העיתון המקצועי לענייני מסים

עורכים מקצועיים: יעקב גולדמן, עו"ד. אורי גולדמן, עו"ד
מנהל מערכת: אורי גולדמן, עו"ד

יום ו' 16.08.2024

תסדיר: 2024-08-16

תזכיר חוק המסדיר את אפשרות העזרה המשפטית בתחום חילוט רכוש הקשור לעבירה

גירסה להדפסהגירסה להדפסה
מספר הגיליון: 
632
תאריך: 
23/08/2012
חוק עזרה משפטית בין מדינות, התשנ"ח-1998 (להלן: "החוק") קובע מסגרת לעזרה משפטית בין מדינות, ובין השאר מסדיר את אפשרות העזרה המשפטית בתחום חילוט רכוש הקשור לעבירה. במסגרת זו קובע סעיף 40 אפשרות למתן צו זמני, לצורך הבטחת החילוט ומניעת הברחת רכוש. מוצע להאריך את משך תוקפו של הצו הזמני, ולתת לבית המשפט שיקול דעת להאריך את תוקפו לתקופות נוספות, שכן התקופות הקבועות כיום אינן מאפשרות למעשה מתן עזרה משפטית בה מתבקשת תפיסת נכסים או הקפאתם.
 בשנת תשע"א תוקן סעיף 39 לחוק במטרה להקל על מתן עזרה משפטית בנושאי חילוט. התיקון אפשר שלא לדרוש התחייבות מהמדינה המבקשת כפי שמורה סעיף 39 (וכן סעיף 42). בעקבות התיקון, אכן נתאפשר שיתוף פעולה חדש בתחומי החילוט, ובעקבות זאת נתגלה הקושי הקיים בהגבלת המועדים לסעד זמני הקבועים בסעיף 40. התיקון המוצע מהווה מרכיב נוסף במכלול הצעדים המשמשים בידי הרשויות כמענה לפשיעה הבינלאומית הגוברת, ומסייע למדינת ישראל לעמוד בדרישות של אמנות בינלאומיות שהיא חתומה עליהן (לדוגמה, האמנה בין ממשלת ישראל לבין ממשלת ארצות הברית של אמריקה בדבר עזרה ההדדית בעניינים פליליים, סעיף 17 הדן בעניין- "סיוע בחילוט בעניינים פליליים
 
בנוסף, שעה שמדינת ישראל מגישה בקשה לעזרה משפטית לצורך הקפאת נכסים במדינה זרה, היא בדרך כלל נדרשת ע"י המדינה המתבקשת להתחייב לפעול בהדדיות בעתיד במקרים דומים. השינוי בחוק ייתן למדינה את הבסיס להתחייב באופן כנה להדדיות זו.
 
עיקרי החוק המוצע. חוזר, כך שאם ישתנו הנסיבות או יתגלו עובדות חדשות, רשאי כל צד מעוניין לפנות לבית המשפט לעיון על פי הוראות הסעיף הקיים, תוקף הצו הזמני לפני הגשת כתב אישום או בקשת חילוט מוגבל לחצי שנה (שלושה חודשים ושלושה חודשים נוספים מטעמים שיירשמו). תוקף הצו הזמני לאחר הגשת כתב אישום או בקשת חילוט מוגבל לשנה אחת (חצי שנה עם אפשרות הארכה לחצי שנה נוספת). הניסיון מראה, כי תקופות אלו אינן סבירות ביחס למשך הזמן הדרוש להגשת כתב אישום או בקשת חילוט במדינת ישראל, או במדינות אחרות. תקופות אלו אף מוגבלות ביותר ביחס לאפשרויות לתפוס רכוש או לקבל סעד זמני על פי הדינים בישראל. לפיכך מוצע להאריך את משך התקופות הראשוניות, ולהקנות שיקול דעת לבית המשפט להאריך את תוקף הצו הזמני לתקופות נוספות בנסיבות מתאימות. בית המשפט יבחן בבקשה הראשונית, ובכל תקופת הארכה, את טיב הבקשה, דיות הראיות, והתפתחות ההליכים במדינה המבקשת, ולאזנם מול הפגיעה בזכויותיו של הנאשם או בעלי זכויות ברכוש. טרם בקשת הצו הזמני נבחנות הראיות על ידי פרקליט מחוז, בהתאם לדרישות הראייתיות לבקשת סעד זמני דומה בארץ. עוד מוצע לקבוע אפשרות לעיון מחודש בבקשה.


 

 

מס פקס בע"מ
רח' החשמונאים 90
קומה 2
תל אביב ת.ד 20445

טל. 03-6966733
פקס. 03-6966744

info@masfax.co.il

 

 

 

אין האמור באתר מהווה יעוץ משפטי, יעוץ מקצועי, חוות דעת, סקירת המצב המשפטי ו/או הדין הרלבנטי.

ליעוץ משפטי ניתן ליצור קשר עם משרד עורכי הדין גולדמן ושות'

הנני מסכים/מסכימה לתקנון האתר.