העיתון המקצועי לענייני מסים

עורכים מקצועיים: יעקב גולדמן, עו"ד. אורי גולדמן, עו"ד
מנהל מערכת: אורי גולדמן, עו"ד

יום ג' 16.07.2024

תסדיר: 2024-07-16

תזכיר חוק – תיקון לפקודת מס הכנסה בענין פטקא - FATCA

גירסה להדפסהגירסה להדפסה
מספר הגיליון: 
698
תאריך: 
10/04/2014
® בהתאם להחלטת ממשלה מס' 1490 (חכ/23), מיום 21.3.2014, פירסם משרד האוצר-  תזכיר חוק לתיקון פקודת מס הכנסה בענין פטקא.

עפ"י התזכיר, ממשלת ישראל נמצאת בימים אלה בשלבים אחרונים לקראת חתימה על הסכם בין ממשלת ישראל לממשלת ארה"ב בדבר שיפור ציות מס בינלאומי ויישום פטקא.

Agreement  between the Government of the United States of America and the Government of Israel to Improve International Tax Compliance and Implement FATCA.  (להלן – הסכם פטקא).


®
לפי נספח I להסכם פטקא יחוייב כל מוסד פיננסי בישראל לברר את זהותו של בעל זכות בחשבון המופקד בידיו, כדי לברר האם הוא אדם אמריקאי כהגדרתו בהסכם פטקא (אדם אמריקאי כולל בין השאר, תושב ארצות הברית או אזרח ארצות הברית וחברה או שותפות שהתאגדו בארצות הברית). לגבי בעל זכות בחשבון שהוא אדם אמריקאי ידרש המוסד הפיננסי, (לאחר שהודיע על כך לאותו אדם ואף נתן לו אפשרות לטעון כי אינו אדם אמריקאי), לדווח על קיום החשבון לרשות המיסים בישראל, כדי שזו תעביר את המידע לשלטונות המס בארצות הברית (IRS), הכל כקבוע בהסכם פטקא.

לגבי מי שיפתח חשבון חדש במוסד פיננסי תחול חובת הבדיקה האמורה לפי הסכם פטקא כבר לגבי פתיחת חשבון ביום ג' באב התשע"ד (1 ביולי 2014).

לענין זה "מוסד פיננסי" – כמוסד למשמורת, מוסד לפיקדונות, יישות העוסקת בהשקעות, חברת ביטוח מסויימת, הכל כפי שמוצע להגדירם בתזכיר חוק זה וכן מי שיקבע על ידי שר האוצר, באישור ועדת הכספים של הכנסת כמוסד פיננסי. השר יקבע בתקנות את אופן העברת המידע לרשות המסים.


®
לפי הצהרת השרים, על המדינות לפעול במהירות כדי ליישם את חילופי המידע האוטומטיים, בהתאם לסטנדרט לחילופי מידע שיקבע ארגון ה-OECD. לפיכך, יש לחייב את המוסדות הפיננסים לברר את הפרטים של בעלי הזכויות בחשבונות המופקדים אצלם, ולגבי אמריקאים את היותם אדם אמריקאי לפי הסכם פטקא. לכן מוצע לאפשר לשר האוצר לקבוע בתקנות חובת זיהוי פרטים של בעל זכות בחשבון במוסד פיננסי. בתקנות יקבע גם אופן העברת המידע מהמוסדות  הפיננסיים לרשות המסים.

האמור הינו בנוסף לזיהוי שנעשה לפי חוק איסור הלבנת הון.

 

עפ"י התזכיר יתווסף סעיף 135ב לפקודת מס הכנסה שכותרתו: "דרישת מידע ממוסד פיננסי", לפיו:
"שר האוצר, באישור ועדת הכספים של הכנסת, יקבע בתקנות הוראות לזיהוי פרטים של בעל זכות בחשבון במוסד פיננסי ואופן העברתם למנהל".


מס פקס בע"מ
רח' החשמונאים 90
קומה 2
תל אביב ת.ד 20445

טל. 03-6966733
פקס. 03-6966744

info@masfax.co.il

 

 

 

אין האמור באתר מהווה יעוץ משפטי, יעוץ מקצועי, חוות דעת, סקירת המצב המשפטי ו/או הדין הרלבנטי.

ליעוץ משפטי ניתן ליצור קשר עם משרד עורכי הדין גולדמן ושות'

הנני מסכים/מסכימה לתקנון האתר.