העיתון המקצועי לענייני מסים

עורכים מקצועיים: יעקב גולדמן, עו"ד. אורי גולדמן, עו"ד
מנהל מערכת: אורי גולדמן, עו"ד

יום ד' 17.07.2024

תסדיר: 2024-07-17

ועדת הכספים: דיונים בצמצום הפטור מרווחי הון לתושבי חוץ

גירסה להדפסהגירסה להדפסה
מספר הגיליון: 
668
תאריך: 
04/07/2013

♦    ביום 2.6.13 דנה ועדת הכספים, בראשות ח"כ ניסן סלומינסקי, בסעיף בחוק ההסדרים, המבקש לצמצם את הפטור מרווחי הון לתושביחוץ. במהלך הדיון בוועדה הבהירה רשות המיסים, שבפועל נועד התיקון לסגירת פרצה משמעותית ברשת המיסים של המדינה, שמאפשרת לתושבי חוץ, ליהנות מפטור מ'פירות המקרקעין'. כלומר מהרווחים מניצול משאביטבע במקרקעין שבבעלותם, או מנכסים מניבי הון, כגון: תחנות דלק, בתי מלון וכיוב'.

מנהלת מחלקת חקיקה ברשות המיסים, עו"ד ליאת גרבר, הסבירה בדיון את הסעיף בפרק המיסים של חוק ההסדרים ואמרה, ש"ככלל רווח הון במכירתניירות ערך חייב במס רווחי הון 25%. תושבי חוץ פטורים מכך בעקבות אמנות בינ"ל ובגללהרצון לעודד השקעות של תושבי חוץ בארץ. קיים לכך סייג בעניין הרווחים מזכויותמקרקעין, מכיוון שמוסכם עפ"י האמנות הבינ"ל, שזכות המיסוי במקרקעין שייכת למדינהשבה המקרקעין מצויים. הסעיף נועד לתקן את המצב כיום, שבו תושבי חוץ נהנים מפטור עלרווחי הון. כאשר מדובר בחברות שעיקר נכסיהן הם במקרקעין, האמנה הבינ"ל, עליה חתומותכל מדינות ה- OECD מגדירה שזכות המיסוי על נכסי מקרקעין היא למדינה שבה מצויים המקרקעין. למשל, משאבי טבע: נשאר פטור על כל מה שהוא לא מקרקעין". עו"ד גרבר הסבירה שקיימת בעיה עם ההגדרה "זכויות מקרקעין", שהיא מצומצמת ויש צורך להרחיבאותה ולהחילה גם על נכסים הנלווים אל המקרקעין, קרי הנאה מ"פירות המקרקעין". למשל, מכירת מניות על רווחים ממשאבי טבע וכד'. לפי החוק הקיים, זה נשאר פטור. כלומר הפטורחל על כל מה שהוא לא מקרקעין. מנהל רשות המיסים, עו"ד ורו"ח משה אשר, ציין ש"הפטור לגבי נכסים קטנים ימשיך לעמוד בעינו, אך רווחי גזונפט, רווחי הון משמעותיים בהחלט ימוסו ולא ייהנו מהפטור של תושבות חוץ. הכוונה היא לניירות ערך המגלמים בתוכם את אוצרות הטבע שהתגלו בישראל".

♦יצויין כי נציגי לשכת רו"ח (רו"ח עופר מנירב), לשכת עורכי הדין (עו"ד זיו שרון) וארגוני העצמאים (רו"ח רן ארצי) התנגדו למהלך וטענות הן לאי נכונות התיקון, הן לבריחת משקיעים והן לכדאיות הוצאת התיקון הספציפי מחוק ההסדרים לחקיקה "רגילה" ומסודרת, כולל התייחסות לתחולת החוק בצורה מסודרת.

♦ההכרעה הסופית באישור הסעיף, לרבות התיקונים בו, תהיה במסגרת ההצבעות על כל חוק ההסדרים

מס פקס בע"מ
רח' החשמונאים 90
קומה 2
תל אביב ת.ד 20445

טל. 03-6966733
פקס. 03-6966744

info@masfax.co.il

 

 

 

אין האמור באתר מהווה יעוץ משפטי, יעוץ מקצועי, חוות דעת, סקירת המצב המשפטי ו/או הדין הרלבנטי.

ליעוץ משפטי ניתן ליצור קשר עם משרד עורכי הדין גולדמן ושות'

הנני מסכים/מסכימה לתקנון האתר.