העיתון המקצועי לענייני מסים

עורכים מקצועיים: יעקב גולדמן, עו"ד. אורי גולדמן, עו"ד
מנהל מערכת: אורי גולדמן, עו"ד

יום ה' 18.07.2024

תסדיר: 2024-07-18

מתן פטור לנכה גם עפ"י תעודת רופא שאינה של המל"ל

גירסה להדפסהגירסה להדפסה
מספר הגיליון: 
439
תאריך: 
24/01/2008

♦ העורר, שהינו נכה, הגיש ערר על החלטת המשיב בהשגה שהגיש, הדוחה את בקשתו להקלה בתשלום מס רכישה. העורר הצהיר על רכישת זכויות בדירה וביקש פטור חלקי ממס רכישה. לצורך כך הגיש אישור נכות מאגף השיקום של משרד הבטחון בשיעור 10%, אישור המוסד לביטוח לאומי על נכות בגין תאונת עבודה בשיעור 19% וכן בגין פגיעה בתאונת נוספת בגינה נקבעה לו נכות בשיעור 49%. לצורך קבלת פטור ממס רכישה, נדרש העורר להמציא אישור נכות משוקלל מהמוסד לביטוח לאומי על מנת לקבע את זכותו לפטור חלקי, לאמור שאחוז נכותו אינו פחות מ-50%. בחששו שהפנייה לביטוח לאומי לקבלת תעודת נכות משוקללת עלולה לגרום לפתיחה מחדש של תיקי הנכויות שנקבעו, הגיש העורר תעודת רופא ערוכה על ידי פרופ' שטהל, המשמש גם בועדות הביטוח הלאומי, שקבע, כי "אין חפיפה ואין כפל נכויות" מהפגיעות בשתי תאונות העבודה וקבע את נכותו המשוקללת בשיעור 58.69%.
♦ לטענת המשיב, רק תעודה מאת המוסד לביטוח לאומי, המאשרת כי לעורר נכות של לא פחות מ-50%, מקנה לעורר את הפטור הנדרש. תקנה 1 לתקנות שבח מקרקעין (מס רכישה), מגדירה את המונח "נכה" תוך הפנייה למספר חוקים והתייחסות לדרגות נכות. סעיף קטן 3 מתייחס לנכה תאונת עבודה כמשמעותו בסעיף 50 לחוק הביטוח הלאומי הזכאי לקבל מהמל"ל קצבה או מענק ודרגת נכותו לצמיתות כתוצאה מתאונת עבודה אינה פחות מ-50%. מכאן, שרק תעודה מאת המוסד לביטוח לאומי המאשרת את הנכות כאמור מקנה פטור.
ועדת הערר בביהמ"ש המחוזי בחיפה:
♦ אין למעשה מחלוקת, כי אחוזי הנכות בשתי הפגיעות הנפרדות בשתי תאונת העבודה נקבעו על ידי המל"ל כדרישת התקנה. ההגיון מחייב את המסקנה כי משנקבעו לעורר על ידי המוסד לביטוח לאומי שתי הנכויות הנפרדות הנ"ל האחת של 19% והשניה של 49% לא יתכן שהתוצאה המשוקללת של שתי הנכויות הנפרדות תפחת מ-50%. החישוב שנערך על ידי פרופ' שטהל שחיווה דעתו לא נסתרה על ידי המשיב. דרישת המשיב לקבלת תעודת נכות משוקללת שניתנה על ידי המל"ל טוענת בחובה את הפירוש שהאמירה בתקנה הנ"ל "נכה תאונת עבודה" אינה מתייחסת לתאונת עבודה אחת בלבד. הדגש למתן הפטור החלקי הוא על שיעור אחוזי הנכות של הנכה שנגרמה על ידי תאונת עבודה אחת או יותר. תכלית התקנה הנ"ל היא לסייע ולהקל לנכה בשיעור של 50% ומעלה. 
 

 
 

מס פקס בע"מ
רח' החשמונאים 90
קומה 2
תל אביב ת.ד 20445

טל. 03-6966733
פקס. 03-6966744

info@masfax.co.il

 

 

 

אין האמור באתר מהווה יעוץ משפטי, יעוץ מקצועי, חוות דעת, סקירת המצב המשפטי ו/או הדין הרלבנטי.

ליעוץ משפטי ניתן ליצור קשר עם משרד עורכי הדין גולדמן ושות'

הנני מסכים/מסכימה לתקנון האתר.