העיתון המקצועי לענייני מסים

עורכים מקצועיים: יעקב גולדמן, עו"ד. אורי גולדמן, עו"ד
מנהל מערכת: אורי גולדמן, עו"ד

יום ד' 17.07.2024

תסדיר: 2024-07-17

הסמכות לפתוח שומת ניכויים בטרם קבלת החלטה בהשגה

גירסה להדפסהגירסה להדפסה
מספר הגיליון: 
638
תאריך: 
08/11/2012

המבקשת, חברת חישולי הכרמל בע"מ הפועלת כמפעל לייצור חישולים לתעשיית התעופה, הגישה בקשה להורות לפקיד שומה חיפה (להלן: המשיב) להימנע מקיום דיוני שומות ניכויים עד להכרעה בתובענה שהוגשה וכן להורות על המשך קיום הדיון בהמרצת הפתיחה שהוגשה. המשיב ביקש לדחות את הבקשה. פקיד השומה הוציא שומה למבקשת בגין אותה העברת כספים לשנות המס 2007-2009, לפי מיטב השפיטה על פי סעיף 145(א)(2)(ב) לפקודת מס הכנסה. בהשגה שהוגשה על ידי המבקשת, טרם ניתנה החלטה. הפועל היוצא מן האמור כי קיים קשר ישיר בין מהות השומות של המבקשת לשנים 2007-2009 בנוגע לסיווג הסכומים שהועברו על ידי המבקשת לחברת האם לבין קיומה של חובה או העדרה של ניכוי מס במקור, ומשלא עשתה כן, עומדת בעינה לפחות עקרונית בשלב זה ועד להחלטה אחרת, חובה להוציא שומות ניכויים. בשל הקשר האפשרי בין השומה שהוצאה למבקשת, וככול שזו לא תבוטל, לבין החובה לניכוי מס במקור, הוסיף המשיב ונקט בהליך של פתיחת שומה לפי סעיף 147 לפקודה, והחליט להורות על פתיחת שומות הניכויים לשנים 2007 2009, הגם שטרם הוצאה שומת ניכויים חדשה לאותן שנים.
לטענת המבקשת, מדובר בשומות ניכויים לשנים סגורות ולא היה מקום לנקוט בהליך של פתיחת שומות הניכויים 2007-2009. יש לברר את סמכותו של המשיב לנקוט בהליך של פתיחת שומת הניכויים, וזאת עוד בטרם ניתנה החלטה בהשגה. כמו כן טוענת המבקשת כי אין לאפשר לפקיד השומה לקיים דיוני שומות ביחס לשומת הניכויים של המבקשת, הן בשל העובדה כאמור שמדובר בשנים סגורות, והן מן הטעם שתלוי ועומד הליך שיפוטי בעניין זה במסגרת התובענה, ובנושא האחרון עתרה המבקשת למתן סעד הצהרתי אשר יורה כי שומות הניכויים לשנים 2007-2010 הן שומות סופיות וסגורות וכי ההודעה של המשיב על פתיחת השומות לפי סעיף 147 בטלה מעיקרה ונוגדת להוראות הדין. לכן לעמדת המבקשת כל ניסיון של המשיב להמשיך ולקיים דיוני שומות ניכויים הוא למעשה ניסיון "לעקוף", כהגדרתה, בדלת האחורית, את ההליכים המתנהלים בבית משפט זה.
לטענת המשיב, יש לדחות הבקשה. המשיב הפנה לעובדות כפי שפורטו על ידו בבקשה לדחייה על הסף שהגיש וכן מפנה המשיב להחלטת בית משפט זה מיום 27.2.12, בה הבהיר בית המשפט כי אין מקום להמשיך בדיון בתיק ההמרצה אלא לאחר שתתקבל החלטה בהשגה שהוגשה על ידי המבקשת הדוחה את ההשגה, ולאחר שהמבקשת תגיש ערעור בגין דחיית ההשגה על שומה שהוצאה למבקשת לפי מיטב השפיטה, לגבי שנות המס 2007-2009. בחודש מרץ 2011 החל טיפול שומתי על ידי פקיד שומה חיפה בתיק החברה בקשר לשנות המס 2007-2009 כולל, במסגרתו קבע כי אותן הלוואות שהמבקשת טענה שהלוותה לחברת האם ו/או אותם סכומים שהעבירה לחברת האם, מהווים תשלום דיבידנד ובמקרה כזה נשלל הפטור ממס חברות וכן עצם הוצאת הכספים ממוסית כדיבידנד. ועוד, במקרה כזה חייבת המבקשת בניכוי מס במקור בגין הדיבידנדים שאותם היא מחלקת לחברת האם.
 
בית המשפט המחוזי בחיפה כב' השופטת שולמית וסרקרוג, סגנית נשיא:
 
ביהמ"ש קבע, כי אין להתעלם מן העובדה כי רשות המיסים החליטה על פתיחת שומת הניכויים שנערכה למבקשת בגין השנים 2007-2009, והגם שטרם הוצאה שומת ניכויים בעקבות פתיחת השומה, אין באמור כדי לנתק קשר אפשרי בין השומה שהוצאה למבקשת, לבין החובה שיכול שתוטל על המבקשת, עקב אישור אותה שומה, להוציא שומת ניכויים. כבוד השופטת וסרקרוג הזכירה עוד שהגם שפתיחת שומות לא תיעשה כדבר שבשגרה, עקרונית יש סמכות למשיב לפעול בדרך זו, גם כאשר מדובר בטעות משפטית של המשיב. בהחלטה שניתנה על ידי בית המשפט ביום 27.2.12 לא נתקבלה בקשת המשיב לסילוק על הסף, ואולם בית המשפט גם הבהיר שאין בדעתו בשלב זה לדון בהמרצת הפתיחה, וכי יש לאפשר למשיב ליתן החלטה בהשגה ולהחליט בדבר הוצאת שומת הניכויים, כל זאת מבלי לפגוע בזכות המבקשת לעמוד על טענתה בדבר העדר סמכות במקרה דנן להורות על פתיחת שומות הניכויים לפי סעיף 147. בית המשפט הנכבד הוסיף כי הנתונים שפורטו בבקשה הנוספת שהוגשה אין בהם כדי לשנות מאלה שהובאו במהלך הדיון בהמרצה שהוגשה. יש לאפשר למשיב לקבל החלטה בהשגה, ואם תידחה ההשגה ויוגש ערעור, כי אז יורה בית המשפט על איחוד הדיון בתיק זה יחד עם תיק הערעור ובמסגרת אותו דיון יידרש בית המשפט בין היתר גם לפתיחת שומות הניכויים לפי סעיף 147. התוצאה מן האמור, שדינה של הבקשה (להימנע מקיום דיוני שומות ניכויים ולהמשיך ולדון בתיק ההמרצה בנוגע לפתיחת שומת הניכויים לפי סעיף 147) בשלב זה של הדיון, להידחות.
 
תוצאה:
הערעור נדחה.
 
ניתן ביום 22.10.2012
ב"כ המבקשת: עוה"ד נועה לב, משרד עו"ד ירון מהולל
ב"כ המשיב: עוה"ד רונית ליפשיץ, פרקליטות מחוז חיפה (אזרחי)

מס פקס בע"מ
רח' החשמונאים 90
קומה 2
תל אביב ת.ד 20445

טל. 03-6966733
פקס. 03-6966744

info@masfax.co.il

 

 

 

אין האמור באתר מהווה יעוץ משפטי, יעוץ מקצועי, חוות דעת, סקירת המצב המשפטי ו/או הדין הרלבנטי.

ליעוץ משפטי ניתן ליצור קשר עם משרד עורכי הדין גולדמן ושות'

הנני מסכים/מסכימה לתקנון האתר.