העיתון המקצועי לענייני מסים

עורכים מקצועיים: יעקב גולדמן, עו"ד. אורי גולדמן, עו"ד
מנהל מערכת: אורי גולדמן, עו"ד

יום ג' 16.07.2024

תסדיר: 2024-07-16

הורדת מחירי הדיור ע"י קביעת מע"מ בשיעור אפס לדירה ראשונה

גירסה להדפסהגירסה להדפסה
מספר הגיליון: 
700
תאריך: 
01/05/2014
מחבר: 

ויקטור עטיה, עו"ד (רו"ח)

עורך דין ורואה חשבון ויקטור עטיה, הינו בעל ניסיון של מעל 10 שנים בתחום המיסים הפיננסים.
פרסם חומר מקצועי בתחומי התמחותו במסגרת תפקידו כעורך דין במשרד גולדמן ושות'.
במסגרת זו נמנה גם על צוות עיתון מס פקס - העיתון המקצועי לענייני מסים.

הורדת מחירי הדיור ע"י קביעת מע"מ בשיעור אפס לדירה ראשונה/

ביום 24.3.2014 אישר קבינט הדיור בראשותו של שר האוצר יאיר לפיד את הצעת החוק (להלן: "ההצעה") לפיה יקבע מע"מ בשיעור אפס על דירות שירכשו על ידי זוגות צעירים שזוהי דירתם הראשונה ושלא מכרוה תוך 5 שנים ממועד רכישתה (להלן: "ההטבה"). עוד נקבע בישיבת קבינט זו, כי ההצעה תובא לבחינה מקצועית לטובת עריכת הקריטריונים על פיהם יקבעו הזכאים להטבה והתנאים להחלתה לרבות סכומי מקסימום ההטבה (נזכיר, כי עד כה דובר על דירות בשווי מקסימאלי של 1,600,000 ש"ח). לאחר כל זאת ככל הנראה תובא ההצעה לאישור הכנסת.
על פניו, נראה כי מדובר בצעד אופרטיבי משמעותי ביותר שלבטח יעזור עד מאד לזוגות צעירים לרכוש את דירתם הראשונה. המדובר בחיסכון שעשוי להגיע עד כדי 250,000 ₪ ואף על פי כן, ראוי לבחון את טיב ההצעה ובעיקר את אופן יישומה. ראשית, ברור כי החלת מע"מ בשיעור אפס על סוג מסוים של עסקאות תמיד יוביל ללחצים פוליטיים רבים מגזרות שונות בעניין הפחתת שיעור המע"מ אך בעניין זה ראוי לציין, כי ביקורת מסוג זה נשמעת תמיד ובכל זאת נקבעו מכבר הפחתות כגון דה הן לגבי פירות וירקות והן לגבי אזור סחר חופשי אילת כך שבהחלט ראוי לבחון זאת גם בגזרת הדיור למגורים בייחוד לגבי לרוכשי דירה ראשונה.
לטעמנו, הביקורת צריכה להיות מכוונת יותר לאופן יישום החלטה ולאו דווקא למהותה. אנו סבורים כי רצוי שלא לשנות את שיעור המע"מ לאפס במקרה זה אלא להטיל מע"מ מלא ולאפשר למי שעומד בקריטריונים לקבל את המע"מ חזרה ישירות מרשות המיסים תוך הצגת כל האסמכתאות הדרושות. בדרך זו, רשות המיסים תוכל לבקר טוב יותר את הזכאים להטבה, תוכל לבחון טוב יותר פיקציות אפשריות שבמקרה זה הן רבות עד מאד והיא אף תוכל לשלוט טוב יותר בשלילת ההטבה במקרה של הפרה כגון מכירת הדירה בטרם חלפו 5 שנים ממועד רכישתה. יתרה מזאת, בדרך זו, הקבלנים לא בהכרח ידעו מי מקבל את כספי המע"מ חזרה ובזכות זאת יופחתו משמעותית ניסיונות היזמים לנגוס בהטבה על ידי עליית מחירים על חשבון ההטבה. מאחר ובעמנו אנו חיים, סביר כי כל הרוכשים ימהרו לציין בפני היזם כי מסיבה כזו או אחרת הם אינם זכאים להטבה למרות שמיד לאחר הרכישה הם יעשו הכול בכדי לקבלה אך מאחר ומדובר במידע פרטי הקבלן לא יהיה רשאי לדעת אם הרוכש זכאי או לא זכאי להטבה.
לסיום, נציין כי הצנעת ההטבה בכך שמימושה יבוצע על ידי הרוכשים ולא על ידי היזמים, תביא ככל הנראה למיקסום ההטבה לרוכשים ובכך תגשים את המטרה שבכותרת   

מס פקס בע"מ
רח' החשמונאים 90
קומה 2
תל אביב ת.ד 20445

טל. 03-6966733
פקס. 03-6966744

info@masfax.co.il

 

 

 

אין האמור באתר מהווה יעוץ משפטי, יעוץ מקצועי, חוות דעת, סקירת המצב המשפטי ו/או הדין הרלבנטי.

ליעוץ משפטי ניתן ליצור קשר עם משרד עורכי הדין גולדמן ושות'

הנני מסכים/מסכימה לתקנון האתר.