העיתון המקצועי לענייני מסים

עורכים מקצועיים: יעקב גולדמן, עו"ד. אורי גולדמן, עו"ד
מנהל מערכת: אורי גולדמן, עו"ד

יום ד' 17.07.2024

תסדיר: 2024-07-17

תיקון 185 לפקודת מס הכנסה- בענין הלוואות

גירסה להדפסהגירסה להדפסה
מספר הגיליון: 
591
תאריך: 
25/08/2011

 ♦ביום 3.8.2011  תיקון 185 לפקודת מס הכנסה, להלן פירוט התיקונים ומשמעותם:
♦ במסגרת תיקון סעיף 3(ט) לפקודה, העוסק בהלוואות מחברה לבעלי השליטה בה, הוצאו מתחולתו הלוואות שניתנו מחברה בת לחברה אם והלוואות שניתנו או התקבלו מחוץ לישראל. תיקון זה נועד לעשות סדר כך שלגבי הלוואות בין חברת בת לחברת אם הטיפול יעשה במסגרת סעיף 3(י) ולגבי הלוואות בינלאומיות הטיפול הועבר למסגרת סעיף  85א לפקודה.
 ♦ לגבי הלוואות בין חברה בת לחברת אם, נציין כי, עד התיקון חברת הבת נאלצה לגבות ריבית מחברת האם בשיעור של צמוד + 4% בהתאם לסעיף (3)(ט). לעומת זאת,לאחר התיקון, הריבית תקבע לפי סעיף 3(י) שהיא נמוכה יותר (כ 3% בלבד)
♦ בנוסף, עד התיקון חברת הבת וחברת האם יכלו לבחור היכן לרשום הכנסות המימון , כלומר , או שרשמו את הכנסות המימון הרעיוניות לפי סעיף 3(ט) בחברת האם או שחברת הבת חייבה את חברת האם בריבית ורשמה הכנסות מימון בספריה. מנגנון זה אפשר לנישומים לרשום הכנסה במקום שיש כבר הפסדים. לאחר התיקון, מנגנון זה סוכל שכן רישום הכנסת מימון במסגרת סעיף 3(י) תמיד יעשה אצל  נותן ההלוואה.
♦  תיקון נוסף בסעיף 3(ט) קובע שהלוואות שנרשמו  כנכסים קבועים במסגרת חוק התיאומים (לפני ביטולו), הוצאו מתחולתו כפי שקורה גם בסעיף 3(י). סעיף 3(י) תוקן כך שתחולתו מעתה תותנה בקיומם של יחסים מיוחדים בין המלווה ללווה שכן הנחת היסוד בתיקון היא שרק בין צדדים קשורים קיים החשש לעסקה שלא בתנאי שוק ולפיכך אין מקום להחיל את הסעיף באופן גורף על כלל  ההלואות.                                                                                                                                                                                                                                           
♦ לסיום, סעיף 85א תוקן כך שהלוואות שאינן צמודות ואינן נושאות ריבית שניתנו מחברת אם לבת לתקופה של 5 שנים לפחות, הוצאו מתחולת הסעיף כך שניתן לתת הלוואות אלה גם לא בתנאי שוק. בעניין זה סבר המחוקק כי יש להתייחס להלוואות אלה כהשקעה הונית ולפיכך פטר אותן מתחלות הסעיף.למרות זאת, קבע המחוקק בתיקונו כי ההפרש בין סכום ההלוואה שניתנה לסכום ההלוואה שנפרעה לפי שער המטבע הרלוונטי, יטופל במסגרת
סעיף(88)לפקודה,קרי,רווח/הפסד הון
♦ התיקון יחול על הלוואות שניתנו מ- 1.1.2008.

מס פקס בע"מ
רח' החשמונאים 90
קומה 2
תל אביב ת.ד 20445

טל. 03-6966733
פקס. 03-6966744

info@masfax.co.il

 

 

 

אין האמור באתר מהווה יעוץ משפטי, יעוץ מקצועי, חוות דעת, סקירת המצב המשפטי ו/או הדין הרלבנטי.

ליעוץ משפטי ניתן ליצור קשר עם משרד עורכי הדין גולדמן ושות'

הנני מסכים/מסכימה לתקנון האתר.