העיתון המקצועי לענייני מסים

עורכים מקצועיים: יעקב גולדמן, עו"ד. אורי גולדמן, עו"ד
מנהל מערכת: אורי גולדמן, עו"ד

יום ד' 14.08.2024

תסדיר: 2024-08-14

אי אפליית תושבי חוץ

גירסה להדפסהגירסה להדפסה
מספר הגיליון: 
706
תאריך: 
26/06/2014
מחבר: 

ויקטור עטיה, עו"ד (רו"ח)

עורך דין ורואה חשבון ויקטור עטיה, הינו בעל ניסיון של מעל 10 שנים בתחום המיסים הפיננסים.
פרסם חומר מקצועי בתחומי התמחותו במסגרת תפקידו כעורך דין במשרד גולדמן ושות'.
במסגרת זו נמנה גם על צוות עיתון מס פקס - העיתון המקצועי לענייני מסים.

אי אפליית תושבי חוץ/

עפ"י סעיף 196 לפקודת מס הכנסה (להלן: "הפקודה") נקבע, כי ההוראות הקבועות באמנות מס אשר נחתמו בין מדינת ישראל לבין מדינות אחרות גוברות על כל הוראת חוק אחרת לעניין מס הכנסה וזאת על אף האמור בכל חיקוק. ברוב האמנות שעליהן חתומה מדינת ישראל, קבועה בד"כ הוראה מפורשת לפיה אף אחת מהמדינות החתומות על האמנה אינן רשאיות עפ"י חוקי המס שלהן להפלות תושבי חוץ מהמדינה המתקשרת האחרת. כלומר, תושבי חוץ ממדינות אמנה זכאים למעשה לכל הטבות המס לעניין מס הכנסה בדיוק כמו תושבי ישראל. עניין זה אף הובא לאחרונה לפתחו של בית המשפט במסגרת פס"ד ו"ע 10516-03-12 מדלן ודוד ברוך נ' מיסוי מקרקעין תל אביב מרכז. שם קבע בית המשפט באומץ , כי למרות שבחוק מיסוי מקרקעין נקבע במפורש, שרק תושבי ישראל זכאים להטבת המס לפיה ניתן לפרוס השבח למספר שנים, פריסה כזו תתאפשר גם לתושבי חוץ ממדינות אמנה וזאת בהתאם להוראת אי אפליה הקבועה באמנה. ניתן לראות כי בהלכה זו ביהמ"ש אף הרחיק לכת מאחר ועפ"י החוק אי האפליה רלוונטית רק לעניין מס הכנסה ולמרות זאת נקבע, כי אי האפליה רלוונטית גם לחוקי המס האחרים כגון חוק מיסוי מקרקעין.

לאור האמור, נראה כי נפתח פתח לתביעת הטבות מס נוספות לטובת תושבי חוץ ממדינות אמנה, שכן בכל הוראות חוק מתחום המס בהן גלומה הטבת מס המיועדת לתושבי ישראל בלבד, יוכלו מעתה תושבי החוץ ממדינות אמנה לטעון, כי גם הם זכאים להטבות אלה וזאת על בסיס ההלכה לעיל. דוגמא טובה לכך ניתן למצוא גם בסעיפים 33-45 לפקודה המעניקים זיכוים ממס לתושבי ישראל בלבד ועל רקע האמור לעיל יתכן כי מעתה הטבות מס אלה יעמדו גם לרשותם של תושבי חוץ ממדינות אמנה .

לסיום, רצוי לגלות ערנות לכל אפליה בין תושבי ישראל ותושבי חוץ הטמונות בכל חוקי המס, שכן לאור ההלכה לעיל נראה, כי ניתן למצות זכויותיהם של תושבי החוץ טוב יותר מהקבוע בחוק.

 

מס פקס בע"מ
רח' החשמונאים 90
קומה 2
תל אביב ת.ד 20445

טל. 03-6966733
פקס. 03-6966744

info@masfax.co.il

 

 

 

אין האמור באתר מהווה יעוץ משפטי, יעוץ מקצועי, חוות דעת, סקירת המצב המשפטי ו/או הדין הרלבנטי.

ליעוץ משפטי ניתן ליצור קשר עם משרד עורכי הדין גולדמן ושות'

הנני מסכים/מסכימה לתקנון האתר.