העיתון המקצועי לענייני מסים

עורכים מקצועיים: יעקב גולדמן, עו"ד. אורי גולדמן, עו"ד
מנהל מערכת: אורי גולדמן, עו"ד

יום ג' 16.07.2024

תסדיר: 2024-07-16

עדכונים בעניין בג"צ הוצאות האש"ל

גירסה להדפסהגירסה להדפסה
מספר הגיליון: 
519
תאריך: 
10/12/2009

♦ בעתירה אשר הוגשה בשם ענת ארז ועמותת להב - לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל במסגרת בג"צ 1878/09, הוציא בית המשפט העליון בשבתו כבג"צ, ביום 30.11.09, צו על תנאי כנגד שר האוצר ורשות המסים, בעניין הוצאות האש"ל.

♦ נושא העתירה הינו דרישה משר האוצר ורשות המסים, לקיים הוראה חוקית ברורה המטילה על שר האוצר חובה לעדכן את הוצאות האש"ל, אותה שר האוצר אינו מבצע, זאת במשך כ- 25 שנה. סמכות זו של שר האוצר הינה סמכות שבחובה.           
 
 
♦ העתירה הציגה את האפליה הקיימת של כלל האזרחים אשר ביכולתם לנכות את הוצאות  האש"ל לעומת הוצאות אש"ל לתושבי ישראל הנמצאים בחו"ל ולהוצאות אש"ל לתושבי חוץ, המצויים בישראל ונישומים בה על פעילותם בישראל, אשר גם הן זוכות לעדכון סכומים קבוע. עוד הוצגה בפני בג"צ העובדה כי עובדי המדינה כן זוכים לעדכון שוטף של הוצאות הכלכלה המשולמות להם בגין ארוחות, בשעות בהן הם נמצאים מחוץ למשרד.
♦ שר האוצר, בהודעתו לבית המשפט אמר כי בכוונת האוצר לבטל את תקנה 2(3) לתקנות ניכוי הוצאות מסוימות, העוסקת בהגבלת תקרת הוצאות האש"ל החל מיום 1.1.2010. בכך קיימת הודאת בעל דין של שר האוצר בכל נכונות טענות העותרות בעתירה, והרי ביטול התקנה כיום, והצורך בביטול הנ"ל, מחייב את המסקנה שהיום התקנה הינה שרירה וקיימת. כפועל יוצא, אף קיימת חובה לעדכן את סכומי האש"ל, בוודאי לגבי השנים עד לתיקון עתידי שיבוצע, אם יבוצע, ככל שועדת הכספים של הכנסת תאשר זאת. כידוע, היו בעבר יוזמות רבות של שר האוצר אשר נדחו על ידי ועדת הכספים או בוטלו על ידו.  יתרה מכך, שר האוצר טען, כי אי העדכון היה ביודעין על ידו ועל ידי שרי אוצר קודמים.
♦ לפי החקיקה כיום, מותרות בניכוי מההכנסה הוצאות אש"ל לכל עובד בשל ארוחת בוקר, ארוחת צהריים, וארוחת ערב, וזאת בתנאי שהוא נמצא מרחק של 10 ק"מ לפחות ממקום מגוריו ו/או ממקום עבודתו. לטענת העותרות, הפעם האחרונה בה עודכנו סכומי הוצאות האש"ל בגין הארוחות היתה בשנת 1985. לאור זאת, נכון להיום שווי הארוחות עומד על סכומים מצחיקים וזניחים של שקלים בודדים. העתירה מבקשת לעדכן את הסכומים לסכומים ריאליים, בהתחשב בשיעור עליית מדד המחירים לצרכן, כך שהסכומים הנכונים צריכים לעמוד על סך של כ - 15 ₪ לארוחת בוקר, 45 ₪ לארוחת צהריים ו- 15 ₪ לארוחת ערב. עדכון הסכומים יגרום לכך שהנישומים הזכאים לכך, יוכלו להנות מניכוי גדול יותר מההכנסה. עוד התבקש בעתירה סעד של עדכון ההוצאות הנ"ל באופן שוטף בעתיד והצהרה, כי הנישומים זכאים לתקן את דוחות המס שלהם בהתאם לכל שנות המס הפתוחות.          
♦ בדיון בבג"צ אשר התקיים בפני כב' השופטים פרוקצ'ה דנציגר וחיות, עמדת שר האוצר ורשות המסים זכתה לביקורת רבה מפי בית המשפט, אשר אף נתן צו על תנאי על פי המבוקש בעתירה, וחייב את שר האוצר ורשות המיסים להגיש את עמדתם המפורטת בתוך 90 יום.
♦ העותרות יוצגו על ידי עו"ד זיו שרון ועו"ד מיכל סולומונוביץ, ועל ידי עו"ד דורון לוי ועו"ד רחלי גוז-לביא.

מס פקס בע"מ
רח' החשמונאים 90
קומה 2
תל אביב ת.ד 20445

טל. 03-6966733
פקס. 03-6966744

info@masfax.co.il

 

 

 

אין האמור באתר מהווה יעוץ משפטי, יעוץ מקצועי, חוות דעת, סקירת המצב המשפטי ו/או הדין הרלבנטי.

ליעוץ משפטי ניתן ליצור קשר עם משרד עורכי הדין גולדמן ושות'

הנני מסכים/מסכימה לתקנון האתר.