם הדירה לא שימשה את המוכר למגוריו תהא תקופת צינון של 4 שנים בהם המוכר לא יהנה מפטור ממס מיום שקיבל את הדירה ואם קיבל את הדירה מהורהו 3 שנים. אם הדירה שימשה את המוכר למגוריו 3 שנים ואם גם קיבל הדירה מהורהו, שנתיים ואם הוא גם נשוי או חד הורי שנה אחת בלבד.
התנאים למכירת דירת מגורים שנתקבלה במתנה בפטור ממס הם כדלקמן: אם הדירה לא שימשה את המוכר למגוריו תהא תקופת צינון של 4 שנים בהם המוכר לא יהנה מפטור ממס מיום שקיבל את הדירה ואם הדירה שימשה את המוכר למגוריו אז תקופת הצינון תהא 3 שנים בלבד. בתקופת המעבר יראו את נותן המתנה כמוכר הדירה לעניין חישוב המס לפי סעיפים 48א(ב2) או 48א כנוסחו ערב יום המעבר.
התנאים למכירת דירת מגורים שנתקבלה במתנה בפטור ממס הם כדלקמן: אם הדירה לא שימשה את המוכר למגוריו תהא תקופת צינון של 4 שנים בהם המוכר לא יהנה מפטור ממס מיום שקיבל את הדירה ואם הדירה שימשה את המוכר למגוריו אז תקופת הצינון תהא 3 שנים בלבד.
סע' 49ז – מכירת דירת מגורים בפטור כאשר המחיר מושפע מזכויות בניה נוספות
סע' פטור הקובע נוסחת חישוב פטור כאשר מחיר המכירה מושפע מזכויות בניה נוספות
אין שינוי בסע' למעט ניסוח מחודש של המונח זכויות בניה נוספות כך שעפ"י הנוסח החדש נקבע כי זכויות בניה נוספות יחשבו גם אפשרויות קיימות או צפויות לבניית שטח גדול יותר מהשטח הכולל הנמכר.
אין שינוי בסע' למעט ניסוח מחודש של המונח זכויות בניה נוספות כך שעפ"י הנוסח החדש נקבע כי זכויות בניה נוספות יחשבו גם אפשרויות קיימות או צפויות לבניית שטח גדול יותר מהשטח הכולל הנמכר.
סע' 48א(ב2) – מס השבח בגין מכירת דירת מגורים מזכה שנרכשה טרם יום המעבר.
הסע' לא קיים
במכירת דירת מגורים מזכה שנרכשה טרם יום המעבר ושלא חל לגביה פטור. יחושב המס על השבח כדלקמן: השבח הריאלי עד יום המעבר יהא פטור ממס והמס בגין השבח הריאלי שלאחר יום המעבר יחויב במס בשיעור של עד 25%. חישוב השבח הריאלי לפני ואחרי יום המעבר יעשה בשיטה הלינארית בהתאם להגדרת "שבח ריאלי עד יום המעבר" שבסע' 47.   בתקופת המעבר יוכל מוכר להפעיל הוראות סע' זה בגין שתי דירות מגורים בלבד ובתנאי שיכל למכור לפחות דירת מגורים אחת לפי סע' 49(ב)(1) כנוסחו ערב יום המעבר, אילו הסע' היה עומד בתוקפו ערב יום המעבר ובתנאי שלא מכר הדירה לקרוב בין בתמורה או שלא בתמורה ואם הדירה התקבלה במתנה בתנאי שמתקיימים התנאים בסע' 49ו בנוסחו ערב יום המעבר. חישוב המס לדירה שנמכרה בתקופת המעבר שהוראות סע' זה לא יחולו עליה יחושב המס בגינה עפ"י הוראות סע' 48א כנוסחו ערב יום המעבר.
במכירת דירת מגורים מזכה שנרכשה טרם יום המעבר ושלא חל לגביה פטור. יחושב המס על השבח כדלקמן: השבח הריאלי עד יום המעבר יהא פטור ממס והמס בגין השבח הריאלי שלאחר יום המעבר יחויב במס בשיעור של עד 25%. חישוב השבח הריאלי לפני ואחרי יום המעבר יעשה בשיטה הלינארית בהתאם להגדרת "שבח ריאלי עד יום המעבר" שבסע' 47.

 רצ"ב טבלה מסכמת - מס רכישה על דירת מגורים לפני ואחרי תיקון 76

 

מס פקס בע"מ
רח' החשמונאים 90
קומה 2
תל אביב ת.ד 20445

טל. 03-6966733
פקס. 03-6966744

info@masfax.co.il

 

 

 

אין האמור באתר מהווה יעוץ משפטי, יעוץ מקצועי, חוות דעת, סקירת המצב המשפטי ו/או הדין הרלבנטי.

ליעוץ משפטי ניתן ליצור קשר עם משרד עורכי הדין גולדמן ושות'

הנני מסכים/מסכימה לתקנון האתר.