העיתון המקצועי לענייני מסים

עורכים מקצועיים: יעקב גולדמן, עו"ד. אורי גולדמן, עו"ד
מנהל מערכת: אורי גולדמן, עו"ד

יום ו' 16.08.2024

תסדיר: 2024-08-16

חוק ההסדרים לא יכלול דיווח על תכנוני מס (בינתיים)

גירסה להדפסהגירסה להדפסה
מספר הגיליון: 
663
תאריך: 
30/05/2013
♦  אחד מהסעיפים שהיו כתובים בטיוטת חוק חוק ההסדרים קבע, כי תוטל חובת דיווח לרשות המיסים על חוות-דעת שמספקים עו"ד ורו"ח לצורך תכנוני מס מיוחדים.
בדרך זו קיוותה רשות המיסים "להאיר בפנס", כדבריה, את תכנוני המס של הנישומים באמצעות חוות דעת של מומחי מס, כדי לבחון האם אותם תכנונים אכן "ראויים"  (בדומה לתכנוני המס החייבים בדיווח).
סעיף זה עורר ביקורת מצד בעלי המקצוע המספקים את אותן חוות-דעת ללקוחות, כמו גם מצד הלקוחות, אשר טענו, בין היתר, כי הדבר יפגע ביחסים בין הנישומים ליועציה. כמו כן, הדבר נראה כאילו התייחסות לנישום נורמטיבי המבקש חוות-דעת שתנחה אותו בחוקי המס הסבוכים ממילא, יחשיבו אותו כמי שמנסה להסתיר משהו וכי דבר זה אינו ראוי.
יצויין, כי טענות דומות העלה בזמנו רו"ח עופר מנירב, יו"ר ועדת המסים בלשכת רואי החשבון, במכתב ששיגר לשר האוצר ומנהל רשות המיסים (רצ"ב תשובתו של מנהל רשות המיסים).
 
לאחר ישיבות של עו"ד דורון ברזילי ביחד עם פורום המיסים של לשכת עורכי הדין עם מנהל רשות המסים, עו"ד ורו"ח משה אשר, הוצאו הסעיפים הללו מחוק ההסדרים לדיון נפרד.
 
ההסכמה בין רשות המיסים ללשכה נולדה על רקע שיחות בין לשכת עורכי הדין לרשות המסים על נושאים בעייתיים שונים בחוק ההסדרים, לתפיסת לשכת עורכי הדין. לעמדת לשכת עוה"ד קיים ניגוד בין חובת הסודיות והחיסיון של עורכי הדין לבין הזכות של רשות המיסים והציבור לדעת על אותן חוות-דעת.
 
כחלק מהשיח בין הצדדים עלתה האפשרות שרשות המיסים תפרסם רשימה של תכנוני מס, פוזיציות ונקיטות עמדה שעשויות לחרוג מהכללים המותווים בחוקי המס - ותיקבע חובת דיווח עליהן (בדומה לתכנוני המס החייבים בדיווח). רשימה זו לא תהיה רשימה סגורה, אלא תתעדכן מעת לעת.

מס פקס בע"מ
רח' החשמונאים 90
קומה 2
תל אביב ת.ד 20445

טל. 03-6966733
פקס. 03-6966744

info@masfax.co.il

 

 

 

אין האמור באתר מהווה יעוץ משפטי, יעוץ מקצועי, חוות דעת, סקירת המצב המשפטי ו/או הדין הרלבנטי.

ליעוץ משפטי ניתן ליצור קשר עם משרד עורכי הדין גולדמן ושות'

הנני מסכים/מסכימה לתקנון האתר.