העיתון המקצועי לענייני מסים

עורכים מקצועיים: יעקב גולדמן, עו"ד. אורי גולדמן, עו"ד
מנהל מערכת: אורי גולדמן, עו"ד

יום ג' 16.07.2024

תסדיר: 2024-07-16

ועדת הכספים : שינוי המס על הלוואות ללא ריבית בין חברות קשורות

גירסה להדפסהגירסה להדפסה
מספר הגיליון: 
505
תאריך: 
27/08/2009

♦ ועדת הכספים של הכנסת אישרה את הצעת שר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ, לתיקון תקנות המס כך שישונה המיסוי על הלוואות ללא ריבית לפי סעיף 3(י) לפקודת מס הכנסה.
עד כה, כאשר ניתנה הלוואה בין חברות קשורות (חברות הנמצאות בשליטה של אותם גורמים) ובתנאים מועדפים, כלומר הלוואה ללא ריבית או בריבית נמוכה משקבע שר האוצר בתקנות, המלווה נחשב לצרכי מס כאילו קיבל ריבית ששיעורה תלוי במדד והוא נדרש לשלם מס על אותה ריבית. לדברי היועצת המשפטית למינהל הכנסות המדינה, עו"ד טליה דולן-גדיש, לאור ביטולו של חוק התיאומים בשל אינפלציה, ששיקף בעבר את חבות המס של הנישום במונחים ריאליים, אין עוד מקום לקביעת שיעור ריבית התלוי במדד. לפיכך, נקבע בתיקון, כי מעתה שיעור ריבית על הלוואות ללא ריבית בין חברות קשורות ייקבע לפי קריטריון אובייקטיבי אחר והוא יהיה שווה ל-75% משיעור העלות הכוללת הממוצעת לאשראי הלא צמוד הניתן לציבור על ידי הבנקים. המשמעות הינה, כי שיעור הריבית החדש על הלוואות ללא ריבית בין חברות קשורות הוא 3.3%, והוא יעודכן אחת לשנה.
♦ על מנת להקל על הלוואות שניתנו במט"ח, ולמנוע חשיפת מטבע של המלווה, נקבע, כי שיעור הריבית לגביהן יהיה שער החליפין של המטבע בתוספת 3%. נקבעה רשימה של מטבעות רלבנטיים הכוללת מעבר לדולר האמריקני גם אירו, ליש"ט, ין יפני, פרנק שוויצרי, דולר קנדי, דולר אוסטרלי ורנד דרום אפריקני.

♦ כמו כן, על מנת להקל על נישומים היכולים לקבל מצד ג' הלוואה זולה ולהעניקה כמימון בתנאים דומים מבחינת סילוק קרן ושיעור ריבית לצד קשור (למשל, חברה בת) נקבע, כי המלווה ימוסה על הריבית שקיבל בפועל ולא על הריבית שנקבעה בתיקון. שיעור הריבית החדש יחול החל מהראשון בחודש שלאחר פרסום התיקון ברשומות (ככל הנראה – החל מיום 1.9.2009). לגבי הלוואות שניתנו לנישומים, שחל עליהם חוק התיאומים בתום שנת המס 2007, יחול שיעור הריבית החדש רק החל משנת המס 2011.  
 

מס פקס בע"מ
רח' החשמונאים 90
קומה 2
תל אביב ת.ד 20445

טל. 03-6966733
פקס. 03-6966744

info@masfax.co.il

 

 

 

אין האמור באתר מהווה יעוץ משפטי, יעוץ מקצועי, חוות דעת, סקירת המצב המשפטי ו/או הדין הרלבנטי.

ליעוץ משפטי ניתן ליצור קשר עם משרד עורכי הדין גולדמן ושות'

הנני מסכים/מסכימה לתקנון האתר.