איסור פלילי בהלבנת הון על הוצאת כספי מהגרים לא חוקיים לחו"ל
גירסה להדפסה
מספר הגיליון:
664
תאריך:
06/06/2013 מחבר:
איסור פלילי בהלבנת הון על הוצאת כספי מהגרים לא חוקיים לחו"ל/
ביום 3.6.2013 מליאת הכנסת אישרה סופית את הצעת חוק לאיסור הלבנת הון (הוראת השעה), התשע"ג-2013, שהגישה הממשלה. הצעת החוק קובעת כי האיסור להוציא כספים עבור מסתנן תהא עבירת מקור לפי חוק איסור הלבנת הון. עוד נקבע כי מועד תחילתה של הצעת חוק זו יהיה ביום תחילתו של ההסדר המוצע בהצעת חוק למניעת הסתננות (עבירות ושיפוט) (איסור הוצאה מישראל של כספי מסתנן – הוראת שעה), התשע"ג–2013. שתי הצעות העוסקות בנושא המסתננים- לפי החוק למניעת הסתננות שאושר סופית גם כן ייאסר על מסתנן להוציא רכוש מישראל כל עוד הוא שוהה בארץ, ויותר לו להוציא רכוש רק בעת צאתו ממנה, בשווי שאינו עולה על המכפלה של שכר המינימום לחודש במספר חודשי שהייתו בארץ, והכל למעט מקרים חריגים בהם יינתן לו אישור לכך מטעם הממונה על ביקורת גבולות.כמו כן, שוטר או פקיד מכס רשאים לתפוס את הרכוש האסור בהוצאה ללא צו שופט אולם, לבקשת המסנן בית המשפט או הממונה על ביקורת הגבולות רשאים לצוות על החזרת הרכוש למסתנן. רכוש אסור שנתפס ולא נדרש למשך שנה יחולט לאוצר המדינה. כמו כן, יוטל איסור על סיוע בהעברת כספים עבור מסתנן על ידי אחרים.
הצעת החוק איסור להבנת ההון באה כהמשך להצעת החוק בהצעת למניעת הסתננות.
בדברי ההסבר להצעת החוק איסור הוצאה מישראל של כספי מסתנן בקריאה ראשונה נאמר כי: "החוק המוצע נועד לסייע בהתמודדות עם תופעת ההסתננות לישראל באמצעות קביעת איסור פלילי על הוצאת כספי מסתנן מישראל, שמטרתו להביא להקטנת הכדאיות הכלכלית שבהסתננות ועל ידי כך לצמצם את התמריץ להסתננות לישראל וכן לעודד מסתננים לצאת מישראל. בשנים האחרונות מתמודדת מדינת ישראל עם גל של מסתננים, בעיקר מאפריקה (רוב המסתננים מגיעים מסודן ואריתריאה), הנכנסים לישראל דרך הגבול עם מצרים. ההערכה, המבוססת בין השאר על ממצאי התשאולים שעורכת רשות האוכלוסין למסתננים מיד עם כניסתם לישראל, היא שחלק גדול מהמסתננים הם מסתנני עבודה. לדעת המחוקק האיסור המוצע יוצר איזון ראוי בין זכותה של מדינת ישראל להגן על עצמה מפני תופעה הולכת וגוברת של הסתננות לשטחה, לבין חובתה לנהוג באופן הומני כלפי כל מי שנמצא בשטחה ולהגן על זכויות האדם של כל אדם באשר הוא. האיסור המוצע הוא מידתי, הן בשל החריגים המצוינים בו, והן בכך שהוא חל רק על פעולות הוצאת הכסף מגבולות המדינה, ואינו מגביל ביצוע פעולות בכספים בישראל. כמו כן האיסור הוא זמני בלבד, שכן בעת עזיבת המסתנן את הארץ הוא רשאי להוציא עמו את כספו."
בדברי ההסבר להצעת החוק איסור הוצאה מישראל של כספי מסתנן בקריאה ראשונה נאמר כי: "החוק המוצע נועד לסייע בהתמודדות עם תופעת ההסתננות לישראל באמצעות קביעת איסור פלילי על הוצאת כספי מסתנן מישראל, שמטרתו להביא להקטנת הכדאיות הכלכלית שבהסתננות ועל ידי כך לצמצם את התמריץ להסתננות לישראל וכן לעודד מסתננים לצאת מישראל. בשנים האחרונות מתמודדת מדינת ישראל עם גל של מסתננים, בעיקר מאפריקה (רוב המסתננים מגיעים מסודן ואריתריאה), הנכנסים לישראל דרך הגבול עם מצרים. ההערכה, המבוססת בין השאר על ממצאי התשאולים שעורכת רשות האוכלוסין למסתננים מיד עם כניסתם לישראל, היא שחלק גדול מהמסתננים הם מסתנני עבודה. לדעת המחוקק האיסור המוצע יוצר איזון ראוי בין זכותה של מדינת ישראל להגן על עצמה מפני תופעה הולכת וגוברת של הסתננות לשטחה, לבין חובתה לנהוג באופן הומני כלפי כל מי שנמצא בשטחה ולהגן על זכויות האדם של כל אדם באשר הוא. האיסור המוצע הוא מידתי, הן בשל החריגים המצוינים בו, והן בכך שהוא חל רק על פעולות הוצאת הכסף מגבולות המדינה, ואינו מגביל ביצוע פעולות בכספים בישראל. כמו כן האיסור הוא זמני בלבד, שכן בעת עזיבת המסתנן את הארץ הוא רשאי להוציא עמו את כספו."
בדברי ההסבר להצעת החוק איסור להלבנת הון, נכתב כי " הוספת העבירה על האיסור להוציא כספי מסתנן מישראל לרשימת עבירות המקור בחוק איסור הלבנת הון תאפשר לייעל את האכיפה, מכיוון שהדיווח שיימסר לרשות לפי חוק איסור הלבנת הון על פעולות בלתי רגילות, יאפשר העברת מידע ממוקד מהרשות לרשויות החקירה .כמו כן, יחולו בעניין זה הסדרי החילוט הקבועים בחוק איסור הלבנת הון המאפשרים חילוט רכוש בשווי הרכוש שנעברה בו העבירה, הרכוש ששימש לביצוע העבירה, שאפשר את ביצועה או שיועד לביצוע העבירה או בשווי רכוש שהושג במישרין או בעקיפין כשכר העבירה או כתוצאה מביצוע העבירה או שיועד לכך."
בנוסף נקבע בהוראת השעה כי שר המשפטים ימסור לוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, אחת לשישה חודשים דיווח בדבר אופן יישומן של הוראות חוק זה, בששת החודשים שקדמו למועד הדיווח באשר לעניננים הבאים:
1. מספר החקירות שנפתחו בשל חשד לעבירות לפי פרק ב' לחוק העיקרי, בקשר לעבירה המנויה בפרט (18ו) לתוספת הראשונה לחוק העיקרי
2. מספר החקירות כאמור בפסקה (1) שהסתיימו בלא הגשת כתב אישום והעילות לכך.
3. מספר כתבי האישום שהוגשו בשל עבירות כאמור בפסקה (1).
4. מספר פסקי דין וגזרי דין שניתנו בהליכים פליליים שהתקיימו בשל עבירות כאמור בפסקה (1), ותוצאותיהם, לרבות חילוט.
מס פקס בע"מ
רח' החשמונאים 90
קומה 2
תל אביב ת.ד 20445
טל. 03-6966733
פקס. 03-6966744
אין האמור באתר מהווה יעוץ משפטי, יעוץ מקצועי, חוות דעת, סקירת המצב המשפטי ו/או הדין הרלבנטי.
ליעוץ משפטי ניתן ליצור קשר עם משרד עורכי הדין גולדמן ושות'
הנני מסכים/מסכימה לתקנון האתר.