העיתון המקצועי לענייני מסים

עורכים מקצועיים: יעקב גולדמן, עו"ד. אורי גולדמן, עו"ד
מנהל מערכת: אורי גולדמן, עו"ד

יום ד' 17.07.2024

תסדיר: 2024-07-17

חובות הדיווח של עו"ד,רו"ח, יועצי מס - ההצעה עברה בקריאה ראשונה!

גירסה להדפסהגירסה להדפסה
מספר הגיליון: 
623
תאריך: 
31/05/2012
הצעת החוק נועדה לתקן את חוק איסור הלבנת הון ולהטיל חובות זיהוי, אימות, שמירת מסמכים ודיווח על עורכי דין, רואי חשבון, יועצי מס, מתווכי נדל"ן וכן מי שעיסוקו במתן שירותי נאמנות (להלן: "נותני השירות העסקי").
 
חובות אלו (שיפורטו בצו שיפורסם בעתיד) יחולו בהתייחס לפעולות מסוימות בעלות אופי פיננסי שעושה נותן השירות העסקי עבור לקוחו, בגין חשד שעולה לנותן השירות העסקי במהלך מתן שירות באחת הפעולות הבאות, שהוא מבצע או מכין לביצוע עבור לקוחו:
1. קנייה ומכירה של נכסי דלא ניידי או של עסקים.
2. ניהול נכסי הלקוח, ובכלל זה ניהול כספים, ניירות ערך או נכסים אחרים, לרבות ניהול חשבונות של לקוח במוסד פיננסי.
3. גיוס כספים לצורך הקמה או ניהול של חברות.
4. הקמה או ניהול של תאגידים.
5. החוק יחול על מי שעיסוקו במתן שירותי נאמנות (כמשמעותה בחוק הנאמנות, תשל"ט-1979) לאחר, אף אם אין זה עיסוקו היחיד, בתנאים המפורטים בהצעת החוק.
♦כמו כן מוצע בהצעת החוק לקבוע חובת רישום על נותני שירות עסקי שרישומם אינו מוסדר בחוק אחר, להסדיר את הפיקוח על מילוי החובות, ולקבוע איסור על נותני שירות עסקי לקבל תשלום במזומן העולה על 50,000 ש"ח.
הצעת החוק עברה בקריאה ראשונה ללא מתנגדים, ומועברת לוועדת חוקה, חוק ומשפט של הכנסת להכנתה לקריאות שנייה ושלישית.
 
יצויין, כי הן עורכי הדין, רואי החשבון, יועצי המס ושאר נותני השירות העסקי מתנגדים להצעת החוק במתווה הנוכחי, ועמדה דומה עולה מגורמים שונים במערכת המשפט, כגון שופטים (כב' הש' אורי שוהם, חאלד כבוב), אנשי פרקליטות וכו'. צפוי מאבק לא קל לעניין זה בועדת החוקה של הכנסת.
 
חלק מהביקורת כלפי הצעת החוק היא פגיעה בחיסיון המהווה את לב ליבו של מקצוע עריכת הדין והוא חל בצורה גורפת על כל מידע שמוחלף בין עורך דין ללקוח, למעט במקרים קיצוניים שבו עוה"ד הינו שותף לעבירה או שומע מלקוחו על עבירה עתידית.
 
לשכת עורכי הדין הקימה צוות מצומצם ומיוחד של עורכי דין מומחים בתחום בראשותו של שר המשפטים לשעבר, פרופ' דוד ליבאי. בצוות חבר גם עורך דין אורי גולדמן ממשרד גולדמן ושות'.
הצוות שם כמטרה להידבר עם נציגי הרשות לאיסור הלבנת הון בניסיון להגיע לנוסח מוסכם, מצומצם וברור של הצעת החוק ואם לא ניתן יהיה לעשות זאת, להתנגד להצעת החוק. מעת לעת נעביר עדכונים בענין זה במסגרת עיתון "מס פקס".
 
לענין זה ר' מאמרו של עו"ד אורי גולדמן: חובות הדיווח על עו"ד, רו"ח ויועצי מס מתקרבות !

מס פקס בע"מ
רח' החשמונאים 90
קומה 2
תל אביב ת.ד 20445

טל. 03-6966733
פקס. 03-6966744

info@masfax.co.il

 

 

 

אין האמור באתר מהווה יעוץ משפטי, יעוץ מקצועי, חוות דעת, סקירת המצב המשפטי ו/או הדין הרלבנטי.

ליעוץ משפטי ניתן ליצור קשר עם משרד עורכי הדין גולדמן ושות'

הנני מסכים/מסכימה לתקנון האתר.