העיתון המקצועי לענייני מסים

עורכים מקצועיים: יעקב גולדמן, עו"ד. אורי גולדמן, עו"ד
מנהל מערכת: אורי גולדמן, עו"ד

יום ה' 18.07.2024

תסדיר: 2024-07-18

גילוי תרשומת פנימית

גירסה להדפסהגירסה להדפסה
מספר הגיליון: 
433
תאריך: 
13/12/2007

♦ המדובר בדו"ח סיכום חקירה, (להלן: "הדו"ח") אשר נערך במסגרת חקירת המשיבה אודות המערערת, טרם שהוחלט על פסילת ספרי החשבונות של המערערת ובטרם הוצאה שומה חדשה והוטל עליה קנס.
מר רואס, אשר זומן לעדות מטעם המערערת, שימש בתקופה הרלוונטית, כמנהל תחום ביקורת במע"מ אשדוד. בחקירתו הנגדית בבית המשפט, הוא העיד, כי את החלטתו בהשגת המערערת על החלטה המשיבה, בדבר פסילת ספריה, הוא סמך בעיקר על הדו"ח. בסיבות אלו, בתום חקירתו של מר רואס, עתר ב"כ המערערת לגילויו של הדו"ח.
המערערת טענה כי חשיפת הדו"ח חיונית לחקר האמת, כמו גם תסייע בידה להוכחת השגגה שנפלה לטענתה, בהחלטת המשיבה.
המשיבה התנגדה לחשיפתו של הדו"ח מהנימוקים שמדובר בדו"ח פנימי, אשר לא חלה עליו חובת הגילוי. כמו כן חשיפת הדו"ח עלולה לפגוע בתהליך גיבוש ההחלטות ברשות הציבורית. לטענת המשיבה סעיף 9 (ב) (4) לחוק חופש המידע, התשנ"ח–1998, (להלן: "חוק חופש
המידע") אינו מחייב גילוי מידע, תכתובות ורישומים פנימיים של הרשות.
המשיבה הוסיפה, כי המערערת קיבלה, זה מכבר, את מלוא חומר החקירה, העומד ביסוד החלטתה בהשגה של המערערת ואין בדו"ח, אלא להוות תמצית של חומר החקירה במלואו.
                   
ביהמ"ש המחוזי בב"ש – כב' הש' ו. מרוז:
 
♦ דרך המלך היא גילויים של מסמכים, בהתאם לחוק חופש המידע. חובת הגילוי חלה אף על מסמכים ברשויות המס. אולם, מסמכים ותרשומות פנימיות –מהווים חריג לכלל ואין חובה לגלותם, אלא בכפוף להתוויות מיוחדות.
♦ חובת גילויים של מסמכים וזכות העיון בהם, נשענת על העיקרון המשפטי שעניינו החתירה לחקר האמת, עקרון המשרת את האינטרס הציבורי לעשיית צדק וכן נועדה להגן על זכות הציבור לדעת, זכות הגישה למידע וחופש המידע, המשמשים כלי הכרחי למימוש הדמוקרטיה, ביחסים שבין הפרט לרשות.
 
♦ הרשות מוסמכת למסור מידע בהתאם לשיקול דעתה, בכפוף לשקילת העובדות בסבירות ובמידתיות. בניגוד למסמכים החוסים בצל החיסיון, כאשר מדובר במסמכים שעניינם התייעצות פנימית, אשר אינה בגדר הכנה להליך משפטי - אין מניעה לחשפם. החוק מעניק לרשות שיקול דעת בחשיפת מסמכיה ועליה לפעול על פי רוח החוק ולאפשר גילוי מרבי של המידע.
♦ תקנה 119 לתקנות סדר הדין האזרחי התשמ"ד–1984 מאפשרת העברת המסמך השנוי במחלוקת לעיונו של בית המשפט, לשם הכרעה בשאלת חסיונו. פתרון זה יעיל בענייננו. לאחר המצאת הדו"ח לעיונו של בית המשפט – תינתן החלטה לגופו של עניין, בשאלת הסרת החסיון.
 
תוצאה:
♦ המשיבה תגיש לבית המשפט, במעטפה סגורה, את דו"ח סיכום החקירה בעניינה של המערערת, בכדי שביהמ"ש יוכל להכריע בדבר חסינותו.
 
ניתן ביום 03.12.07
ב"כ המערערת: עו"ד ש. טננבלט.
ב"כ המשיבה: עו"ד ע. סירוטה.

מס פקס בע"מ
רח' החשמונאים 90
קומה 2
תל אביב ת.ד 20445

טל. 03-6966733
פקס. 03-6966744

info@masfax.co.il

 

 

 

אין האמור באתר מהווה יעוץ משפטי, יעוץ מקצועי, חוות דעת, סקירת המצב המשפטי ו/או הדין הרלבנטי.

ליעוץ משפטי ניתן ליצור קשר עם משרד עורכי הדין גולדמן ושות'

הנני מסכים/מסכימה לתקנון האתר.